2016-05-22, 11:05
Medlem
elbels avatar
För er som inte hört återkallas miljontals takata airbags (en av världens största leverantörer) i typ alla bilmärken
Skrot i kudden som dödar vid krock, flest fall i fuktiga klimat

Men det händer ju titt som tätt, en annan gång var det gashäng...

I tidningen brukar det stå "i ett brev till bilmärkets kunder återkallas..."

Kan man vara säker på att få ett sådant brev även fast man köpt bilen begagnad?
Citera
2016-05-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
För er som inte hört återkallas miljontals takata airbags (en av världens största leverantörer) i typ alla bilmärken

Jag tycker att man borde få ett sånt brev även om bilen är begagnad, brev skickas väl till dom som står registrerade på bilen? Har dock ingen aning.
Citera
2026-01-05, 00:22
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ementhy
Jag tycker att man borde få ett sånt brev även om bilen är begagnad, brev skickas väl till dom som står registrerade på bilen? Har dock ingen aning.

Visste inte om denna miss. Men råkade få se den nu. Ingen information går ut till bilägare i Sverige. På bilmärkets hemsida står det att man ska fylla i karossnumret (VIN) och även var i världen bilen körs. Jag gjorde det, och det visade sig att min krockkudde är en sådan farlig kudde. Känns inte alls kul.
På deras hemsida står att jag ska regelbundet kolla in om min kudde ska återkallas. Alltså ligger det på ägaren att ha koll på kudden.

Bolaget Takata har gått i konkurs (förstås), så de kan inte göra rätt för sig.
Låter obehagligt att det finns en massa metallbitar som tränger in i kroppen vid utlösning av krockkudden. Men att det beror på klimatet - Varmt och fuktigt klimat gör den farligare. ?
Det är otäckt att folk har dött av metallbitar från krockkudden. Det vet man därför att folk dött i bilar som krockat i låg hastighet, som normalt borde ha klarat sig. Men alla som krockat i högre fart, då skylls ju inte deras död på krockkudden, även om den har varit dödlig.
Någon som vet vilken krockkudde som är farlig - Ratten eller någon annan - eller alla?
Och varför skulle det vara farligare i varmt och fuktigt klimat? Beror det på att folk i varmt klimat inte har så mycket kläder på sig?

Lista på bilmodeller:
https://carup.se/listan-17-milj-bilar-far-korforbud-for-farlig-airbag/
Senast redigerad av Urbizzo 2026-01-05 kl. 00:25.
Citera
2026-01-05, 03:50
Medlem
Bra att detta uppmärksammas. Jag har en Seat 2016 som inte återkallats men är med på EU:s lista. Konstigt att Danmark har så varmt och fuktigt väder att krockkudden behöver bytas ut men inte Sverige.
Citera
2026-01-05, 08:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Finns det skrot i kudden som blir extra farligt när det är lite fuktigt?
Citera
2026-01-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Bra att detta uppmärksammas. Jag har en Seat 2016 som inte återkallats men är med på EU:s lista. Konstigt att Danmark har så varmt och fuktigt väder att krockkudden behöver bytas ut men inte Sverige.

Intressant det där med Danmark. Det kör ju Seat:ar även i Skåne.

Jag kollade min bil och den behöver inte återkallas om den körs i Sverige - Men så gjorde jag en koll om den kör i Västindien, och då ska den återkallas.

Alltså det är jättemånga bilar som har detta fel. Tror jag såg en siffra på 40 miljoner någonstans - så det är en stor grej.

Och krockkuddarna är livsfarliga - jämförs med en handgranat!
Citera
2026-01-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Finns det skrot i kudden som blir extra farligt när det är lite fuktigt?

Det finns en apparat inne i krockkudden som är laddad med ett sprängmedel som heter Ammoniumnitrat.
Detta sprängämne är inte stabilt. Om det kommer fukt blir det opålitligt.
Meningen är att det ska detonera långsamt, men när det blivit instablit detonerar det med sådan blixtsnabb reaktion så det splittrar en apparat som det sitter i. Den är gjord av hårt stål, och var tänkt att stå emot trycket. Men när sprängämnet blivit fuktigt eller för gammalt så blir den apparaten som en handgranat. Och skjuter stålbitar omkring sig.

Gammalt för denna sprängsats är en teoretisk beräkning. I varmt fuktigt klimat åldras den fortare. Då är det kört redan efter 6-9 år. Men om klimatet är torrare håller sprängämnet lite längre.
Olika för olika länder. För länderna har också olika säkerhetsnivåer. Så tycks en SEAT i Danmark behöva byta krockkudde - men inte om den kör i Sverige
Citera
2026-01-05, 15:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Intressant det där med Danmark. Det kör ju Seat:ar även i Skåne.

Jag kollade min bil och den behöver inte återkallas om den körs i Sverige - Men så gjorde jag en koll om den kör i Västindien, och då ska den återkallas.

Alltså det är jättemånga bilar som har detta fel. Tror jag såg en siffra på 40 miljoner någonstans - så det är en stor grej.

Och krockkuddarna är livsfarliga - jämförs med en handgranat!

Fi fan - ni måste ju gå ihop o tjuta om ni ar drabbade bilar
Citera
2026-01-05, 19:13
Medlem
Det blir bara värre - ju längre jag söker information om dessa krock-kuddar.
Finns många videor om Takata.
Även en dokumentär.
Men vi som vill ha en säker krock-kudde, och får den utbytt, får ändå en likadan, MED torkmedel i. Och det gör ju den lite säkrare mot fukt, men inte mot åldrande. Så den måste också bytas med tiden, säger en nyhetssändning. Kan hålla så kort tid som 6 år. Så måste det bytas till en ny.

Verkar som en soppa detta.
Citera
2026-01-05, 19:20
Medlem
Och det finns en tillverkare till som gör farliga krock-kuddar.
Arc inflatables heter de. Och det berör 51 miljoner bilar.

Det är en annan typ av 'inflator' men den kan också explodera och slunga ut stora metallbitar.
Så här ser en Arc krock-kudde ut efter explosion. Det ska normalt hänga en luftkudde, men allt är bortsprängt!

https://youtu.be/ADOaPXoNkyI?t=112
Senast redigerad av Urbizzo 2026-01-05 kl. 19:35.
Citera
2026-01-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Fi fan - ni måste ju gå ihop o tjuta om ni ar drabbade bilar

Det är inte klokt att det är så stor omfattning. Och ändå vet inte många om det.
Sjukt att ingen upplysning ges - utan man får leta upp det själv.

(Detta är samma sprängmedel som sprängde Beirut. Ifall någon inte sett det: https://www.youtube.com/shorts/Vb8EXpZb7P4)
Citera
2026-01-05, 19:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är inte klokt att det är så stor omfattning. Och ändå vet inte många om det.
Sjukt att ingen upplysning ges - utan man får leta upp det själv.

(Detta är samma sprängmedel som sprängde Beirut. Ifall någon inte sett det: https://www.youtube.com/shorts/Vb8EXpZb7P4)

Låter jobbigt , jag är inte drabbad men ni får starta en facebookstorm.

Ett måste för drabbade om dom skall göra nått , snåla jävlar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in