Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-13, 16:27
  #37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Det är precis det jag menar, allt är idiotiskt. Varför ska jag som bor på landsbygden (inte mitt i skogen utan 5min från ett samhälle) inte ha rätt till internet som vanligt folk. De klipper kopparnätet flera år innan alla abonnenter kommer ha tillgång till fiber. De kan väl klippa kopparnätet i stan istället där alla redan har fiber. Eller på de delar av landsbygden där fiberutbyggnaden är klar.

Kan man tycka ja, men kopparnätet i samhällen är nergrävda och mera skyddade mot skador än stolpnäten på landsbygden.
Sedan har många övergett fast telefon i samhällena så där finns många lediga "par" ledningar att använda om vissa skulle bli skadade.

AXE stationernas elektronik är väl alkishällen också, vad jag förstått har man för länge sedan slutat tillverka reservkretskort i (Japan?) så numera plocka man delar från skrotade stationer, men till slut tar ju detta slut också.
Citera
2017-03-13, 18:20
  #38
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Våran månadsförbrukning är runt 300-500GB, dels för att vi kör all TV genom Apple-TV men även för att vi arbetar en hel del hemifrån.
När man pratar med supporten är de helt oförstående när man säger att 200GB inte kommer räcka och konstaterar efter lite gnäll att de inte har någon lösning som passar våra behov. Jag frågar då lite spydigt om de tycker att vi ska byta arbete eller flytta, får naturligtvis inget vettigt svar...
Hur svårt kan det vara att erbjuda en lösning med fri datamängd under tiden vi som har beställt fiber väntar på att få det installerat.
Sen frågade jag också om det inte blir väldigt långsamt internet när över 1000 hushåll ska gå över från ADSL till mobilnätet.

Jättetråkigt för dig, men hur tänker du egentligen? Telia erbjuder i dagsläget inte mer än 200gb (första året) och du tycker de är helt oförstående när du säger att det inte räcker till. Ska de på kundtjänst trolla fram ett abonnemang för dig som inte finns? "Jag förstår att det inte räcker till för dig så nu kan jag plötsligt erbjuda något vi inte säljer."

Sedan undrar du hur svårt det kan vara att erbjuda er obegränsad 4G under flera års tid när du själv inser att nätet kanske inte klarar det? Jag tror svaren du fick av kundtjänst var lika dumma som dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Du som aktieägare borde väl vara intresserad av att telia är hjälpsamma mot sina kunder. Jag kommer med stor sannolikhet inte välja telia när vi väl får fiber på grund av att de strular så mycket.

Telia ska alltså erbjuda dig ett skräddarsytt obegränsat 4g-abb under tiden du väntar på att ta internet från en annan leverantör? Jo tjena
__________________
Senast redigerad av Farbror Fazer 2017-03-13 kl. 18:22.
Citera
2017-03-21, 22:39
  #39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan man tycka ja, men kopparnätet i samhällen är nergrävda och mera skyddade mot skador än stolpnäten på landsbygden.
Sedan har många övergett fast telefon i samhällena så där finns många lediga "par" ledningar att använda om vissa skulle bli skadade.

AXE stationernas elektronik är väl alkishällen också, vad jag förstått har man för länge sedan slutat tillverka reservkretskort i (Japan?) så numera plocka man delar från skrotade stationer, men till slut tar ju detta slut också.

Jag gör ett kvalificerat antaganden nu:

Linjekretskort av äldre typ även magasin tillverkas inte längre men genom att det blir färre fasta abonnemang kan de plocka lediga kretskort om några går sönder. Men det kan kräva en del omkopplingar för att frigöra ett linjekretskort om 16 individer. Om bara 4 är lediga måste de packa ihop i andra för att kunna frigöra reservdelar etc. Mer vitala delar tillverkas nog fortfarande, det är naturligtvis kunden Telia som styr det.

Skrotade hela stationer tror jag inte på, men möjligen, att de har bytt ut delar till modernare för att frigöra reservdelar till äldre stationer. Man kan dela upp den i grova drag i Abonnentsteg med linjekretsar för fasta abonnemang. Gruppväljare, Transmissionssteg, Processorer, De senare har de säkert bytt ut flera gånger och är till stora delar samma som mobilstationerna.

Kopparnätet är dyrt att underhålla särskilt om det är på stolplinjer, miltals genom skogen. Telia vill säkert bli av med varenda meter koppar och bara köra fiber och trådlöst. Ingen skulle ha råd med ett kopparabonnemang på landet om man fick betala vad det verkligen kostar. I stan är det säkert "rätt" pris. Data på 5G kommer att bli riktigt bra om man inte bor helt jävla avigt i skogen utan täckning. Ska varje luffare som bor i en ravin kunna nås blir det också jävligt dyrt.
Citera
2017-04-21, 17:17
  #40
Medlem
MuscleSharks avatar
Bedrövligt !
Har hus i USA, men har de senaste 2 månaderna varit hemma i Sverige.
Just nu befinner jag mig i ett område där kopparledningen tagit bort, och där ingen fiber är tillgänglig.
Har fått förlita mig på mobilt den här tiden.
Uppkopplingen är det nu mer inget problem med, men datamängden räcker inte på långa vägar.

Telia lovar hit och dit att detta är framtidens nät, men i själva verket går man tillbaka i tiden när man inte kan erbjuda ett bättre alternativ till dom som drabbas av nedläggningen.
Förra året kunde folk i området surfa dygnet runt med deras adsl utan problem.
Streama film, spel, musik osv.
Nu med ynka några 100 GB så räcker det inte långt, och i höst kommer datamängden bli ännu mindre.
Man halverar alltså

Att jobba hemifrån som jag vanligtvis gör är nu väldigt svårt. Har fått köpa extra surf för att ens kunna få jobbet klart.
Nej detta håller inte. Ska bli skönt att åka hem igen om några veckor så att man kan utföra jobbet normalt utan att behöva oroa sig för att något så dumt som att surfen ska ta slut.

Framtidens nät. Jo hejsan hoppsan.

Till er som fortfarande har er koppartråd kvar. Vänta inte med att den läggs ner.
Bilda en förening om en sådan inte redan finns, och engagera er för att installera fiber så fort som möjligt.
Om ni surfar mycket så är det den enda vettiga lösningen.
Citera
2017-04-24, 15:41
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Naturligtvis kommer jag inte flytta, bor fantastiskt men tycker att det är orättvist att det alltid är på landsbygden som det ska sparas. Här går utvecklingen bakåt istället för framåt, inne i stan är det självklart att alla ska ha minst 100/100. Ute på landsbygden lanserar man "framtidens nät" som består av en mobil uppkopling på 8mbit/s och tak på surfmängden.
Det är 1200 hushåll som berörs av beslutet i min kommun.



Du som aktieägare borde väl vara intresserad av att telia är hjälpsamma mot sina kunder. Jag kommer med stor sannolikhet inte välja telia när vi väl får fiber på grund av att de strular så mycket. Dessutom kommer jag inte välja dem på mobila lösningar. Har redan valt bort telia på mobilen.


Det är precis det jag menar, allt är idiotiskt. Varför ska jag som bor på landsbygden (inte mitt i skogen utan 5min från ett samhälle) inte ha rätt till internet som vanligt folk. De klipper kopparnätet flera år innan alla abonnenter kommer ha tillgång till fiber. De kan väl klippa kopparnätet i stan istället där alla redan har fiber. Eller på de delar av landsbygden där fiberutbyggnaden är klar.

Kan inte annat än att hålla med dig fullt ut.
Ren idioti det här. Man beslutar att lägga ned något som för många fortfarande funkar, och ger de som drabbas en annan sk. "lösning" som inte alls är på den nivån som de påstår.
Dom skulle mycket väl kunna vänta med att lägga ned kopparnätet tills att fiber finns att tillgå, men det gör de inte.
I stan är det dock så putti nuttigt, där allt ska flyta på i högsta hastigheterna och obegränsat. Men på landsbygden, där läggs det inga resurser på att utvecklingen ska gå framåt. Nej där ger man mindre attraktiva alternativ, bara så att folket har en internetuppkoppling som i alla fall ger 1mbit ner. Mer än så kan man inte begära

När du säger att 1200 hushåll kommer att drabbas, då antar jag att det är Västerviks kommun du pratar om? Min kusin bor utanför Västervik, och han kommer vara en som drabbas av detta i slutet av Maj. Nu ska han flytta till ett hus som har fiber så egentligen bryr han sig inte så hårt, men för alla andra i området så kommer det bli tufft.
Har redan hört att flera familjer nu sagt upp olika tjänster för att deras nya och "framtida" abonnemang ej är tillräckligt för att använda till det

Hoppas verkligen det löser sig till slut, för så här får det inte va.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Jättetråkigt för dig, men hur tänker du egentligen? Telia erbjuder i dagsläget inte mer än 200gb (första året) och du tycker de är helt oförstående när du säger att det inte räcker till. Ska de på kundtjänst trolla fram ett abonnemang för dig som inte finns? "Jag förstår att det inte räcker till för dig så nu kan jag plötsligt erbjuda något vi inte säljer."

Sedan undrar du hur svårt det kan vara att erbjuda er obegränsad 4G under flera års tid när du själv inser att nätet kanske inte klarar det? Jag tror svaren du fick av kundtjänst var lika dumma som dina frågor.



Telia ska alltså erbjuda dig ett skräddarsytt obegränsat 4g-abb under tiden du väntar på att ta internet från en annan leverantör? Jo tjena

I Norge har man beslutat att stoppa nedläggning av kopparnätet tills att bättre alternativ finns tillgänglig. Smart val av norrmännen säger jag. Men som vanligt så ligger Sverige efter Norge
I Finland har man inga begränsningar i mobila nätet.
Där kan man om man har mobilt bredband surfa obegränsat, och till en lägre peng än det begränsade nätet som vi i Sverige betalar för. Varför kan inte vi ha det lika dant i Sverige?

Vet ej hur det ligger till i Danmark, men har inte hört att det ska vara lika problematiskt där som det är här.
Ännu en gång går Sverige tillbaka i utvecklingen i stället för framåt.
Tråkigt att se
Citera
2017-04-25, 19:44
  #42
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe

I Norge har man beslutat att stoppa nedläggning av kopparnätet tills att bättre alternativ finns tillgänglig. Smart val av norrmännen säger jag. Men som vanligt så ligger Sverige efter Norge
I Finland har man inga begränsningar i mobila nätet.
Där kan man om man har mobilt bredband surfa obegränsat, och till en lägre peng än det begränsade nätet som vi i Sverige betalar för. Varför kan inte vi ha det lika dant i Sverige?

Vet ej hur det ligger till i Danmark, men har inte hört att det ska vara lika problematiskt där som det är här.
Ännu en gång går Sverige tillbaka i utvecklingen i stället för framåt.
Tråkigt att se

Det är ju det som är det tråkiga, att det finns väl inget som hindrar att vi skulle ha det likadant i sverige. Dock har det sett ut annorlunda här (med begränsningar över lag) så telia kan ju fortsätta köra med det utan att det skär sig för illa mot "hur det alltid varit". Finnländare skulle verkligen inte gilla hur vi har det men här accepterar vi det för det finns inget annat att göra så de fortsätter.

Det kan nästan jämföras exakt med apple och deras garantitid på ett år kontra alla andra som har minst två. Det är under all kritik och speciellt med ett märke som mycket oftare stöter på jobbiga garantifel men de kommer aldrig ändra sig för de "behöver inte" för att behålla köpare och folk får bara svälja det. Nu tror jag så klart att vi alltid kommer gå mot en högre lägsta datamängd, även om apple aldrig någonsin kommer utöka sin garanti..
Citera
2017-05-20, 23:38
  #43
Medlem
Peddohuntahs avatar
Då Telia är ett kommersiellt bolag så förstår jag fullt ut att dom lägger ner stationer och mängder med stolplinjer där stadsnät och bynät har kommit fram, om ni skulle ha ett företag där ni ägde nätet och räknade på kanske 5 kunder på en hel station som ska underhållas bara för dom, det är ju löjligt.

Ni som brusar upp för att Telia lägger ner kan ju fortsätta drömma om Televerket, men i verkligheten är det borta för längesen och det finns nog ingen annan aktör som skulle vilja ta över dom kunderna som är kvar.

Det tråkiga i det hela är att Telia inte satsade på byalag utan lät Bynet bygga upp sina skitnät runt om i landet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback