• 1
  • 2
2016-05-23, 10:13
Medlem
JustZlatans avatar
Hur är Toyota Auris att köra? Kan man sitta och köra i 10 timmar utan att få ont i kroppen och huvudet? Går den tyst på motorväg och i innerstad?

Toyota är ju kända för att bygga hållbara bilar, är Auris lika bra?

Auris är mer än 100.000kr billigare än Prius, så man undrar ju.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-05-23 kl. 10:52.
Citera
2016-05-23, 12:46
Medlem
Vi har dessa som jobbilar och jag kör väl ca 2-3 timmar varje dag effektiv tid. Det är väl en lämplig stadsbil men skulle inte rekomendera att köra längre sträckor då den varvar ganska mycket, låter som en symaskin och är ganska stötig. Dessutom är det bara 35l tank och den drar ju lika mycket som en "vanlig" bil även fast det är en hybrid. Så kör du mycket långväg så kommer du få tanka hela tiden.
Citera
2016-05-23, 13:03
Medlem
Jag har den gamla modellen av auris som jag pendlar med. Åker ca 7 timmar landsväg. Kupé ljudet är ganska högt över 100 kmh. 19000 mil på 5 år och aldrig haft några problem. Jag har en disel drar ca halv liter milen.
Citera
2016-05-23, 13:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
I en tidigare tråd skulle du köpa bil som taxi. Kommer du med en Auris skulle jag som kund bli sur.
Som kund vill jag åka miljöbil eller vräkigt. Inte en jävla Toyota.
Men du kan köpa en obekväm bil för långfärd o byta förarstol med.
Citera
2016-05-23, 13:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfonsac
Vi har dessa som jobbilar och jag kör väl ca 2-3 timmar varje dag effektiv tid. Det är väl en lämplig stadsbil men skulle inte rekomendera att köra längre sträckor då den varvar ganska mycket, låter som en symaskin och är ganska stötig. Dessutom är det bara 35l tank och den drar ju lika mycket som en "vanlig" bil även fast det är en hybrid. Så kör du mycket långväg så kommer du få tanka hela tiden.

Hybrid går nog bort för min del. Jag tycker det bara är jobbigt när motorn växlar, samt att det blir lite stötigare när man kör i stadstrafik och ska bromsa. Iaf blir det med en Mercedes hybrid jag har kört.
Citera
2016-05-23, 13:41
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Jag har den gamla modellen av auris som jag pendlar med. Åker ca 7 timmar landsväg. Kupé ljudet är ganska högt över 100 kmh. 19000 mil på 5 år och aldrig haft några problem. Jag har en disel drar ca halv liter milen.

E4:an mellan Sthlm - Arlanda kan alltså vara ganska jobbig att köra? 19000mil utan några problem är ju fantastiskt!
Citera
2016-05-23, 13:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
I en tidigare tråd skulle du köpa bil som taxi. Kommer du med en Auris skulle jag som kund bli sur.
Som kund vill jag åka miljöbil eller vräkigt. Inte en jävla Toyota.
Men du kan köpa en obekväm bil för långfärd o byta förarstol med.

Toyota är väl miljöbil? Det finns ju många taxibilar som kör runt med både Prius och Auris. Prius är kanske bättre för kunden? Många kunder vill bara ha en fräsch och ren bil och åka billigt.

Jag läste att Auris tillverkas i Europa, medan Prius tillverkas i Japan.

Om man ska köpa en Prius för 300.000kr kan man lika gärna köpa en Mercedes för 400.000kr.
Citera
2016-05-23, 13:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Toyota är väl miljöbil? Det finns ju många taxibilar som kör runt med både Prius och Auris. Prius är kanske bättre för kunden? Många kunder vill bara ha en fräsch och ren bil och åka billigt.

Jag läste att Auris tillverkas i Europa, medan Prius tillverkas i Japan.

Om man ska köpa en Prius för 300.000kr kan man lika gärna köpa en Mercedes för 400.000kr.
Du ser. Jag som kund vet att Priusen är en miljöbil o jag ser många Prius som taxi. Men att Auris var det hade jag ingen aning om. Vad tror du att dina kunder vet då jag har ett hyffsat bilintresse?
Citera
2016-05-23, 14:08
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du ser. Jag som kund vet att Priusen är en miljöbil o jag ser många Prius som taxi. Men att Auris var det hade jag ingen aning om. Vad tror du att dina kunder vet då jag har ett hyffsat bilintresse?

Så du blir inte sur om det kommer en Prius?
Citera
2016-05-23, 14:12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så du blir inte sur om det kommer en Prius?
Inte om jag ska åka en mil. Men Sthlm-Malmberget.
Citera
2016-05-23, 14:17
Medlem
Jag kör med ljud bok i öronen. Då slipper man Kupé ljudet.
Citera
2016-05-23, 20:21
Medlem
JustZlatans avatar
Det lutar nog åt en Auris i alla fall. Jag är så trött på att köra Mercedes efter 10 år. Den bilen är så tråkig.

Det står att Auris har ljudnivå under körning 70 dB(A), om man väljer bensinmotor, vilket är det enda alternativet om man vill ha automatväxel Multidrive S. Det är ju som E-klassen. Dock står det 72 dB om man väljer diesel. Låter dieselmotorer mera?

https://www.toyota.se/nya-bilar/auri...c-80882ca5dae3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in