Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-25, 01:28
  #49
Avstängd
HansVonPerkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Någon gång på 1500-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland

Läste länken men tror inte att folk i Gästrikland håller med.
Citera
2016-05-25, 01:46
  #50
Medlem
Finns det ingen lämplig geografitråd dit hugade debattörer kan söka sig?
Citera
2016-05-25, 07:21
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonPerkele
När i helvete blev Gävle Norrland? Det där var ett dåligt skämt.
Den naturliga/biologiska Norrlandsgränsen (aka Limes Norrlandicus) går Dalälven, följaktligen genom just Avesta, Gävle ligger som bekant norr om Dalälven.
Den administrativa gränsen ligger längs norra Dalarnas och södra Gästriklands gräns och i övrigt finns det några till definitioner på Norrlandsgränsen men jag tror alla har Gävle på den Norrländska sidan.

Som tidigare Gästrike och Gävlebo har jag inga som helst problem att adaptera den definitionen på mig själv.

Fast nu var det väl kanske inte geografi den här tråden skulle handla om...

Jag undrar fortfarande vem det handlar om.
Citera
2016-05-25, 07:31
  #52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopploella
Den naturliga/biologiska Norrlandsgränsen (aka Limes Norrlandicus) går Dalälven, följaktligen genom just Avesta, Gävle ligger som bekant norr om Dalälven.
Den administrativa gränsen ligger längs norra Dalarnas och södra Gästriklands gräns och i övrigt finns det några till definitioner på Norrlandsgränsen men jag tror alla har Gävle på den Norrländska sidan.

Som tidigare Gästrike och Gävlebo har jag inga som helst problem att adaptera den definitionen på mig själv.

Fast nu var det väl kanske inte geografi den här tråden skulle handla om...

Jag undrar fortfarande vem det handlar om.
På medeltiden gick dock gränsen till Hälsingland( Norrland) vid ödmården, då räknades Gästrikland till Uppland.
Men visst, så fort man kommer in i Sydöstradalarna så börjar terrängen bli kuperad och det blir bergigare och mer skog och myr.
Frågan är om det är en olycka eller mord, känns avlägset att någon ickekriminell mördas i pundar och negerkommunen Avesta.
Citera
2016-05-25, 07:42
  #53
Medlem
A-Ks avatar
Hmmmm
Tänkte läsa lite om den stackars mannen som kanske blev mördad. Men nu har jag fått en geografilektion och är inte ett dugg klokare angående mordet
Citera
2016-05-25, 10:11
  #54
Medlem
life80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzon
Ingen som vet vad personen heter eller åtminstone kan skriva vad hans initialer är om ni inte vill skriva namnet? Har en bekant som stämmer in på beskrivningen av personen
LN
Citera
2016-05-26, 18:34
  #55
Medlem
Då va mordutredningen nedlagd.
Citera
2016-05-26, 19:00
  #56
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjompa
Då va mordutredningen nedlagd.

Info från någon tidning?

Stor chans att det var självmord, så oerhört vanligt den här tiden på året när det börjar bli vackert.
Citera
2016-05-26, 22:29
  #57
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dal...var-inget-mord

Vilken osis för vissa
Citera
2016-05-27, 14:35
  #58
Moderator
blomvattnares avatar
Tillägg i rubrik: "inget brott".

/Mod
Citera
2016-06-01, 07:53
  #59
Medlem
Självmord, skjutit sej själv i överkroppen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback