Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-20, 20:31
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jam...r-grov-for-svt

"”Inte tillräckligt bra”

Sabina Rasiwala är kommunikationsdirektör hos SVT och hon menar att materialet inte höll för att sändas.

– När man väljer att gå över gränser så ställer vi ännu högre krav på kvalité. I det här fallet tyckte vi inte att det var tillräckligt bra, säger Rasiwala.

Är det inte angeläget att belysa flyktingfrågan och vardagsrasismen?

– Mycket, men med det sagt ska man inte göra avkall på kvalitéten. Vi tyckte inte att det förmedlades på ett bra sätt här."

Sketchen kan ses här;

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jam...-klipptes-bort

"Trots att sketchen klipps bort ur programmet så väljer SVT Nyheter Jämtland att visa det omtalade klippet.

– Vi är en självständig nyhetsredaktion. Att SVT klipper bort sketchen är något som folk har förvånats över. Då vill vi självklart berätta om det och låta folk se klippet så man själv kan avgöra om satiren går fram, säger Camilla Wahlman, redaktionschef och ansvarig utgivare för SVT Nyheter Jämtland."

Rätt av SVT centralt att klippa bort sketchen?
Citera
2016-05-20, 20:53
  #2
Medlem
akehodells avatar
Alla ni som hävdar att vi inte har censur i Sverige kan ju fundera på vad detta då är?

"Inte tillräckligt bra" är bara nyspråk för att de inte vill sända komik som inte håller sig inom åsiktskorridoren eller åsiktskorridåren som det borde heta.

Sluta betala tvlicens, sluta titta och lyssna på SVT och SR, sluta betala för MSM överhuvudtaget.

Tvinga propagandisterna i konkurs.
Citera
2016-05-20, 20:57
  #3
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Skitprat och lögner förstås från kommunikationsdirektören. Problemet är inte kvaliteten utan de "anstötliga" noa-orden i sketchen som man av rädsla av kritik från politiska påtryckargrupper väljer att censurera bort alltihop för.

Trots det obestridliga faktum att sketchen förstås inte är nedlåtande eller fördomsfull mot folkgrupper utan tvärtom är ironisk mot sådana tendenser.

SVT och dess beslutsfattare är fega och censurivrande stackars ursäkter till "oberoende" aktörer i medielandskapet och det är skämt att de vill ha våra skattepengar till detta obehagliga förmynderi.
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2016-05-20 kl. 21:04.
Citera
2016-05-20, 21:23
  #4
Medlem
Pappan framställs varken som en ond dödsknarkarnazist eller som bindgalen, utan mer som godmodigt snäll och konfunderad (även om det är tydligt att sketchen inte ställer sig bakom hans utsagor). Självklart kan SVT inte acceptera något sådant numera.
Citera
2016-05-21, 12:18
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tråden handlar inte om invandring, utan om ev censur av SVT.
De som vill diskutera invandring har ett helt forum för det: (FB) Integration och invandring
OT raderat.
/Mod
Citera
2016-05-27, 22:40
  #6
Medlem
LucNNs avatar
En av de bättre och mer tankväckande vänstersatirer över svensk invandringskritik. SVT tåler inte saker som inte är helt pascualido eller hur fan man stavar till människo-pantad (dvs. vänsterklokt) på nyspråkssvenska. Henhenhen. Allt normbrytande skit måste plötsligt hålla kvalite, bara inte när det är "normbrytande", dvs henfeministflumm.
Citera
2016-06-15, 00:38
  #7
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
En av de bättre och mer tankväckande vänstersatirer över svensk invandringskritik. SVT tåler inte saker som inte är helt pascualido eller hur fan man stavar till människo-pantad (dvs. vänsterklokt) på nyspråkssvenska. Henhenhen. Allt normbrytande skit måste plötsligt hålla kvalite, bara inte när det är "normbrytande", dvs henfeministflumm.
Bestämmer du eller flertalet "normen"?
Citera
2016-06-15, 02:56
  #8
Medlem
lighten-ups avatar
Hur fan kan SVT göra så? Det är ju inte riktigt att ta sig den friheten och censurera saker hur som helst. Enskilda personer på SVT ska fan inte ha någon frihet att censurera bitar ut material. Det är direkt odemokratiskt - skitsamma vad man tycker om materialet i fråga i fråga.
Citera
2016-06-15, 04:14
  #9
Medlem
Den var ju faktiskt löjligt dålig, det håller nog de flesta med om oavsett politisk åskådning. Jag hade heller inte sänt den om jag vore SVT. Och jag tror faktiskt på dem när de säger att det berodde på kvalitén, eftersom klippet ju trots allt framställer vardagsrasisten som en imbecill. Detta är något SVT mer än gärna gör själva, så att de nu plötsligt skulle bestämma sig för att börja censurera bort klipp med samma budskap vore ju orimligt.

Det är inte censur att inte ta med vad som helst. Man kan inte sända allt. Det är ingenting konstigt med det. SVT är inte Biblioteket i Babel. All skit får inte plats i sändningstid.

Titta på klippet igen och fråga er själva: Är det här tillräckligt bra för att sändas på statlig TV, eller ens regional?

Om censur i någon mån förekommit så skulle jag personligen tro att den bottnar i en motvilja att folk ska börja förknippa antirasism med en så efterblivet dålig sketch. För den är ju verkligen pinsamt dålig.
Citera
2016-06-15, 07:27
  #10
Medlem
Terugflitss avatar
Fy fan vad dåligt, det var inte alls roligt. Nu är ju jag inte den som skall bestämma humor, men det var ju helt humorlöst.
Citera
2016-06-21, 19:19
  #11
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Bestämmer du eller flertalet "normen"?

Nu vet jag inte om du försöker vara otrevlig för att du tror att jag är en typisk svensk ned-med-normaliteten-typ (i så fall får du läsa mitt inlägg igen), eller om du frågar på riktigt. Jag antar det sista, då det inte saboterar tråden. I så fall får mitt svar bli att normer är empiriska fenomen, och att vi vanligtvis kanske kan erkänna vissa, medans andra är mer kontraintuitiva, men att det i slutet är en fråga för vetenskapen precis vilka normer som finns. Vad jag menar med "vetenskap" är såklart inte godtycklig svenska eller "svenska" feministiska påhopp på detta eller hint, då det knappast kan klassas som annat än pseudovetenskap. Med "normbrytande" syftade jag så klart på allt skit som vanligtvis paketeras som normbrytande, dvs. sånt som syftar på att uttrycka någon sorts hen-kacklande anti-mans-anti-europeisk sentiment, och jag menade då att det var roligt att man plötsligt måste framvisa hög kvalité på samhällskritik, enligt SVT, när nu SVT vanligtvis säljer de renaste bajs, så länge det har rätt politisk färg.
Citera
2016-06-22, 08:08
  #12
Medlem
Revy är inget högstående konstform och ställer egentligen inga högre krav på kvalitén. Dessutom har lokala revyer lokal förankring och ett lokalt perspektiv, så både kvalitét och aktualitet är främmande i övergripande nationella termer.

Statliga Svenska Televisionen valde alltså att göra entimmes program från landets olika lokalrevyer.
Man fann att Östersunds lokalrevy höll för låg och dålig kvalitet för att sändas i sin helhet.

Antingen vill man censurera, eller så tycker man att Östersunds lokalrevy är av undermålig kvalitet.

Jag betvivlar starkt att detta skulle vara det sämsta materialet bland landets alla lokalrevyer. Däremot har man nu pekat ut Östersunds lokalrevy som landets sämsta.

Bra jobbat SVT. Det finns ingenting som heter lokalpatriotism utanför tullarna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback