Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-23, 22:01
  #1
Medlem
Jag har under hela livet besvärats av koncentrationssvårigheter. Troligtvis hänger detta samman med att jag har någon form av diagnos inom autismspektrum och jag ska också på utredning för detta senare i år.

En situation där jag tycker att det är särskilt svårt att koncentrera mig, t.ex. genom att läsa en text, är när jag sitter framför en datorbildskärm. Jag upplever det betydligt svårare att koncentrera mig när jag ska läsa en text framför en bildskärm jämfört med att läsa t.ex. i en fysisk bok eller tidning.

Frågor:

- Vad kan detta tänkas bero på? Utsöndrar bildskärmar (t.ex. LED-skärmar) någon form av strålning som försämrar koncentrationsförmågan?

- Kan det variera mellan olika typer av bildskärmar hur dessa påverkar koncentrationsförmågan? Jag tycker personligen att det är lite lättare att koncentrera mig framför en Ipad/surfplatta jämfört med en vanlig LED-datorbildskärm (vet dock inte om det är någon teknisk skillnad mellan dessa).

- Finns det något man kan göra åt detta, t.ex. genom ändrade inställningar på bildskärmen?
__________________
Senast redigerad av cealus 2016-05-23 kl. 22:24.
Citera
2016-05-23, 23:02
  #2
Medlem
Pecanpies avatar
Bara en snabb och kort reflektion från min sida helt utan belägg eller fakta:

Kan det inte ha med ljusstyrkan och ljusinställningarna att göra?
Märker själv att vid vissa ljusinställningar och vissa ljus i rummet måste jag fokusera mer. Detta gör ju mestadels ögonen trötta, men när det då blir jobbigare för ögonen måste hjärnan fokusera mer vilket gör det jobbigare och koncentrationen sjunker.

Med andra ord, jag tror helt enkelt ljusstyrka/ljusinställningar kan bidra till hur pass man orkar koncentrera sig.
Citera
2016-05-25, 21:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Bara en snabb och kort reflektion från min sida helt utan belägg eller fakta:

Kan det inte ha med ljusstyrkan och ljusinställningarna att göra?
Märker själv att vid vissa ljusinställningar och vissa ljus i rummet måste jag fokusera mer. Detta gör ju mestadels ögonen trötta, men när det då blir jobbigare för ögonen måste hjärnan fokusera mer vilket gör det jobbigare och koncentrationen sjunker.

Med andra ord, jag tror helt enkelt ljusstyrka/ljusinställningar kan bidra till hur pass man orkar koncentrera sig.

Tack för tipset! Har dock testat att ändra ljusstyrkan men upplever inte att det går någon skillnad. Tycker snarare att det bara blir jobbigare eftersom texten på skärmen då blir svårare att läsa (jag har även dålig syn pga en ögonsjukdom, Keratokonus).
Citera
2016-05-25, 22:53
  #4
Medlem
Något jag emellertid funderar på är om uppdateringsfrekvensen kan ha någon betydelse? Min nuvarande skärm (Dell UltraSharp U2311H) har som max 60 hz.
Citera
2016-05-26, 14:03
  #5
Medlem
Pecanpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Tack för tipset! Har dock testat att ändra ljusstyrkan men upplever inte att det går någon skillnad. Tycker snarare att det bara blir jobbigare eftersom texten på skärmen då blir svårare att läsa (jag har även dålig syn pga en ögonsjukdom, Keratokonus).

Det finns ju fler inställningar än just ljusstyrkan. Typ kontrast, färgdjup, färginställningar. Testat att ändra bland dem?

Vet inte alls om det kan påverka men det kan det säkert.
Citera
2016-05-26, 19:26
  #6
Medlem
Jag har haft samma problem, kunde inte läsa många rader på en bildskärm utan att tappa koncentrationen men kunde läsa en hel bok i ett svep.

Det visade sig att jag behövde glasögon (brytningsfel) och nu är det inga problem.
Citera
2016-05-28, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Det finns ju fler inställningar än just ljusstyrkan. Typ kontrast, färgdjup, färginställningar. Testat att ändra bland dem?

Vet inte alls om det kan påverka men det kan det säkert.

Nej, har inte testat detta. Får testa och experimentera lite med dessa inställningar och se om det gör någon skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Asticote
Jag har haft samma problem, kunde inte läsa många rader på en bildskärm utan att tappa koncentrationen men kunde läsa en hel bok i ett svep.

Det visade sig att jag behövde glasögon (brytningsfel) och nu är det inga problem.

Intressant! Förmodligen spelar också mitt synfel in i detta. Jag har ju som sagt en ögonsjukdom (Keratoconus) som gör att jag ser sämre. Jag kan ha hårda linser för att rätta till detta (glasögon gör ingen skillnad) men pga skav kan jag inte ha linserna mer än någon timme per dag.
Citera
2016-05-28, 18:02
  #8
Medlem
Epidurals avatar
Grattis du behöver glasögon. Gå till närmaste optiker och prova ut ett par det kommer lösa problemet.

Edit:
Kan tydligen inte läsa (troligen för att jag ej har mina glasögon på mig). Ta kontakt med din ögonläkare och berätta om problemet annan typ av linser etc.
__________________
Senast redigerad av Epidural 2016-05-28 kl. 18:09. Anledning: Kan inte läsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback