Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-05-26, 16:00
  #61
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag tycker inte du ger något stöd för din teori alls, dagens svenska moralsystem är djupt färgat av kristendomens roll i vår kultur - där av så mycket kulturkrockar med kulturer som är färgade av tex islam.

Bevisbördan är din.
Citera
2016-05-26, 16:02
  #62
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bevisbördan är din.

Inlägg #24.
Citera
2016-05-26, 16:07
  #63
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Inlägg #24.

Som är ett postulat.

Och sen?
Citera
2016-05-26, 16:16
  #64
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag tycker inte du ger något stöd för din teori alls, dagens svenska moralsystem är djupt färgat av kristendomens roll i vår kultur - där av så mycket kulturkrockar med kulturer som är färgade av tex islam.

Fast är precis vad jag gör.

För att ditt påstående skall vara sant krävs det att (1) kristendomen har skapat nya värderingar och (2) att samhället har formats tack vare kristendomen.

(1) Är uppenbarligen inte sant; som jag påpekat lånar kristendomen värderingar från andra idé- och tankesystem. Alltså kan inte kristendomen påstås vara skaparen av dessa värderingar.

(2) Samhällets moral utvecklas med eller utan kristendomen. Moderna moraluppfattningar kring sexualitet, jämställdhet, sekularisering, kunskap är frukten av moralfilosofi, politisk filosofi, och flertalet idé- och tankeläror har utvecklats under flera tusen år. Det är tvärtom kristendomen som har anpassat sin moral efter samhället genom en ständig omtolkning av skriften. Samhällets moral har utvecklats - och fortsätter att utvecklas - oberoende av kristendomen. Alltså är det inte möjligt att peka ut kristendomen som en enskild nämnare till samhällets värderingar. De mänskliga rättigheterna, som exempel, har väldigt lite att göra med kristendomen.
__________________
Senast redigerad av Professor.Wer 2016-05-26 kl. 16:20.
Citera
2016-05-26, 16:21
  #65
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Fast är precis vad jag gör.

För att ditt påstående skall vara sant krävs det att (1) kristendomen har skapat nya värderingar och (2) att samhället har formats tack vare kristendomen.

(1) Är uppenbarligen inte sant; som jag påpekat lånar kristendomen värderingar från andra idé- och tankesystem. Alltså kan inte kristendomen påstås vara skaparen av dessa värderingar.

(2) Samhällets moral utvecklas med eller utan kristendomen. Moderna moraluppfattningar kring sexualitet, jämställdhet, sekularisering, kunskap är frukten av moralfilosofi, politisk filosofi, och flertalet idé- och tankeläror har utvecklats under flera tusen år. Det är tvärtom kristendomen som har anpassat sin moral efter samhället genom en ständig omtolkning av skriften. Samhällets moral har utvecklats - och fortsätter att utvecklas - oberoende av kristendomen. Alltså är det inte möjligt att peka ut kristendomen som en enskild nämnare till samhällets värderingar.

Ser man på värderingsskillnader innan och efter Sveriges kristnande så är det uppenbart att man påverkat svenska värderingar mycket. Samma sak hände med den luteranska revolutionen på 1500-talet.

Givetvis så utvecklas alla samhällen, med eller utan kristendom - men det är ju helt irrelevant och inte det vi diskuterar. Och även religioner utvecklas, annars vore de ju döda - men inte heller det är topic.

Du saknar helt enkelt stöd för din tes.
Citera
2016-05-26, 16:24
  #66
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Ser man på värderingsskillnader innan och efter Sveriges kristnande så är det uppenbart att man påverkat svenska värderingar mycket. Samma sak hände med den luteranska revolutionen på 1500-talet.

Jag invänder inte mot att kristendomen har påverkat synen på samhällets värderingar (på gott och ont). Jag invänder mot påståendet att kristendomen ligger till grund för samhällets värderingar - det är idéhistoriskt falskt, oavsett vad någon tycker om saken.
Citera
2016-05-26, 16:34
  #67
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag invänder inte mot att kristendomen har påverkat synen på samhällets värderingar (på gott och ont). Jag invänder mot påståendet att kristendomen ligger till grund för samhällets värderingar - det är idéhistoriskt falskt, oavsett vad någon tycker om saken.

"Ligger till grund" för samhället? Det är lite otydligt uttryckt, men jag har väl inte påstått detta heller? Jag har menat att man haft ett väldigt stort inflytande (vilket ju givetvis varit på gott och ont). Detta inflytande är fortfarande stort, trots att vi blir alt mer sekulariserade (vilket inte betyder att andligheten minskar, tyvärr).
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback