Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-25, 02:24
  #1525
Avstängd
pent-houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Elva frånvarande från SD-sidan! Sen röstar de ja?!?!?!? vafaaaaan

Kan lika gärna gå över till Borgerlig Framtid http://www.borgerligframtid.se/ eller...

Börjar mer och mer misstro ledartoppen i SD. Är det Karlsson som ligger bakom dessa konstigheter??
Menar du SD:s Mattias Karlsson? Bara för att klargöra vilken Karlsson det är. Först trodde jag du menade Bert Karlsson.
Den kändaste Karlsson måste ju vara Astrid Lindgrens sagofigur Karlsson på taket. https://www.youtube.com/watch?v=9A-nhLuO0LY
__________________
Senast redigerad av pent-house 2016-06-25 kl. 02:40.
Citera
2016-06-26, 14:11
  #1526
Medlem
Paradocss avatar
Många av de frånvarande SD-ledmöterna ser ut att vara sådana som inte blint lyder partipiskan. Mickael Jansson, Björn Söder, Josef Fransson, Pavel Gamov, Hanna Wihg.

Omöjligt att veta varför de är frånvarande men det luktar som en tyst protest från i alla fall vissa. Jansson kan jag absolut tänka mig att han röstade med sin frånvaro.

Varför har SD svängt 180 grader? Ännu en eftergift för att komma i fråga till en allians-regering?? Borde de inte se vad som händer med MP när man slänger ut kärnfråga efter kärnfråga?
Citera
2016-06-30, 22:50
  #1527
Medlem
Här försöker mN återfå lite respekt i frågan, riktigt sansat bra. Notera gärna vilka författarna är.

http://www.svd.se/sd-i-nato-blir-sve...krig/om/debatt

När man nu visat att man kan skriva sådana här vettiga artiklar, varför röstade man ja till värdlandsavtalet? Mystiken tätnar ytterligare.
Citera
2016-06-30, 22:54
  #1528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Många av de frånvarande SD-ledmöterna ser ut att vara sådana som inte blint lyder partipiskan. Mickael Jansson, Björn Söder, Josef Fransson, Pavel Gamov, Hanna Wihg.

Omöjligt att veta varför de är frånvarande men det luktar som en tyst protest från i alla fall vissa. Jansson kan jag absolut tänka mig att han röstade med sin frånvaro.

Varför har SD svängt 180 grader? Ännu en eftergift för att komma i fråga till en allians-regering?? Borde de inte se vad som händer med MP när man slänger ut kärnfråga efter kärnfråga?
Det är Ok att kompromissa till viss del och för att få igenom en ännu viktigare fråga , men då måste de ske officiellt, så det inför väljarna, och potentiella väljare, framgår att man fick något för det. Ett potentiellt hemligt löfte nu skulle inte vara ett vitten värt efter valet 2018.
Citera
2016-07-03, 17:49
  #1529
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Här försöker mN återfå lite respekt i frågan, riktigt sansat bra. Notera gärna vilka författarna är.

http://www.svd.se/sd-i-nato-blir-sve...krig/om/debatt

När man nu visat att man kan skriva sådana här vettiga artiklar, varför röstade man ja till värdlandsavtalet? Mystiken tätnar ytterligare.

Tyder på en tydlig och stor spricka i SDs parti-topp. Tror inte Jimmie är mannen att fixa detta. Karlsson, Söder och Ekroth och några till måste bort. Sådana typer skapar problem. Jansson tycks leva i en liten egen bubbla ("svära trohet inför kungen") och egna utflykter i olika frågor. Kanske Jomshof skulle kunna funka som nästa partiledare.

Vill se Torsell, Alfson, Hanna Wihg, Sjunneson in i partistyrelsen.
Citera
2016-07-04, 16:35
  #1530
Medlem
at3ists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, SD är knappast ett högerparti om man tittar till hur de röstat hittills i riksdagen:

S och SD röstar allt mer likt i riksdagen

http://www.svd.se/s-och-sd-rostar-al...kt-i-riksdagen

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har under det senaste riksdagsåret röstat lika i över hälften av alla voteringar. När S och M är oense går SD åtta av tio gånger på S linje.

Varför det blivit så kan man ha olika teorier om. Men man bör hålla i minnet att SD åtminstone tidigare stått för en väl utbyggd och gemensamt finansierad välfärd, en principiellt viktig fråga där de skiljer ut sig från den nyliberala politik som de fyra borgerliga partierna för, och i stället ligger närmare S och V.

Nu har SD förviso anpassat sig till borgarnas nyliberala utrikes- och försvarspolitik genom att rösta för NATO-avtalet och TTIP, men hur långt den här anpassningen kommer att gå på andra områden är det fortfarande svårt att sia om.

Spelar ingen roll hur de röstar, finns de gånger när V röstat med KD, är V ett högerparti då eller KD ett vänsterparti då helt plötsligt?
Tramsig politisk analys...
Citera
2016-07-07, 15:49
  #1531
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at3ist
Spelar ingen roll hur de röstar, finns de gånger när V röstat med KD, är V ett högerparti då eller KD ett vänsterparti då helt plötsligt? Tramsig politisk analys...

Enstaka omröstningar kan man naturligtvis inte dra några långtgående slutsatser från, men statistiken talar sitt tydliga språk: i åtta av tio voteringar har SD hittills stött S när deras förslag stått emot ett förslag från M.

Detta sagt, så är det fullt möjligt att SD:s försök att anpassa sin politik i borgerlig riktning och profilera sig som ett slags reservmoderater kommer att ändra på den framtida statistiken. Men det återstår att se.
Citera
2016-07-07, 16:32
  #1532
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Enstaka omröstningar kan man naturligtvis inte dra några långtgående slutsatser från, men statistiken talar sitt tydliga språk: i åtta av tio voteringar har SD hittills stött S när deras förslag stått emot ett förslag från M.

Detta sagt, så är det fullt möjligt att SD:s försök att anpassa sin politik i borgerlig riktning och profilera sig som ett slags reservmoderater kommer att ändra på den framtida statistiken. Men det återstår att se.

Fast hade inte SD liknande statestik men till alliansens favör när de satt i regeringen?
Citera
2016-07-07, 16:53
  #1533
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast hade inte SD liknande statestik men till alliansens favör när de satt i regeringen?

Har du någon källa på det?
Citera
2016-07-07, 17:42
  #1534
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har du någon källa på det?

Det var en genuin fråga annars, för jag har för mig att SD stöttade alliansen när de de satt i regeringsposition men jag kanske mins fel?

För det jag hittar är följande:
Citat:
Efter att han tittat på hur riksdagen röstade under förra mandatperioden visade Anders Sundells mätningar att Sverigedemokraterna ofta röstade med den dåvarande alliansregeringen. Det tolkades av många som ett tecken på att de stödde regeringen och var ett högerparti. Men när han nu gjorde samma undersökning på omröstningarna som skett sedan valet i höst så visar det sig att Sverigedemokraterna nu röstar mer med den nya, rödgröna, regeringen. Det är dock svårt att säga vad det beror på, säger Anders Sundell.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6173954

Så jag skulle inte säga att SD är ett höger/vänster parti utan ett parti som vill ses som de som gör..rätt? (kommer inte på ett bättre ord)
Citera
2016-07-10, 11:35
  #1535
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det var en genuin fråga annars, för jag har för mig att SD stöttade alliansen när de de satt i regeringsposition men jag kanske mins fel?

För det jag hittar är följande:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6173954

Så jag skulle inte säga att SD är ett höger/vänster parti utan ett parti som vill ses som de som gör..rätt? (kommer inte på ett bättre ord)

Vindflöjelspolitik, kanske. Men jag tror inte att SD:s omsvängning i NATO-frågan och andra borgerliga profilfrågor som TTIP/globalismen beror på det. Det handlar snarare om ett medvetet försök att profilera sig som ett slags reservmoderater för att underlätta ett hypotetiskt framtida samarbete efter valet 2018.

Här tror jag dock att SD skulle göra klokt i att studera dåvarande VPK:s roll under de 50 åren av S-hegemoni i svensk politik. VPK förväntades aldrig rösta mot en "arbetarregering" men fick aldrig vara med och bestämma om någonting.
Citera
2016-08-31, 20:53
  #1536
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Elva frånvarande från SD-sidan! Sen röstar de ja?!?!?!? vafaaaaan

Kan lika gärna gå över till Borgerlig Framtid http://www.borgerligframtid.se/ eller...

Börjar mer och mer misstro ledartoppen i SD. Är det Karlsson som ligger bakom dessa konstigheter??

Även borgerlig framtid är positiva till att sälja Sverige till NATO.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback