Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 19:41
  #1
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Finns många trådar om kalorier in och ut, viknedgång och träning etc men, tycker inte jag, någon som seriöst diskuterar hur det egentligen hänger ihop.

1. Vad är egentligen kalorier? Energiinnehåll, eller hur. Hur mäter man hur många kalorier tex 100 g av ngt innehåller.
2. Om jag äter ngt som innehåller 1000 kcal har det då samma effekt i min kropp som om jag äter ngt annat som innehåller 1000 kcal? Dvs är kalorier ett sätt att mäta olika födoämnens inverkan på kroppen? Eller ger kalorier från tex socker och proteiner samma effekt på kroppen.
3. Om jag tränar genom att lyfta en skivstång till brösthöjd och sedan sänker ner den igen, hur många kalorier förbrukar jag då? Och hur hänger det ihop med kalorier.
4. Vad gör att man tappar vikt? Hur hög trappa måste man gå upp för, för att förbränna en sockerbit?

Finns många frågor. Och många påståenden i media, inte minst kvällsmedia, veckopress etc. Hur mycket är sant? Hur mycket är myter och/eller rena lögner? Hur mkt är tro, tyckande och religion?
Någon som tycker detta är väsentligt att diskutera eller tycker alla att detta är bara trams?
Citera
2016-05-22, 19:49
  #2
Medlem
1. Kalorier är ett mått på energi, närmare bestämt mängden energi som krävs att värma 1g av vatten med 1grad celcius.

2. För simpelhetens skull, ja. Dock är det egentligen mer komplex med hur nedbrytningen fungerar men ska du bara tappa några kilo kan du tänka kalori som kalori. (Detta tar dock inte hänsyn till om du vill behålla någon form av muskelmassa)

3. Svårt att säga, beror ju lite på hur mycket armarna väger också, men det hänger ihop med kalorier genom att kalorier=energi, flytta ett föremål=energi.

4. Man gör av med mer energi än vad man stoppar i sig. 1 sockerbit är ca 10kcal. Gå upp 2-3våningar i ett vanligt hyreshus för att bränna detta.
Citera
2016-05-23, 10:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Finns många trådar om kalorier in och ut, viknedgång och träning etc men, tycker inte jag, någon som seriöst diskuterar hur det egentligen hänger ihop.

1. Vad är egentligen kalorier? Energiinnehåll, eller hur. Hur mäter man hur många kalorier tex 100 g av ngt innehåller.
2. Om jag äter ngt som innehåller 1000 kcal har det då samma effekt i min kropp som om jag äter ngt annat som innehåller 1000 kcal? Dvs är kalorier ett sätt att mäta olika födoämnens inverkan på kroppen? Eller ger kalorier från tex socker och proteiner samma effekt på kroppen.
3. Om jag tränar genom att lyfta en skivstång till brösthöjd och sedan sänker ner den igen, hur många kalorier förbrukar jag då? Och hur hänger det ihop med kalorier.
4. Vad gör att man tappar vikt? Hur hög trappa måste man gå upp för, för att förbränna en sockerbit?

Finns många frågor. Och många påståenden i media, inte minst kvällsmedia, veckopress etc. Hur mycket är sant? Hur mycket är myter och/eller rena lögner? Hur mkt är tro, tyckande och religion?
Någon som tycker detta är väsentligt att diskutera eller tycker alla att detta är bara trams?

Kan ju också svara bara för att sysselsätta mig lite och kanske komplitera inlägget ovan.

1. Vad är egentligen kalorier? Energiinnehåll, eller hur. Hur mäter man hur många kalorier tex 100 g av ngt innehåller.
Kalorier är kroppens bränsle. Dvs bensin. Om du äter fler kalorier än kroppen förbrukar så lagrar kroppen kalorierna; som fett. Om du äter färre kalorier än kroppen behöver så tar kroppen dessa kalorier från fettet.

2. Om jag äter ngt som innehåller 1000 kcal har det då samma effekt i min kropp som om jag äter ngt annat som innehåller 1000 kcal? Dvs är kalorier ett sätt att mäta olika födoämnens inverkan på kroppen? Eller ger kalorier från tex socker och proteiner samma effekt på kroppen.
Kalorier är bara kroppens bränsle så om du ser till kalorier så gör det ingen skillnad om kalorierna kommer från potatis eller kyckling.
Men kroppen behöver protein, fett och kolhydrater för att fungera så man måste välja vad man ska äta för att tillgodose kroppen dessa ämnen. Man kan med andra ord ha en snygg kropp på utsidan, men saknas protein över lång tid så kommer kroppen må sämre på insidan.
En vanlig man behöver ca 60g protein per dag. Så om han redan ätit det så spelar det ju ingen roll om resten av maten han äter den dagen innehåller protein eller inte.



3. Om jag tränar genom att lyfta en skivstång till brösthöjd och sedan sänker ner den igen, hur många kalorier förbrukar jag då? Och hur hänger det ihop med kalorier.
Din kropp förbränner runt 2000-2500 kalorier i liggande tillstånd varje dag. Kalorier var ju bränsle som sagt. Kroppen drar bränsle varje sekund precis som en bil. Springer man allt vad man kan i en timme så förbränner man någonstans runt 900 kalorier. Om du rört dig extra mycket någon gång så vet du säkert att man blir lite hungrigare. Kroppen talar alltså om att man ska äta mer än vanligt. Ett lyft varar i någon sekund så här talar vi inte om några kalorier alls nästan. Men det förstår du säkert om du jämför ansträngningen med att löpa allt vad man kan.

4. Vad gör att man tappar vikt? Hur hög trappa måste man gå upp för, för att förbränna en sockerbit?

En man har en kaloriförbrukning på ca 2500 kalorier. Ska denna man tappa 1kg i veckan så måste han äta 1500 kalorier om dagen. Då tar kroppen 1000 kalorier från fett varje dag för att kroppen inte ska dö. Ett kilo kroppsfett är ca 7000 kalorier. 1000 kalorier x 7 dagar ger 7000 kalorier. Så med andra ord tar det 10 veckor att tappa 10kg. Det är därför det är ett helvete att gå ner i vikt. Fett är det mest energirika som finns. Så med andra ord kan man med bara en nypa fett på magen låta kroppen leva en hel dag utan mat.

Ang tidningar osv:
Om du läste det jag skrivit så förstår du att det mesta du läser i kvällstidningar och veckortidningar inte 100% sanning. Det varierar så klart. Men aftonbladet har få saker som ens vidrör något som har med verkligheten att göra. Allt man äter som påstås bränna kalorier är lögn då allt man äter GER energi (bränsle). Alla guider om hur man får tvättbräda på 4 veckor osv är också lögn 100%. Så det mesta faller tyvärr bort i media. Sorgligt, men sanningen är inget kul att skriva om. Nu verkar iaf BODY blivit lite seriösare och är inne på kaloritänket även om de knappast når ända fram ÄN. Tidningen läses ju trots av bodybuilders också som tar starka droger och därför blandas seriösa saker med artiklar som riktar sig till dessa utan att de nämns. En vanlig tränande kan ju inte avgöra vilka artiklar som den ska läsa i tidningen...
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2016-05-23 kl. 10:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback