2016-09-24, 19:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheloop
Hej!

Har kört flashback vpn ett tag nu och det har ju fungerat toppen. Nu har jag fått problem. Av nått skäl så är är det fast på "connecting" som state i openvpn. Jag är ganska tekniskt handikappad och inte lyckats hitta nån lösning när jag googlar runt. Problemet uppstod efter att routern startade om. Har testat ha grejerna avslagna ett tag (brukar funka med wifiproblem , men det har inte hjälpt den här gången. Nån som råkat ut för liknande?
Släpper routern fram trafiken?
Citera
2016-09-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Släpper routern fram trafiken?

Hej och tack för svar, men löste det. Det gick att pinga gateway, men inget annat gick. Startade om datorn, men då fastnade det i ett evighetssnurr när datorn startade för datorn uppdaterad tydligen innan. Googlade och läste man inte ska ha usbgrejer inkopplade när datorn startar efter win10 uppdatering så drog ur usbfläkten. Så nu funkar allt, till och med uppdateringen som krånglat över en månad (fått göra system recovery 2-3 ggr i veckan).
Citera
2016-09-24, 21:48
Medlem
lucifersatans avatar
Jag får upp två ip-adresser från Digital Resilience AB.
Ska det vara så?
Citera
2016-09-24, 22:15
VPN Support
FlashbackVPNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Jag får upp två ip-adresser från Digital Resilience AB.
Ska det vara så?

Hej,

Det är inga konstigheter, det är ett bolag vi hyr IP-adresser av.

/fbvpn
Citera
2016-09-25, 22:49
Medlem
Spacemodes avatar
Har väldiga problem med Flashbacks VPN. Kopplar upp mig via hot spot på mobilen, när jag har VPN igång på mobilen fungerar det inte att ha VPN igång på datorn och komma ut på internet. Telefonens uppkoppling fungerar felfritt men även om jag stänger av VPN på antingen mobilen eller datorn så fungerar det inte att komma ut på nätet med datorn. Väldigt frustrerande.
Citera
2016-09-28, 12:59
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Har väldiga problem med Flashbacks VPN. Kopplar upp mig via hot spot på mobilen, när jag har VPN igång på mobilen fungerar det inte att ha VPN igång på datorn och komma ut på internet. Telefonens uppkoppling fungerar felfritt men även om jag stänger av VPN på antingen mobilen eller datorn så fungerar det inte att komma ut på nätet med datorn. Väldigt frustrerande.
Förmodligen DNS-probelm. Prova att starta OpenVPN och logga in. Öppna en kommandotolk och skriv in:
ping 8.8.8.8

Och sedan:
ping google.se

Om du får svar på den första men inte den andra är det DNS-fel.
Om den första svarar typ "Måldatorn kan inte nås" så är det ett anslutningsfel.
Om den första svarar typ "Begäran gjorde timeout" så är det en annan typ av anslutningsfel.

Inte för att jag vet hur du löser det, men det blir lättare att söka om man vet mer precist vad problemet är. "Det funkar inte" brukar man inte komma någon vart med.
Citera
2016-09-29, 10:10
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Förmodligen DNS-probelm. Prova att starta OpenVPN och logga in. Öppna en kommandotolk och skriv in:
ping 8.8.8.8

Och sedan:
ping google.se

Om du får svar på den första men inte den andra är det DNS-fel.
Om den första svarar typ "Måldatorn kan inte nås" så är det ett anslutningsfel.
Om den första svarar typ "Begäran gjorde timeout" så är det en annan typ av anslutningsfel.

Inte för att jag vet hur du löser det, men det blir lättare att söka om man vet mer precist vad problemet är. "Det funkar inte" brukar man inte komma någon vart med.
Bytt DNS funkar ändå inte, tog Googles (8.8.8.8 samt 8.8.4.4) så tog bara en annan app till mobilen så fungerade det bättre. Tack för svar
Citera
2016-10-02, 23:18
Medlem
yiys avatar
skulle någon kunna förklara, när jag provade gratis 5 timmar och kollade på ip-lookup.net stod det att host är xxx-xxx-xxx.flashback.vpn, och inget land.

hur många delar på ip-addressen? är det en person åt gången som har en ip-address, hur ofta byts den?
Citera
2016-10-03, 09:41
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
skulle någon kunna förklara, när jag provade gratis 5 timmar och kollade på ip-lookup.net stod det att host är xxx-xxx-xxx.flashback.vpn, och inget land.

hur många delar på ip-addressen? är det en person åt gången som har en ip-address, hur ofta byts den?
Det kan va hur många som helst som delar på samma IP-adress som du har.
Citera
2016-10-03, 16:07
Medlem
yiys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Det kan va hur många som helst som delar på samma IP-adress som du har.

Okej det är bra, tack.

En till sak som jag undrar över är varför ipt har "vpn" i sig? Är det något krav eller finns det en speciell anledning? Jag har märkt att vissa sidor blockar ip-addressen just för att det har "vpn" i sig, verkar onödigt att ha det?
Citera
2016-10-03, 16:14
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Okej det är bra, tack.

En till sak som jag undrar över är varför ipt har "vpn" i sig? Är det något krav eller finns det en speciell anledning? Jag har märkt att vissa sidor blockar ip-addressen just för att det har "vpn" i sig, verkar onödigt att ha det?

Alltså nu hänger jag inte med här, men du behöver ett ip nummer för att komma ut på internet. Vpn servern har ju ett annat ip nummer som någon missbrukar till dumheter, hemsidan blockerar ip numret för att stoppa sånt.

Det spelar alltså ingen roll om det är en vpn server eller din egna anslutning, används den till något dumt så kan ägaren blockera adressen.
Citera
2016-10-03, 16:20
Medlem
Vet att folk använder VPN att surfa runt på olika ställen för att kunna kommentera med mer spydiga och oförskämda åsikter. Även om ip-nr. inte är personligt så att säga så är det ändå inte alltid så många som använder VPN vilket gör att det ibland kan vara lätt att räkna ut att det är samma person som skriver frekvent, givetvis omöjligt att plocka något ip-nr. men har man tex. skrivit på samma sida flera ggr. kan man ofta lätt utläsa samma retorik hos folk och kanske sammankoppla gamla inlägg med nya som har VPN.

Fortfarande är man ju skyddad så att säga men man ska inte alltid ta för givet att folk inte kan utläsa mellan raderna vem man är.
Tänker främst på bloggar där hatiska kommentarer ofta förekommer, bloggaren kan se mönster i retoriken och har man inte varit anonym innan så ska man inte ta för givet att bloggaren inte listar ut vem det kan vara... om man nu bryr sig om den sortens anonymitet. Vissa skiter ju i det och vill väl bara slippa risken att bli polisanmäld eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in