• 1
  • 2
2016-05-24, 12:26
Medlem
Lazeeboys avatar
Har idag ett lån hos Swedbank på 30.000:- och en kredit på samma belopp. Finns även en kredit hos Resurs Bank på 10.000:-

Är det möjligt för min del att låna 70.000:- till via banken tror ni? Jag vill samla allt till ett stort lån, så att jag får bort krediterna. Samt vill ha lite att röra mig med.

Kruxet är att jag inte börjar ny anställning förrän sista juni. Sex månaders provanställning som butikschef för att vara precis. Lönen är dock på ynka 18.000:- pga det är inom restaurang.

Har jag en chans eller säger banken nej?
Citera
2016-05-24, 12:39
Medlem
jag tror banken mycket väl kan säga ja men då måste du visa att du är på väg och får fast anstäling
Citera
2016-05-24, 12:42
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargen74
jag tror banken mycket väl kan säga ja men då måste du visa att du är på väg och får fast anstäling

Kruxet är att jag skulle behöva ansöka nu redan, dvs innan anställningen börjat. Och hur ska jag kunna övertyga om en fast anställning när det är på prov kommande 6 månaderna?

Dock kan man väl ringa och fråga rent allmänt hur de tror att prognosen och chanserna ser ut?
Citera
2016-05-24, 13:50
Medlem
Vincelizers avatar
Banken kommer saga nej. Du máste kunna bevisa att du har en fast anställning. Kolla trustbuddy eller sms-lán.
Citera
2016-05-24, 14:35
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincelizer
Banken kommer saga nej. Du máste kunna bevisa att du har en fast anställning. Kolla trustbuddy eller sms-lán.

Säker? Sist jag sökte så hade jag också bara en provanställning och hade precis börjat. Men tänker nu att det kanske är annat när jag redan har lånat en del.
Citera
2016-05-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Säker? Sist jag sökte så hade jag också bara en provanställning och hade precis börjat. Men tänker nu att det kanske är annat när jag redan har lånat en del.

Med provanställning kan du få lån på flera banker. Men bankerna i Sverige har olika "scoringmodeller", dvs. olika banker riktar sig mot olika låntagare.

Och skulle du gå till flera banker och söka om lån tar varje bank varsin kreditupplysning på dig och för många upplysningar skadar din chans till lån och lån med bra ränta.

Mitt tips är att använda en låneförmedlare för att låta dom med en enda kreditupplysning se över vilka erbjudanden du kan få från samtliga banker. Jag har använt https://advisa.se tidigare, de samarbetar med ett 20-tal banker och skiljer sig från andra förmedlare genom att satsa på rådgivning.
Bara att fylla i formuläret på sajten så ringer de upp dig. Efter två telefonsamtal på ca 10 min var så bör du ha klart för dig vilket bästa alternativet är. Men det finns såklart fler bra låneförmedlare där ute, bara att jag personligen föredrar hjälp från experter snarare än att välja helt själv.

Förutom att du löser problemet med nuvarande lån så hjälper det din kreditvärdighet att samla lån. På så vis har du även lättare att få lån i framtiden.
Citera
2016-05-24, 20:23
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubinHood
Med provanställning kan du få lån på flera banker. Men bankerna i Sverige har olika "scoringmodeller", dvs. olika banker riktar sig mot olika låntagare.

Och skulle du gå till flera banker och söka om lån tar varje bank varsin kreditupplysning på dig och för många upplysningar skadar din chans till lån och lån med bra ränta.

Mitt tips är att använda en låneförmedlare för att låta dom med en enda kreditupplysning se över vilka erbjudanden du kan få från samtliga banker. Jag har använt https://advisa.se tidigare, de samarbetar med ett 20-tal banker och skiljer sig från andra förmedlare genom att satsa på rådgivning.
Bara att fylla i formuläret på sajten så ringer de upp dig. Efter två telefonsamtal på ca 10 min var så bör du ha klart för dig vilket bästa alternativet är. Men det finns såklart fler bra låneförmedlare där ute, bara att jag personligen föredrar hjälp från experter snarare än att välja helt själv.

Förutom att du löser problemet med nuvarande lån så hjälper det din kreditvärdighet att samla lån. På så vis har du även lättare att få lån i framtiden.

Haha... undrar vart du jobbar.

TS: Ring din bank. Har du ett lån som du skött väl och kan visa ett avtal att du påbörjar en provanställning så är det inte alls omöjligt att du får hjälp! Dessutom till en mycket bättre ränta än via en låneförmedlare.
Citera
2016-06-02, 17:30
Medlem
Lazeeboys avatar
Har idag samtalat med Swedbank och blev blånekad, då det enligt bankmannen var "omöjligt att få ett lån när man sitter på en lön på under 20.000".

Så, min fråga till er är - vart kan man vända sig? Knivig situation då jag inte vill kontakta femton olika banker och förstöra min kreditvärdighet......
Citera
2016-06-03, 04:12
Medlem
Citat:
Har idag samtalat med Swedbank och blev blånekad, då det enligt bankmannen var "omöjligt att få ett lån när man sitter på en lön på under 20.000".

Så, min fråga till er är - vart kan man vända sig? Knivig situation då jag inte vill kontakta femton olika banker och förstöra min kreditvärdighet......
Läser du inte svaren?

En tipsade om låneförmedlare, exempelvis Lendo. Då får du bara en upplysning.
Citera
2016-06-03, 09:08
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Läser du inte svaren?

En tipsade om låneförmedlare, exempelvis Lendo. Då får du bara en upplysning.

När man söker hos Lendo brukar man få tillbaka förslag där räntorna är så sinnessjukt höga.
Citera
2016-06-03, 22:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
När man söker hos Lendo brukar man få tillbaka förslag där räntorna är så sinnessjukt höga.

Santander kan vara en idé
Citera
2016-06-06, 23:57
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Santander kan vara en idé

Någon motivering?
Citera
  • 1
  • 2