Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-21, 17:18
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det r mjligt att jag kanske fr fan fr det hr p jobbet, men det hr r ingen bra id. Om ngot s br personvalet strkas p partiorganisationernas bekostnad, inte tvrtom. Frslaget gr i fel riktning och jag hoppas att det inte gr igenom. Det hr r heller inte franlett av Margareta Larsson utan r en knd stndpunkt som jag vet att partiledningen str fr ven bortsett frn henne, trkigt nog.
Att en sdan oro alls existerar visar ju tydligt varfr det vore farligt att ge Karlsson makten ver vra folkvalda.

Personligen kan jag tycka att en partiledning som kapat ett parti i s mn att de egenmktigt gjort sig till i praktiken oavsttbara despoter - stryker motioner de ogillar till sin partiinterna stmma, skippar att bjuda in ombud de ogillar, utesluter ombud de ogillar, sger rakt ut att deras beslut har fretrde ver stadgarna osv - br vara frsiktig med att gra ansprk p utvidga kretsen man styr ver. Nr man inte ens kan skta sin interndemokrati, r det fruktansvrt frckt att vilja ta makten ocks ver Sveriges folkvalda i demokratins namn.

Vad jag frstr hller man inte ens provval till att brja med inom SD? Kanske skulle det innebra mer arbetsmotiverade riksdagsledamter, om de satt p sitt mandat p uppdrag av ett antal medlemmar i ryggen som de representerar istllet fr att bara sitta p basis av att ha ledningens gunst - eller i vrsta fall att inte ha ledningens icke-gunst med den typen av personligheter det ger incitament fr.
Citera
2016-05-21, 17:31
Medlem
Extasiss avatar
http://www.val.se/det_svenska_valsys...r/bilda_parti/

"Interndemokraterna" verkar inte finnas registrerade hos PRV n:

https://was.prv.se/VarumarkesDb/searchMain.jsp

Men serist: vill man strka personvalets betydelse borde man ju gra det frst, innan man minskar partiorganisationernas makt. Som valen gr till nu s r ju alla mandat som inte tillsatts genom personkryss tillsatta p mandat fr att bedriva sitt respektive partis politik, inte sin egen.
Citera
2016-05-21, 17:45
Medlem
Inte frvnande alls. Gr helt i linje med siktsregistrering, nskeml att styra/tysta media och vrigt hyckleri frn det hllet.
Citera
2016-05-21, 18:35
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
ntligen ngon som fattat frslaget. Jag tycker ocks det r sjlvklart resonemang. Mandatet mste vara bundet till partiet. Vill man hoppa av partiet ska man inte ha kvar mandatet.

Jag ser inga diktaturfasoner i detta resonemang. Tvrtom. Men vill och kan man inte frst, s r det ett bra tillflle att kasta skit p SD. Det verkar vara populrt nu.

Hade det varit som Karlsson vill, s hade Margareta Larsson inte kunnat parasitera. Det var s hr nr Ny Demokrati satt i riksdagen. Det var flera avhopp allteftersom, och alla fortsatte ha sin frsrjning allt medan de spridde dynga p NyD.

Du ser inga diktaturfasoner fr att du tycker det r sjlvklart att alla br samma uniform, men enligt dig fr man inte sga ifrn sitt eget parti. Bra, d r det klart, man ska kontrollera att alla spelar efter samma tuta.

Att du inte ser ngra varningssignaler med detta resonemang r fan orovckande.
Citera
2016-05-21, 19:05
Medlem
Mattias Karlsson och hans entourage r ensamt ansvariga fr SD nedgng i underskningarna. Det r inte bara dags att f bort honom. Det r av yttersta vikt. En grundfrutsttning fr framtida verlevnad.
Citera
2016-05-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Du ser inga diktaturfasoner fr att du tycker det r sjlvklart att alla br samma uniform, men enligt dig fr man inte sga ifrn sitt eget parti. Bra, d r det klart, man ska kontrollera att alla spelar efter samma tuta.

Att du inte ser ngra varningssignaler med detta resonemang r fan orovckande.

Uniformer lmnar vi utanfr. Visst skall man sga till om det r ngot man inte hller med om. Men g till pressen och gnlla fraktar jag. Bttre d att sluta sitt engagemang.

Sen kan det finnas miljer nr man inte fr uttrycka sitt ogillande. Jag r inte insatt i hur det r inne i SD. Att krva lojalitet r inte fel. Passar inte galoscherna s byt dem.
Citera
2016-05-21, 20:20
Medlem
Sperssons avatar
.
Mycket bra frslag.
Politiker ska inte kunna sitta p Mallorca och kvittera ut fullt arvode frn regeringen.

Se till att klubba detta frslaget omgende.
Citera
2016-05-21, 21:51
Medlem
Alla som ngon gng sammarbetat, eller skt sammarbete med expo, r demokratihatare i min bok.
Citera
2016-05-21, 23:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladNeger
https://www.nordfront.se/nytt-utspel...-folkvalda.smr

Sd vill hr infra frsta steget till att avskaffa demokratin. Och att hela Sverige ska lyda dren Karlsson. Alla SD-troll lr jubla, men vriga kanske kan se detta mer klarsynt.

Vad tycker ni om detta demokratifientliga utspel?
Kommer Karlsson lyckas?
Lter som ett mrkligt frslag som flyttar demokratin ett steg ytterligare frn medborgarna.
Citera
2016-05-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladNeger
https://www.nordfront.se/nytt-utspel...-folkvalda.smr

Sd vill hr infra frsta steget till att avskaffa demokratin. Och att hela Sverige ska lyda dren Karlsson. Alla SD-troll lr jubla, men vriga kanske kan se detta mer klarsynt.

Vad tycker ni om detta demokratifientliga utspel?
Kommer Karlsson lyckas?

Hrde precis MP sga i en intervju i Granskning Sverige i gr att de anser att det ska fungera som Karlsson vill: https://www.youtube.com/watch?v=i6FMNRMMDuM.

Jag fick en rejl uppsttning. Sen kommer allts Karlsson ut med samma skit. Jag r ledsen, men jag tror det blir omjligt fr mig att rsta SD 2018. Man ser ju att de r nollor i grunden och vart det ohjlpligt kommer barka - ner i det rdgrna intellektuella avloppet.
Citera
2016-05-21, 23:47
Medlem
dark horses avatar
Riksdagsledamterna ska ju vara svenska folkets valda representanter. Detta r sen lnge i praktiken en chimr, det r partiledningarna som styr. Det r partierna som bestmmer ver allt std som skattebetalarna pumpar in i det politiska systemet. S nu vill MK formalisera denna chimr av demokratin, att ledamterna r folkets valda representanter.
D kan vi lika vl avskaffa dessa namnlistor p valsedlarna och bara vlja parti. Riksdagen blir verfldig. Det beredningsarbete som behvs fr motioner och lagfrslag kan gras av anstllda tjnstemn hos partierna. Sen kan partiledarna trffas och rsta om de olika frslagen, var och en har den rstandel som vljarna gett dem.

Men helst borde riksdagen reformeras tvrtom, att ledamterna fr en starkare bindning till dem som valt dem, mer av eller kanske allt som nu r partistd skulle g till ledamternas individuellt fr politiskt arbete. P s stt skulle ledamter bli beroende av sina vljare och kunna hlla maktgalna partiledningar i rat. Som t.ex. USA dr partierna inte kan ta sina ledamter fr givna i olika frgor.
Infr Republik typ US dr svenska folket vljer regeringsbildare och vi har parlament som mste blidkas fr att regeringen ska fungera.

Nu r det frsts inte MK och SD som desavouerat vrt demokratiska sk folkstyre utan sen lnge de vriga partiernas med deras diktatoriska toppstyre. Att MK vill formalisera detta och lagstifta om illusionen av folkstyre ska avskaffas r frsts talande fr vad SD str fr egentligen.
Citera
2016-05-22, 01:51
Moderator
Fear2bes avatar
D startinlgget innehller en lnk till Nordfront s anpassar jag svaret till dessa och frgar:

Lt oss sga att Svenskarnas Parti lyckas skrapa ihop rster till ngra folkvalda. En av de folkvalda genomgr efter valet en personlighetskris som driver vederbrande till kyrkan och den folkvalde blir med tiden frlst. Den nyfrlste folkvalde omvrderar sitt liv och beslutar sig fr att hjlpa flyktingar och rstar aktivt som politiker fr att kommunen ska ta emot fler flyktingar och bygga en ny mosk i stan. D han sitter skert p sin plats och inte kan bli avskedad r han fri att g emot partilinjen hur mycket han vill och drmed bidra till att kommunen fr betydligt fler flyktingar n tidigare och eventuellt en ny mosk - bra va?

Snt hr verkar hnda alla partier lite d och d och det finns inget man kan gra t det.
Senast redigerad av Fear2be 2016-05-22 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in