Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-24, 11:48
  #13
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Spacelab var laboratoriemodulen som kunde bäras i rymdfärjornas lastutrymme men lämnade aldrig detta, ingen rymdstation. Den amerikanska rymdstationen hette ju Skylab.

Absolut är det så. Skitmiss. Fast då kan jag ju kvittera med att påpeka att det ryska fraktskeppet heter Progress och inte Proton (som är en bärraket), alltså apropå #4.
Citera
2016-05-24, 23:27
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
CST byggs för längre resor (deep space), medan SpaceX och Boeing bygger taxibilar mellan jordytan och omloppsbana.
CST är ju Boeings kapsel, du menar väl Orion?
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
De flesta tyckare verkar vara av åsikten att NASA ska sluta bygga fordonen och ägna sig åt vad de gör bäst.
NASA har aldrig byggt några farkoster själva, det har alltid varit privata aktörer som gjort det i konkurrensutsatta upphandlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ska vi vara realistiska gissar jag att privata aktörer kommer landa på Mars innan staten gör det. Statliga rymdoperationer tenderar att bli mycket dyrare för samma resultat (som vanligt när man blandar in politiker). SLS är ett solklart exempel som mer eller mindre är ett leveranssystem för pengar till viktiga val-stater.
Jag tror inte några andra än stater kan skramla fram de pengar som krävs för att finansiera en bemannad Mars-expedition.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Man kunde lika gärna köpt lyftkapacitet från privata aktörer och kommit undan betydligt billigare om dessa fick utveckla fordon för uppdragen.
Det där är ju till hälften vad man alltid gjort. Privata aktörer har utvecklat och tillverkat fordonen, NASA har köpt fordonen och skött driften. Det nya är att NASA inte alltid har hand om driften utan snarare betalar per ton och de privata firmorna sköter hela konkarongen.

Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Absolut är det så. Skitmiss. Fast då kan jag ju kvittera med att påpeka att det ryska fraktskeppet heter Progress och inte Proton (som är en bärraket), alltså apropå #4.
Helvete, det visste jag ju egentligen . Ska vi anmäla varandra för OT och hoppas att det blir raderat innan vi skämmer ut oss för allt för många? Jäkla mojänger som ska ha så lika namn!
Citera
2016-08-13, 17:07
  #15
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
CST är ju Boeings kapsel, du menar väl Orion?
NASA har aldrig byggt några farkoster själva, det har alltid varit privata aktörer som gjort det i konkurrensutsatta upphandlingar.

Jag tror inte några andra än stater kan skramla fram de pengar som krävs för att finansiera en bemannad Mars-expedition.

Det där är ju till hälften vad man alltid gjort. Privata aktörer har utvecklat och tillverkat fordonen, NASA har köpt fordonen och skött driften. Det nya är att NASA inte alltid har hand om driften utan snarare betalar per ton och de privata firmorna sköter hela konkarongen.

Du har naturligtvis rätt, CST är taxin till omlopp.

Privata företag och till och med ett och annat universitet. Men Nasa har naturligtvis suttit vid tyglarna med plånkan vid många av historiens häftigaste byggen. Idag bygger dom en raket till ingenstans för att ha jobb kvar i vissa valdistrikt. Skrivit historia har man, dyrt har det blivit. Tiden för Nasas egna bärraketer är dock förbi. Privata sektorn gör det mycket billigare. och bättre.

Ja juryn är fortfarande borta vad gäller Mars. Tror dock SpaceX kommer vara lååångt före någon stat. SpaceX är till att börja de enda som lagt fram en tidplan för resan. Råd kommer man ha för att man använder synergieffekter vid utveckling, och för att NASA kommer stå i kö med pengarna i hand för att få åka med. Kommer man igång med återanvändande av bärraketer kan företaget i princip skjuta upp saker för soppapengarna i framtiden. Allt medan kunder finansierar andra åtanganden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback