Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 16:24
  #1
Medlem
Dixi3s avatar
Jag har diabetes typ 2, och har tidigare tagit två olika insulin (Insuman och Apidra), men nu har det kommit något supernytt och modernt insulin som heter Xultophy. Det verkar vara ett bar insulin, då det gör att man är mätt längre, och inte är småsugen på något hela tiden. Det har även ett ämne i sig som verkar när man har för högt blodsocker, det är typ vad jag kom ihåg av vad min diabetessköterska sa, så vill ni ha mer info om insulinet så få ni googla.

Iallafall så varnade min diabetessköterska mig att "man kan må lite illa" av det här insulinet, men jag ville ändå prova det. Dels för att det verkar vara bra och dels för att slippa ta dom andra insulinen uppdelat på 5 stick om dagen.

Första två dagarna hade jag bara lite halsbränna men mådde bra annars, åt mindre redan efter första dagen för jag blev mätt riktigt snabbt. Dag tre vaknade jag upp och mådde fruktansvärt illa, var tvungen att kräkas, och fortsatte att kräkas hela dagen. Det var dessutom första gången jag sov över hos min nya pojkvän, var ju lagom pinsamt att springa och kräkas hela morgonen

Dag 4 mådde jag helt okej, men nu idag (dag 5) så mådde jag illa och kräktes några gånger i morse igen. Min diabetessköterska säger att jag får byta tillbaka till mina gamla insulin om jag vill, eller så får jag helt enkelt stå ut tills kroppen har vant sig vid det nya insulinet.

Hur skulle nu gjort? Är det någon mer som har provat detta insulin? Hur reagerade ni på det? och vad tycker ni om det?
Citera
2016-05-22, 16:35
  #2
Avstängd
Mycket bra rapport.

Mitt råd är att fortsätta. Kroppen brukar vänja sig och detta preparat ser ju lovande ut. Håll ut min vän så kommer du nog må bättre än någonsin när kroppen vant sig - i diabetesväg så att säga.

Jag började med ett antidepressivium som även det gav mig klåda i ljumskarna, självmordstankar, narkolepsi samt epilepsi (inte riktigt epilepsi, men fick krampanfall). Allt detta förutom krampanfallen försvann med tiden, och krampanfallen slutade när jag slutade ta preparatet.

Håll ut.
Citera
2016-05-22, 16:44
  #3
Medlem
Om du tycker det är bra i övrigt så hade jag försökt hålla ut lite till för att se om det stabiliserar sig. Man kan inte justera dosen på något sätt så det blir bättre?

Sen hade jag nog bollat det med din läkare eller sjuksköterska så allt är ok. Att beskriva det med att man kan må lite illa, när verkligheten är att du kräker hela dagen känns inte helt riktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback