Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-22, 16:38
  #1
Medlem
Vilken av filmerna Apocalypse Now, We Were Soldiers, Plutonen, Full Metal Jacket och Rambo First Blood är lättast att an alysera ur ett historiskt perspektiv? Alltså hur den skildrar Vietnamkriget och hur tendentiös den är osv.
__________________
Senast redigerad av HaconBacon 2016-05-22 kl. 16:45.
Citera
2016-05-22, 17:22
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
We Were Soldiers är baserad på en riktigt person och operation. Att en del vart lite koko märker man i alla filmer.
Citera
2016-05-22, 17:49
  #3
Medlem
Ok, men är den lättare att göra en vettig analys på en tex Apocalypse Now?
Citera
2016-05-22, 17:50
  #4
Medlem
Turbomachines avatar
Du nämner vanliga filmer, jag tycker att du borde kolla på dokumentärer istället om du vill ha en verkligare bild, jag rekommenderar "Last Days Of Vietnam" till dig att se.
Citera
2016-05-22, 17:56
  #5
Medlem
Utav alternativen måste jag nog rösta Pluton.
Citera
2016-05-22, 19:09
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vilken av filmerna Apocalypse Now, We Were Soldiers, Plutonen, Full Metal Jacket och Rambo First Blood är lättast att an alysera ur ett historiskt perspektiv? Alltså hur den skildrar Vietnamkriget och hur tendentiös den är osv.
Rambo first blood, första filmen, handlar inte om vietnamkriget överhuvudtaget, den enda kopplingen är att Rambo är en vietnamveteran.

Apocalypse Now har vietnamkriget som bakgrund, men är en modern version av "Heart of Darkness".
https://en.wikipedia.org/wiki/Heart_of_Darkness

Full metal jacket handlar mest om träningen inför vietnamkriget, med väldigt lite om kriget i sig.

Kvar har vi We Were Soldiers och Plutonen, och där får den senare min röst.
Citera
2016-05-22, 21:13
  #7
Medlem
-defekt-s avatar
Oliver Stones trilogi om vitenamn
http://www.imdb.com/list/ls000955547/
Plutonen
Född den 4 Juli
Himmel och jord
klart värda att se
Citera
2016-05-23, 03:16
  #8
Medlem
Apologists avatar
Jag bor i Syd Ost Asien. Inga av filmerna fångar nog riktigt vad som hände. Men de som gör det bäst är nog Plutonen o Full Metal Jacket.

Full Metal Jacket har lite by scener o fnask m.m. som fångar en bild av kriget som verkligen fanns.

Skulle dock tipsa om Född den 4 Juli o Himmel och jord som visar efterspelet av kriget på ett väldigt realistiskt sätt.

En annan film som också är realistisk men som behandlar närliggande konflikt är The Killing Fields.

Nej, Hollywood behöver nog göra en ny Vietnam film som skildrar kriget mer realistiskt. Tyvärr utgår man ofta från Good Guys o Bad Guys attityd då verkligheten var mycket mer komplicerad än så. Allt är inte svart på vitt.
Citera
2016-05-23, 04:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Kvar har vi We Were Soldiers och Plutonen, och där får den senare min röst.

Plutonen bara i sig självt förtjänar en lång analys, inte minst i fråga om aktivt ledarskap.

Den är mycket dubbelbottnad och multifacetterad.

Dessutom en bra krigsrulle som skildrar skräcken, ändlös väntan och den 'osynliga' dödliga faran lurandes i buskarna.
Citera
2016-05-23, 18:58
  #10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vilken av filmerna Apocalypse Now, We Were Soldiers, Plutonen, Full Metal Jacket och Rambo First Blood är lättast att an alysera ur ett historiskt perspektiv? Alltså hur den skildrar Vietnamkriget och hur tendentiös den är osv.
Varför är det bara de filmerna du kan skriva om?

Dvs det finns ju fler, som kanske kan vara bättre.

JAg tänker på särskilt på filmen "Den stillsamme amerikanen".
"The Quiet America" på engelska
http://www.imdb.com/title/tt0258068/...nm_flmg_act_29

Men Brendan Fraser och Michael Cain.

Det är ju en bok som är förlagan, och en tidigare film. Med författaren Graham Greene.
Den handlar om själva upptakten till Vietnamkriget, och visar mycket om själva "livet i Vietnam".
Särskilt skildrar de stämningar som fanns, med tankar på frihetsdrömmar och motstånd. Då Frankrike förlorar sitt grepp om landet och hur USA istället börjar blanda sig i.


Dvs ganska lätt att analysera historiskt.


Sen har vi ju filmen "Goooodmorning Vietnam".
Citera
2016-05-24, 01:32
  #11
Medlem
Apologists avatar
Det finns ju några senare filmer som behandlar konflikten men som inte fångar "hur det var". Tyvärr har några av dessa fått höga betyg på Rotten Tomatoes m.m. Men de är inte realistiska.

Rescue Dawn med Christian Bale tillhör den kategorin.

Även Tigerland tycker jag passar in där.

80tals filmerna har en fördel eftersom de spelades in så nära inpå konflikten. Jag har träffat en del Vietnam veteraner o talat med personer som levde under kriget här i Sydostasien. Många av platserna finns kvar andra är ruiner. Tror det är svårt för filmmakare idag att greppa historien.
Citera
2016-06-06, 14:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vilken av filmerna Apocalypse Now, We Were Soldiers, Plutonen, Full Metal Jacket och Rambo First Blood är lättast att an alysera ur ett historiskt perspektiv? Alltså hur den skildrar Vietnamkriget och hur tendentiös den är osv.

We were soldiers är troligen den film som är lättast att analysera ur ett historiskt perspektiv, då filmen baserar sig på ett specifikt slag, samt att den delvis beskriver relationerna med hemmafronten.

Som tidigare nämnts har First Blood inte mycket att göra med Vietnamkriget i sig.

Plutonen och Full Metal Jacket visar möjligen soldaternas vardag men säger väldigt lite om kriget i stort. Detta gäller även Apocalypse Now, som dock har lite mer koppling till kriget i stort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback