Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-22, 21:23
  #1
Medlem
Inviciouss avatar
Tjena FB,

Körde nämligen på en 80-väg, landsväg, där jag kör över 120 pga en omkörning. Precis efter omkörningen så dyker en kameraskylt upp, cirka 30m framför mig. Jag bromsar då in helt till 80 när jag passerar skylten.

Problemet är att kameran var knappt 60-70m ifrån skylten. Så jag är rädd att kameran har mätt mig redan innan jag passerade skylten. Kan det vara så? Eller mäter kameran bara bilarna som passerat skylten?

Mvh
Citera
2016-05-22, 21:25
  #2
Medlem
Blixtrar det så är du fotad.
Citera
2016-05-22, 21:27
  #3
Medlem
Blondiemans avatar
Du vet om du blev fotad, lovar
Citera
2016-05-22, 21:28
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Blixtrar det så är du fotad.

Stämmer inte längre. Plåtpoliserna har osynliga blixtar numera. (IR)
Citera
2016-05-22, 21:33
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stämmer inte längre. Plåtpoliserna har osynliga blixtar numera. (IR)
Lägg av. Det blixtrar när en kamera tar en bild.
Citera
2016-05-22, 21:56
  #6
Medlem
Inviciouss avatar
Det var mitt på dagen så jag märkte inte något.
Citera
2016-05-22, 21:57
  #7
Medlem
Inviciouss avatar
Men fotar den bilister även innan man passerat den där varningsskylten för kameran? Eller fotar den bara alla som passerat skylten?
Citera
2016-05-22, 22:07
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Lägg av. Det blixtrar när en kamera tar en bild.
Inte längre. Jo, det blixtrar, det gör det ju givetvis. Men IR ser oftast inte människor.
Norska fartkameror är extra luriga, då de också beräknar medelhastigheten mellan två kameror. Även om man kör lagligt precis framför kameran, så känner norska systemet av att man har haft för hög hastighet mellan två kameror, och böterna kommer som ett brev på posten. (Norska böter är betydligt dyrare än svenska!)
Citera
2016-05-22, 22:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
Men fotar den bilister även innan man passerat den där varningsskylten för kameran? Eller fotar den bara alla som passerat skylten?

Kamerorna (när de är aktiva) fotar i princip bara de bilar som kör över den hastighetsgräns som man satt vid aktuellt tillfälle. Fotot tas med blixt när fordonet är ca 10-15 m före kameran.
Citera
2016-05-22, 22:14
  #10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inte längre. Jo, det blixtrar, det gör det ju givetvis. Men IR ser oftast inte människor.
Norska fartkameror är extra luriga, då de också beräknar medelhastigheten mellan två kameror. Även om man kör lagligt precis framför kameran, så känner norska systemet av att man har haft för hög hastighet mellan två kameror, och böterna kommer som ett brev på posten. (Norska böter är betydligt dyrare än svenska!)
Har ingen koll på Norge sedan -09. Tror inte heller tråden gällde Norge.
Men nog borde någon skrivit om en ny generation kameror? Just nu har vi bara ditt påstående som jag inte köper.
Citera
2016-05-22, 22:31
  #11
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kamerorna (när de är aktiva) fotar i princip bara de bilar som kör över den hastighetsgräns som man satt vid aktuellt tillfälle. Fotot tas med blixt när fordonet är ca 10-15 m före kameran.

Men då är jag väl säker. Låg över hastigheten när jag var 150m före kameran.
Citera
2016-05-22, 23:17
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
Men då är jag väl säker. Låg över hastigheten när jag var 150m före kameran.
Med reservation att inget är omöjligt så är du säker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback