Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 22:41
  #1
Medlem
Missplacedgunks avatar
Vem känner vi sympati för?

Närhetsprincipen kan förklara att vi känner mindre bekymmer över att människor lider på andra sidan jordklotet än om grannen skulle lida. Hur fungerar detta om man tänker på djur?

Volontärer tar sig ner till Syrien och väljer att riskera sitt liv i att rädda andra människors liv, men de kan å andra sidan helt bekymmersfritt äta kött? Kanske till och med äta kött från sin granne som är köttbonde. Här går ju helt enkelt närhetsprincipen ur spel.. Man kanske till och med har en relation till djuret i fråga, man har träffat sin bonde och dennes djur ett antal gånger. Sedan väljer man ut djuret som ska dödas.

Skulle vi kunna göra samma sak när det kommer till människor? Att vi har ett lättare att döda en människa vi känner än en helt främmande individ?
Citera
2016-05-20, 23:08
  #2
Medlem
Saftgroggs avatar
Som svar: ett bestämt Nja... Eller nej. Måste vi döda för att äta?
Alltså... Hmmmm
Citera
2016-05-20, 23:25
  #3
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Som svar: ett bestämt Nja... Eller nej. Måste vi döda för att äta?
Alltså... Hmmmm

Hur kan vi känna sympati till människor som vi inte känner men den saknas när det kommer till djur?

Vi kan lära känna djur, ge dem föda och kärlek och i en annan minut vänder vi kinden till och dödar dem för föda. Hur fungera närhetsprincipen här?
Citera
2016-05-20, 23:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Vem känner vi sympati för?

Närhetsprincipen kan förklara att vi känner mindre bekymmer över att människor lider på andra sidan jordklotet än om grannen skulle lida. Hur fungerar detta om man tänker på djur?

Volontärer tar sig ner till Syrien och väljer att riskera sitt liv i att rädda andra människors liv, men de kan å andra sidan helt bekymmersfritt äta kött? Kanske till och med äta kött från sin granne som är köttbonde. Här går ju helt enkelt närhetsprincipen ur spel.. Man kanske till och med har en relation till djuret i fråga, man har träffat sin bonde och dennes djur ett antal gånger. Sedan väljer man ut djuret som ska dödas.

Skulle vi kunna göra samma sak när det kommer till människor? Att vi har ett lättare att döda en människa vi känner än en helt främmande individ?

Handlar det här om att rädda syrier, äta syrier eller döda syrier? Du gör jämförelser mellan människor och djur på ett sätt som är grumligt. Vad har Syrien med din fråga att göra och om det bara är ett exempel ... what the fuck?
Citera
2016-05-20, 23:40
  #5
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Handlar det här om att rädda syrier, äta syrier eller döda syrier? Du gör jämförelser mellan människor och djur på ett sätt som är grumligt. Vad har Syrien med din fråga att göra och om det bara är ett exempel ... what the fuck?

Jag menar, hur fungera närhetsprincipen? Om vi kan känna medlidande för människor vi inte har en relation till. Vi till och med riskerar våra liv till att åka ner frivilligt och rädda liv. Men vi kan äta djur som vi till och med har en relation till.

Vi känner alltså ingen skyldighet att rädda djurens liv som kanske bor 100 M ifrån oss, men hade detta "djur" varit en människa hade vi känt en skyldighet att rädda detta liv. Därför tog jag exemplet att vi åker ner till Syrien och försöker rädda liv på människor vi inte har någon som helst koppling till.
Citera
2016-05-20, 23:44
  #6
Medlem
BewilderedHulders avatar
Äta eller ätas, det är frågan i ett nötskal för mänskligheten. Sympati är som volym på stereon med högt och lågt. Bara det att människan inte alltid har egen tillgång till den egna volymknappen och den slår lite hur som helst i samverkan med andra känslor. Ta crime of passion, till exempel, där sinnesrörelse av raseri och stor kärlek leder till dråpet, så närhet till offret behöver inte betyda större sympati. Däremot tror jag inte att var människa är kapabel till något sådant.
__________________
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-05-20 kl. 23:57.
Citera
2016-05-20, 23:47
  #7
Medlem
TrotsTrollets avatar
Kanske blir det mer logiskt om man antar att sympati är beroende av medvetande. Lider din granne är du troligtvis mer medveten om det, än om en annonym människa på andra sidan jorden lider. Däremot kan du ju ganska enkelt konsumera köttprodukter utan att vara medveten om att djuren i fråga lidit.

Citera
2016-05-20, 23:55
  #8
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Kanske blir det mer logiskt om man antar att sympati är beroende av medvetande. Lider din granne är du troligtvis mer medveten om det, än om en annonym människa på andra sidan jorden lider. Däremot kan du ju ganska enkelt konsumera köttprodukter utan att vara medveten om att djuren i fråga lidit.


Nja, jag är väl lika medveten om att det icke-mänskliga djuret lider som att människan lider.
Citera
2016-05-21, 00:04
  #9
Medlem
Trashtextats avatar
Empati och sympati har överlag ordentliga begränsningar.

Jag har t.ex aldrig förstått mig på dem som tycker synd om djur de vill rädda samtidigt som tusentals barn dör dagligen.

Vartenda klädesplagg du bär, har en annan människas öde. Tror inte liksom att folk tänker på allt med dem som bär spår av andra människor. Allt du äger, har en mängd människor under långa producerat etc. Även maten som står på ditt bord, oavsett om det innehåller djur eller inte. Du har knappast gått igenom ditt liv, utan att någon gång ha fått någon att må dåligt.

Men jo, hela världen är inte en ingrupp. Jag vill helst inte ens hälsa på tiggaren utanför affären, bemödar mig inte ens med att försöka se trevlig ut. Visst, kan jag vekna av tanken på vad social utsatthet innebär men min grannes situation är viktigare. Om en medborgare ligger död här är det viktigare än om någon ligger död i mellanöstern. Min släkts barns framtid, än random främlingar som kostar landet mer än de smakar.

Mina lärare hade svårt att förmå mig ändra inställningar gällande människor, även andra kontakter sedan. De menade att jag bar på hela världen. Jag pysslar inte med sådant längre. Jag har släppt världen och människorna från mina axlar. Man ska sköta sitt eget och skita i andras. Men är man något sånär frisk, berörs man av andra levande varelsers öden och liv. Det är en stor del i vad som gör en människa.
Citera
2016-05-21, 00:15
  #10
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Nja, jag är väl lika medveten om att det icke-mänskliga djuret lider som att människan lider.

Du är det kanske, det har jag ingen anning om. Men gemene man är nog relativt ovetande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback