Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-22, 15:39
  #1
Medlem
Hur kom det sig att svenskar röstade i så stor omfattning på ett så icke sekulärt och starkt kristet relligiöst parti som SD saknar svenskar kristna religiösa värderingar i politiken något som SD står för.
Citera
2016-05-22, 15:49
  #2
Medlem
usb3s avatar
Om nu SD nu vill värna kristna traditioner och värderingar så gör inte det partiet till ickesekulärt. Sverige är ett kristet sekulärt land och det är väl ett faktum som SD accepterar till skillnad från de andra partierna som försöker att förneka detta.
Citera
2016-05-22, 15:58
  #3
Medlem
Bogomils avatar
Är det inte snarare ett ämne som hör hemma på ett politisk subforum?

Eller har du ett särskild teologisk perspektiv, som gör det till en religionsdebatts-fråga?
Citera
2016-05-22, 16:01
  #4
Medlem
SD är ett parti som värnar det svenska, men det är egentligen så att kyrkan INTE har någon större roll i det svenska. Vi svenskar har en väldigt traditionell och avslappnad attityd till kyrkan där det är lite småmysigt att vara med sång och allt, men någon gud går vi inte och tillber. Kyrkan skulle lika gärna kunna byta ut textinnehållet mot kärleksbudskap där inte någon gud eller jesus nämns överhuvudtaget och är bara sångrytmen densamma så skulle ingen märka någon skillnad.

Så kom inte med att KD förlorar sina kristna till SD för att det handlar om religiösa värderingar.

Det mest troliga är att KD förlorar sina väljare för att de kristna minskar i antal (färre troende) och att de fåtal som finns kvar inte ser att KD är ett religiös parti och därför väljer att gå till sina församlingar istället och jobba därifrån.
Citera
2016-05-22, 18:19
  #5
Medlem
Jag tror nog att SD kommer få mer och mer kristna röster. Man värderar den svenska kristna kulturen.
KD i tex Eskilstuna hade tidigare en ordförande som var muslim?! Vem hade kunnat tro det att ett parti som kallar sig Kristdemokraterna hade en muslim som ordförande? Ur led är tiden!

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...lyktingpolitik

Nu verkar han ha avgått efter nyligen hatiska twitter om Israel.
Citera
2016-05-22, 18:36
  #6
Medlem
dstructs avatar
Någon som vet något om SD´s inställning till den sanna religionen, asatron? Stödjer de bara den kristna mytologin?
Citera
2016-05-22, 20:03
  #7
Medlem
anjoh66s avatar
Vi testar att flytta denna.

Religion --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2016-05-22, 23:39
  #8
Medlem
Fast nu har vi 7 andra partier som stödjer statsbidrag till organisationer med islamism och en vision om ett medeltidssamhälle enligt koranen.

Jämfört med det så skulle jag inte kalla SD speciellt religiösa. Skolavslutning i kyrkan är nog en piss i Nilen jämfört med människor som gifter sig med sina kusiner och vägrar skaka hand med motsatta könet.
Citera
2016-05-23, 16:01
  #9
Medlem
Batman-number1s avatar
Jag har som kristen alltid funnit Ekerots näraro problematisk inom SD. Det är en ganska infantil kristendom SD isf vill ha i Sverige, knappast en bekännande sådan utan enbart kulturell.
Citera
2016-05-23, 20:09
  #10
Medlem
Z.Z.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman-number1
Jag har som kristen alltid funnit Ekerots näraro problematisk inom SD.
För att....?
Citera
2016-05-23, 21:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Z.
För att....?
Han inte är kristen?

Jimpan är ateist, bra så.
Citera
2016-05-23, 21:35
  #12
Medlem
Z.Z.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Han inte är kristen?

Jimpan är ateist, bra så.
Om det är det som är problemet blir det svårt att rösta ö. h. t. - kanske på KV då. Hela trådens frågeställning är rätt märklig. Varken KD eller SD är inte religiösa partier.

Nja, det är inte riktigt den bild han gett i olika sammanhang. Som jag tolkar det. Men skitsamma. Värderingar och en personlig tro är två olika saker. Helle Klein är kristen men står inte direkt upp för vad jag ser som kristna värderingar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback