Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-22, 01:14
  #1
Medlem
Hej, jag är en kille på 23år och har väldigt dåligt långtidsminne. Har jag lärt mig nått så har jag redan glömt de efter ca 1vecka . har även svårt att räkna ut enkla tal i matte när jag går till affären och när får kvitto så skiter jag i att räkna ut allt från den för de känns svårt att räkna ut de de tar för långt tid och de känns väldigt jobbigt att stå å klura ut om de stämmer allt på den så de är väldigt jobbigt att räkna får nån slags ångest attack så fort jag måste räkna nått känner mig som dum vid andra människor dom fattar saker mycket snabbare än min trögfattade hjärna känner mig alltid stressad när går i skolan då man är rädd att göra bort sig kan bara slappna av på helger bara dricker mycket läsk om de kan ha nått med mina problem att göra de vet jag inte tror inte de eftersom många dricker både läsk å kaffe å deras liv går possitivt trots de så jag undrar om ni har varit med om nå liknande och tala gärna om hur ni tog er ur ångest å hur ni fick igång eran hjärna att fungera som folk
Citera
2016-05-22, 01:55
  #2
Medlem
dunias avatar
Läs böcker.
Citera
2016-05-22, 01:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Läs böcker.


är de nå ide att läsa när man glömmer bort va man läst endå?
Citera
2016-05-22, 02:00
  #4
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
är de nå ide att läsa när man glömmer bort va man läst endå?
Läs min vän, och medan du läser måste du reflektera. Mitt tips är även att läsa så mycket du bara kan. Läs allt du kommer över. Träna din logik. Ta bort alla appar som fördummar dig, appar som fb, instagram, snapchat, etc etc. Du har ett val, bli fucking smart.
Citera
2016-05-22, 02:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Läs min vän, och medan du läser måste du reflektera. Mitt tips är även att läsa så mycket du bara kan. Läs allt du kommer över. Träna din logik. Ta bort alla appar som fördummar dig, appar som fb, instagram, snapchat, etc etc. Du har ett val, bli fucking smart.

de ger ångest att plugga/läsa
Citera
2016-05-22, 02:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
de ger ångest att plugga/läsa


den reaktionen är psykosomatisk och knuten till ditt dåliga självförtroende för inlärning som fenomen.
Öva, öva och öva. Till slut kommer du över ångesten och inser att du är lika bra på att läsa in saker som dina kamrater är.


Om det ändå inte fungerar: Kontakta psykiatrin, då du uppenbarligen har ett flertal handikapp som bör ge diagnos omgående!
Citera
2016-05-22, 02:24
  #7
Avstängd
systemkraschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, jag är en kille på 23år och har väldigt dåligt långtidsminne. Har jag lärt mig nått så har jag redan glömt de efter ca 1vecka . har även svårt att räkna ut enkla tal i matte när jag går till affären och när får kvitto så skiter jag i att räkna ut allt från den för de känns svårt att räkna ut de de tar för långt tid och de känns väldigt jobbigt att stå å klura ut om de stämmer allt på den så de är väldigt jobbigt att räkna får nån slags ångest attack så fort jag måste räkna nått känner mig som dum vid andra människor dom fattar saker mycket snabbare än min trögfattade hjärna känner mig alltid stressad när går i skolan då man är rädd att göra bort sig kan bara slappna av på helger bara dricker mycket läsk om de kan ha nått med mina problem att göra de vet jag inte tror inte de eftersom många dricker både läsk å kaffe å deras liv går possitivt trots de så jag undrar om ni har varit med om nå liknande och tala gärna om hur ni tog er ur ångest å hur ni fick igång eran hjärna att fungera som folk

Man får titta tillbaka, hur länge har problemen varat? Du har en meningsuppbyggnad som är pådrivande, utan skiljetecken eller satsstycke. Har du fått diagnos på exempelvis ADHD/ADD tidigare? Hur gick det i grundskolan när du var yngre? Har du studerat på gymnasienivå, hur gick det där?

Det finns två specifika syndrom gällande svårigheter i matte, som gör att det kan låsa sig. Det ena är att man helt enkelt inte förstår matematiken i sig, även fast den är enkel. Detta är inte kopplat till intelligens i grunden, så häng inte läpp för det. Det andra syndromet är rädslan för att göra fel, tänka fel, göra det svårare för sig än vad det egentligen är, här låser man sig själv. Handlar alltså om dåligt självförtroende just inom matematiken. Bägge dessa syndrom har inget med intelligens att göra egentligen. Intelligens handlar inte om logiskt tänkande i grunden, utan är mer komplext än så.

Dina problem med minnet behöver självklart inte härröra till dina svårigheter med simpel matematik, utan kan grunda sig långt djupare, du kanske har ett neuropsykiatriskt funktionshandikapp, t.e.x. ADHD.

Minnesfunktion är direkt kopplat till dopaminerg signalering, enligt flertalet studier. Du bör göra utredning hos neurolog samt psykiatriker, se om man kan komma fram till något. Det är också vanligt att man kan lära sig något och snabbt glömma det om intresset och motivation inte finns där, eller om man inte arbetar med det man lärt sig, applicerar det...nyttjar sina nya lärdomar.
Citera
2016-05-22, 02:26
  #8
Medlem
VincentLels avatar
Jag skulle nog tipsa om att

1. Motionera

2. Ät mer mat som innehåller B-vitaminer, omega-3-fetter och antioxidanter

3. Försök sova bättre/mer, sömnbrist försämrar minnesförmågan
__________________
Senast redigerad av VincentLel 2016-05-22 kl. 02:38.
Citera
2016-05-22, 02:26
  #9
Avstängd
systemkraschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
den reaktionen är psykosomatisk och knuten till ditt dåliga självförtroende för inlärning som fenomen.
Öva, öva och öva. Till slut kommer du över ångesten och inser att du är lika bra på att läsa in saker som dina kamrater är.


Om det ändå inte fungerar: Kontakta psykiatrin, då du uppenbarligen har ett flertal handikapp som bör ge diagnos omgående!

Du har delvis rätt här i det du skriver, angående självförtroende. Mental låsning sker enkelt här inom just matematik. Det finns dock ett syndrom som nästan gör det omöjligt att lösa enkel matematik. TS skriver även att minnet är dåligt, här måste man titta vidare på vad som utgör grunden till problematiken. Öva, öva och öva är bra tips inom just matematik (och andra ämnen), men minnesproblematiken har inget med matematik att göra.
Citera
2016-05-22, 02:28
  #10
Avstängd
systemkraschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Jag skulle nog tipsa om att

1. Motionera

2. Ät med mat som innehåller B-vitaminer, omega-3-fetter och antioxidanter

3. Försök sova bättre/mer, sömnbrist försämrar minnesförmågan

Det här är ju bra tips alltså, men ligger nere på en ganska låg nivå, något en allmänläkare skulle kunna hosta ur sig. Tror du livet är så lätt så att TS faktiskt skulle kunna få bukt med sin problematik av dessa simpla lösningar?
Citera
2016-05-22, 02:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemkrasch
Du har delvis rätt här i det du skriver, angående självförtroende. Mental låsning sker enkelt här inom just matematik. Det finns dock ett syndrom som nästan gör det omöjligt att lösa enkel matematik. TS skriver även att minnet är dåligt, här måste man titta vidare på vad som utgör grunden till problematiken. Öva, öva och öva är bra tips inom just matematik (och andra ämnen), men minnesproblematiken har inget med matematik att göra.


TS problematik beror på PTSD som skapats som en följd av hans prestationsångest, som i sin tur utlösts av att han har högfungerande autism och därmed inte funnit anledning att söka hjälp för förrän nu då hans skillnad i tankeförmåga gentemot gemene mans skiljer sig såpass att han börjat se ett problem med det.


Citera
2016-05-22, 02:37
  #12
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkrasch
Det här är ju bra tips alltså, men ligger nere på en ganska låg nivå, något en allmänläkare skulle kunna hosta ur sig. Tror du livet är så lätt så att TS faktiskt skulle kunna få bukt med sin problematik av dessa simpla lösningar?

Jag tror nog inte att tipsen kanske hjälper mot all TS problematik men skulle nog vara en bra början. Jag misstänker att det kanske är brist på någon/några(?) viktiga vitaminer.

Vet inte hur mycket mattematik som du läser hemma/har läst men kanske kan vara bra att träna lite extra matteuppgifter då och då hemma

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback