Citat:
Ursprungligen postat av
elbel
För er som inte hört återkallas miljontals takata airbags (en av världens största leverantörer) i typ alla bilmärken
Skrot i kudden som dödar vid krock, flest fall i fuktiga klimat
Men det händer ju titt som tätt, en annan gång var det gashäng...
I tidningen brukar det stå "i ett brev till bilmärkets kunder återkallas..."
Kan man vara säker på att få ett sådant brev även fast man köpt bilen begagnad?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ementhy
Jag tycker att man borde få ett sånt brev även om bilen är begagnad, brev skickas väl till dom som står registrerade på bilen? Har dock ingen aning.
Visste inte om denna miss. Men råkade få se den nu. Ingen information går ut till bilägare i Sverige. På bilmärkets hemsida står det att man ska fylla i karossnumret (VIN) och även var i världen bilen körs. Jag gjorde det, och det visade sig att min krockkudde är en sådan farlig kudde. Känns inte alls kul.
På deras hemsida står att jag ska regelbundet kolla in om min kudde ska återkallas. Alltså ligger det på ägaren att ha koll på kudden.
Bolaget Takata har gått i konkurs (förstås), så de kan inte göra rätt för sig.
Låter obehagligt att det finns en massa metallbitar som tränger in i kroppen vid utlösning av krockkudden. Men att det beror på klimatet - Varmt och fuktigt klimat gör den farligare. ?
Det är otäckt att folk har dött av metallbitar från krockkudden. Det vet man därför att folk dött i bilar som krockat i låg hastighet, som normalt borde ha klarat sig. Men alla som krockat i högre fart, då skylls ju inte deras död på krockkudden, även om den har varit dödlig.
Någon som vet vilken krockkudde som är farlig - Ratten eller någon annan - eller alla?
Och varför skulle det vara farligare i varmt och fuktigt klimat? Beror det på att folk i varmt klimat inte har så mycket kläder på sig?
Lista på bilmodeller:
https://carup.se/listan-17-milj-bilar-far-korforbud-for-farlig-airbag/