Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 02:40
  #1
Medlem
Hej!

Ska åka på en tripp till Tyskland i sommar. Tänkte hyra en lastbil på någon bilfirma, kommer firman se att jag passerat svenska gränsen med bilen?

Dvs, får dom något brev skickat med någon avgift eller liknande?

MOD får gärna flytta tråd om den passar bättre i någon annan.

Tack
Citera
2016-05-22, 06:58
  #2
Medlem
cyber_zekes avatar
Skulle kunna tänka mig att dom har en GPS installerad, men det behöver ju inte betyda att dom kontrollerar din körsträcka, den kan ju aktiveras vid stöld. Kan även vara så att den kanske har geofencing som larmar när du tar den utomlands.
Står det i kontraktet att du inte får ta bilen utanför Sverige? Kan du inte förklara läget och köpa till den tjänsten?
Citera
2016-05-22, 07:02
  #3
Medlem
Willy-45s avatar
Ingen kommer att märka något.
Se bara till att du inte åker dit för överlast med alla flaskor och burkar.
"Vatten/vätska" är tungt så fortkörning är nog inte heller aktuellt.
Du behöver ju inte heller åka så långt in i DE, det finns ju bra gränshandelsbutiker..
Citera
2016-05-22, 10:42
  #4
Medlem
Gjort detta ett par ggr själv.

Har då hyrt på ok eller liknande. Om du vill vara "hederlig" så kan du säga att du ska till Tyskland, blir lite högre kostnad bara då du måste ha en till försäkring.
Citera
2016-05-22, 12:20
  #5
Medlem
MrChows avatar
Det blir ju lite tråkigt om någonting skulle hända i Tyskland om inte försäkringen täcker det.. hur många tjugor extra kan den försäkringen kosta när man skriver på hyresavtalet?
Citera
2016-06-06, 22:31
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Antar att dina eventuella dumheter i närheten av fortkörningskameror och liknande kan innebära att fordonsägaren informeras om fordonets äventyr, både i och utanför riket.
Citera
2016-12-28, 03:15
  #7
Medlem
Ja det är sant!

Jag tänkte dock skruva ur mätaren så att det inte syns antal mil. var mer rädd för att dom får hem ett brev eller liknande att deras bil passerat gränsen till Tyskland.

Detta är något jag inte kommer att genomföra utan det var en hypotetisk fråga.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2723295

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback