Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 01:20
  #1
Medlem
xx-xs avatar
Så skärde mig själv, tog i lite hårdare än vad jag brukade. Så skärde ett 1 cm lång och 5mm brett sår och djup vet jag inte.. kanske några millimeter bara, huden drog isär sig som en dragkedja och under såg man typ som bara ett plant extra lager vitt skinn.

Kommer det läka som vanligt och bara bli en sårskorpa?

Brukar vanligtvis bara skära mig ytligt så har ingen erfarenhet av detta.
Citera
2016-05-22, 01:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Så skärde mig själv, tog i lite hårdare än vad jag brukade. Så skärde ett 1 cm lång och 5mm brett sår och djup vet jag inte.. kanske några millimeter bara, huden drog isär sig som en dragkedja och under såg man typ som bara ett plant extra lager vitt skinn.

Kommer det läka som vanligt och bara bli en sårskorpa?

Brukar vanligtvis bara skära mig ytligt så har ingen erfarenhet av detta.


Du får ett bestående ärr som är lika långt.
Hur tydligt ärret blir har att göra med din ämnesomsättning och dina matvanor.
Citera
2016-05-22, 01:45
  #3
Medlem
Vart skärde du dig? Normalt sett så läker sår som inte är djupgående utan problem under förutsättningarna att du håller det rent med tvål och vatten, och sedan sätter dit ett plåster efter du har tvättat händerna och efter dusch.

Hur såg kniven du skärde dig ut? Var den rostig och vad gjorde du medans du skärde dig? Skulle du få problem med att den blir infekterad eller att såret inte läker så kan du kontakta din lokala vårdcentral eller är du osäker kan du ringa 1177 för att få råd dygnet runt av en erfaren sjuksköterska och som kan leda dig vidare ifall det skulle behövas.
Citera
2016-05-22, 01:50
  #4
Medlem
xx-xs avatar
Okej, då är allt lugnt då. Jo använder rena verktyg och är själv ren.

Tack
Citera
2016-05-22, 01:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Okej, då är allt lugnt då. Jo använder rena verktyg och är själv ren.

Tack

Mitt nöje. Dock så vill jag påpeka att skära sig inte är någon lösning till sina problem om man mår dåligt. Det finns riktig hjälp att söka och det är absolut inget att skämmas över. Behöver du mer personlig hjälp till att hitta rätt i vården eller bara någon att prata med så kan du skicka mig ett PM så ska jag försöka hjälpa dig så gott som jag kan.
Citera
2016-05-22, 02:12
  #6
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Mitt nöje. Dock så vill jag påpeka att skära sig inte är någon lösning till sina problem om man mår dåligt. Det finns riktig hjälp att söka och det är absolut inget att skämmas över. Behöver du mer personlig hjälp till att hitta rätt i vården eller bara någon att prata med så kan du skicka mig ett PM så ska jag försöka hjälpa dig så gott som jag kan.
Tack för omtanken

Jag väntar redan på en tid hos psykiatrin. Pratat med läkare osv, dom vet att jag skär mig, men om man inte är självmordsbenägen eller i psykos så får man vänta Väldigt många som mår dåligt så... får hantera det på detta sätt tillsvidare.
Citera
2016-05-22, 02:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Tack för omtanken

Jag väntar redan på en tid hos psykiatrin. Pratat med läkare osv, dom vet att jag skär mig, men om man inte är självmordsbenägen eller i psykos så får man vänta Väldigt många som mår dåligt så... får hantera det på detta sätt tillsvidare.

Okej, vad bra! Jag träffar ibland på människor som har självskadebeteenden och ofta vet dem inte riktigt vart dom ska vända sig för att hitta rätt i vården och då försöker jag hjälpa till så mycket som jag kan.

Ifall du skulle känna att du skulle vilja prata med någon anonymt så tveka inte att skicka iväg ett PM!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback