Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 01:16
  #133
Medlem
Tänkte köpa detta, men hittar ingen information alls om det jag undrar..
Vill helt enkelt vara 100% säker så jag slipper dessa jävla "spridningskollen" (även om det är 1/100000 att jag får ett brev, sedan 1/100000 på att de går vidare efter jag skitit i brevet osv osv), hellre köper jag en VPN och slipper oroa mig.

Så frågorna är..
För att förtydliga, kommer alltså enbart tänkt använda detta då jag använder utorrent.
Skapar det något problem om jag följer dessa steg.. "connectar" till VPN > laddar ned torrent > laddar hem filmen > stänger av utorrent när det är klart > avslutar OpenVPN > återgår till normala aktiviteter.
(Frågan är som sagt, är dessa steg jag tänkt göra helt OK för att slippa spridningskollen t.ex?)

Sedan sista frågan;
Vad händer om, av någon anledning, anslutningen på VPN'n bryts när jag laddar ned en torrentfil?
(alltså t.ex att internet hos VPN slutar fungera, antar att jag helt enkelt disconnectar automatiskt och fortsätter på normala nätverket..)
Just denna fråga är väl viktigast, gissar ju att det det flyter på som vanligt på mitt vanliga nätverk vilket givetvis INTE vore bra.
Kan man på något sätt konfigurera OpenVPN / uTorrent för att lösa detta problem?
__________________
Senast redigerad av MrSvensson 2016-09-06 kl. 01:18.
Citera
2016-09-06, 06:12
  #134
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Tänkte köpa detta, men hittar ingen information alls om det jag undrar..
Vill helt enkelt vara 100% säker så jag slipper dessa jävla "spridningskollen" (även om det är 1/100000 att jag får ett brev, sedan 1/100000 på att de går vidare efter jag skitit i brevet osv osv), hellre köper jag en VPN och slipper oroa mig.

Så frågorna är..
För att förtydliga, kommer alltså enbart tänkt använda detta då jag använder utorrent.
Skapar det något problem om jag följer dessa steg.. "connectar" till VPN > laddar ned torrent > laddar hem filmen > stänger av utorrent när det är klart > avslutar OpenVPN > återgår till normala aktiviteter.
(Frågan är som sagt, är dessa steg jag tänkt göra helt OK för att slippa spridningskollen t.ex?)

Sedan sista frågan;
Vad händer om, av någon anledning, anslutningen på VPN'n bryts när jag laddar ned en torrentfil?
(alltså t.ex att internet hos VPN slutar fungera, antar att jag helt enkelt disconnectar automatiskt och fortsätter på normala nätverket..)
Just denna fråga är väl viktigast, gissar ju att det det flyter på som vanligt på mitt vanliga nätverk vilket givetvis INTE vore bra.
Kan man på något sätt konfigurera OpenVPN / uTorrent för att lösa detta problem?
1. Ja du kan sätta på/stänga av när du enbart använder utorrent.

2. Använd en klient som har inbyggd Kill-Switch. Då stänger programmet av hela din internetanslutning om den tappar anslutningen till VPN-servern. Alternativt konfigurera en brandvägg. Rekommenderar OVPN.se
Citera
2016-09-06, 08:57
  #135
Medlem
Har tecknat upp mig för en månad tills vidare, men jag tycker att det går väldigt trögt över torrents och jag kommer inte upp i mer än 3-5Mbit på mitt 30Mbit Telia ADSL.

Kan man göra något för att förbättra hastigheten (Kör Win7 64-bit)?
Citera
2016-09-06, 12:42
  #136
Avstängd
clappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
1. Ja du kan sätta på/stänga av när du enbart använder utorrent.

2. Använd en klient som har inbyggd Kill-Switch. Då stänger programmet av hela din internetanslutning om den tappar anslutningen till VPN-servern. Alternativt konfigurera en brandvägg. Rekommenderar OVPN.se

Hur gör man detta med kill-switch när man har flashbacks vpn?
Citera
2016-09-06, 13:23
  #137
Medlem
deadhead.s avatar
Det finns ett phyton script som kan användas som Kill-Switch. Dock vet jag inte var den finns att hittas. Rekommendationen är att konfigurera en brandvägg mot din VPN-anslutning med strikta regler.
Citera
2016-09-06, 13:33
  #138
Medlem
Europolitans avatar
Hur många enheter kan man ha Flashback VPN på? Sett att någon annan aktör erbjöd 4 st på ett konto.
Citera
2016-09-06, 13:47
  #139
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezay
Har tecknat upp mig för en månad tills vidare, men jag tycker att det går väldigt trögt över torrents och jag kommer inte upp i mer än 3-5Mbit på mitt 30Mbit Telia ADSL.

Kan man göra något för att förbättra hastigheten (Kör Win7 64-bit)?

Citerar mig själv:
(FB) Flashback VPN
Citera
2016-09-06, 14:05
  #140
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Hur många enheter kan man ha Flashback VPN på? Sett att någon annan aktör erbjöd 4 st på ett konto.
3 st läste jag någonstans.

Har i alla fall kört 2 parallellt

// rancor
Citera
2016-09-06, 15:33
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Citerar mig själv:
(FB) Flashback VPN

Tack för tipset! Har uppdaterat nu, får se om det gör någon skillnad...
Citera
2016-09-06, 16:50
  #142
Medlem
Potentatens avatar
Får en halvmiljon såna här felmeddelanden i loggen när jag kör utorrent.

"Tue Sep 06 16:48:46 2016 Authenticate/Decrypt packet error: bad packet ID (may be a replay): [ #4991133 ] -- see the man page entry for --no-replay and --replay-window for more info or silence this warning with --mute-replay-warnings"

Är det någonting att oroa sig över?
Citera
2016-09-06, 17:09
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
1. Ja du kan sätta på/stänga av när du enbart använder utorrent.

2. Använd en klient som har inbyggd Kill-Switch. Då stänger programmet av hela din internetanslutning om den tappar anslutningen till VPN-servern. Alternativt konfigurera en brandvägg. Rekommenderar OVPN.se

Först o främst, tack! som jag trodde.

Tankade ned Vuze istället för utorrent (skitsamma för mig).
Körde denna guide > https://proxy.sh/panel/knowledgebase...rough-VPN.html

Och det verkar fungera helt OK, stänger jag av VPN så anslutar jag inte alls till någon torrent, startar jag igen så anslutar jag till torrents som vanligt.
Fungerar suveränt och kan inte se någon nackdel!

Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Citerar mig själv:
(FB) Flashback VPN

Vill tacka även jag, fungerar suveränt.
Gick från 2-300kb/s till 7-8mb/s
__________________
Senast redigerad av MrSvensson 2016-09-06 kl. 17:14.
Citera
2016-09-06, 22:59
  #144
VPN Support
FlashbackVPNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Hej,

Jag har en uppmaning som jag önskar att ni kunde förtydliga på flashback.net för att öka användarnas säkerhet.

Eftersom det är "1:1-NAT" (typ) via tunnelinterface så slår detta hål på den externa brandväggen och värden som kör OpenVPN-klienten blir helt exponerad på samtliga portar på Internet.

Ett "vackert" exempel är om man kör t.ex. Ubuntu vilket inte har någon brandvägg över huvud taget igång som standard vilket gör att samtliga tjänster man kör på maskinen blir nåbart via den publika IP-adressen som man får via tunneln.

Kanske borde ni påminna om att kontrollera mjukvarubranväggen på klienten fungerar som tänkt genom att t.ex. testa på Shilds-UP på grc.com (https://www.grc.com) eller liknande tjänst.

// rancor

Det stämmer, eftersom vi kör routade adresser utan någon typ av NAT så sker ingen form av blockering från vår sida, det går att jämföra med en bredbandsleverantör som inte heller blockerar några portar när de levererar en internetanslutning till kund.
NAT i sig ger bara ett indirekt skydd om du har tjänster som lyssnar på lokala portar och ska inte jämföras med en brandvägg som bör hantera även utgående trafik, i exemplet med Ubuntu så spelar det ingen roll eftersom Ubuntu skeppas som standard utan att lyssna på några TCP/UDP-portar.
Däremot bör man självklart alltid ha en mjukvarubrandvägg på sin dator och det är något vi ska försöka förtydliga i guiderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Verkar som det bara va tillfälligt, av 50/50 ligger jag nu på 37 ned och 48 upp.


Ok

Hur går det med guiden?

Den är på G och kommer upp imorgon! Hamnade lite mellan stolarna tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Hur många enheter kan man ha Flashback VPN på? Sett att någon annan aktör erbjöd 4 st på ett konto

Vi tillåter 3 samtidiga anslutningar.

/fbvpn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback