Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 16:47
  #1
Medlem
Fast ett bra tag på denna uppgift. Uppskattar verkligen hjälp. Det framgår inte i kurslitteraturen hur detta skall göras. Skapa vektorn kan jag, men sen kommer jag inte längre.

"Skapa en string vektor med fem element. Användaren får sedan skriva in 5 namn via en for loop. Programmet skriver sedan ut dessa namn via en annan for lopp."
Citera
2016-05-20, 16:58
  #2
Medlem
skapa en vektor

gör en forloop som kör 5 ggr

I loopen tar du in strängen användaren matar in och trycker in den i vektorn.

Syntax är jag inte säker på då jag aldrig skrivit kod i c# förut men i c++ skulle det vara i princip:

Kod:
string str;
for(int i = 0; i < 5; ++i)
{
cin >> str;
dinvector.push_back(str);
}
Citera
2016-05-20, 17:29
  #3
Medlem
Det går inte. Helt blockerad. Behöver ha koden utskriven i c# för att fatta. Detta är startuppgiften som allt annat bygger på, kan inte komma vidare utan att ha löst den först.

Detta är koden jag har hittils:
Kod:
int [] namn = new int [5];

for (int i = 0; i < 5; i++);
{
Console.Write("Ange fem namn");
string str = Console.ReadLine();
int names = Convert.ToInt32(str); 

}
Citera
2016-05-20, 18:31
  #4
Medlem
Snuskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orthello
Det går inte. Helt blockerad. Behöver ha koden utskriven i c# för att fatta. Detta är startuppgiften som allt annat bygger på, kan inte komma vidare utan att ha löst den först.

Detta är koden jag har hittils:
Kod:
int [] namn = new int [5];

for (int i = 0; i < 5; i++);
{
Console.Write("Ange fem namn");
string str = Console.ReadLine();
int names = Convert.ToInt32(str); 

}


Testa denna variant:
Kod:
string[] namn = new string [5]; 

Console.Write("Ange fem namn"); 

for (int i = 0; i < 5; i++) {
  string str = Console.ReadLine(); // läs inmatning
  namn[i] = str;  // lagra i vektor
}
Citera
2016-05-20, 21:16
  #5
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orthello
Fast ett bra tag på denna uppgift. Uppskattar verkligen hjälp. Det framgår inte i kurslitteraturen hur detta skall göras. Skapa vektorn kan jag, men sen kommer jag inte längre.

"Skapa en string vektor med fem element. Användaren får sedan skriva in 5 namn via en for loop. Programmet skriver sedan ut dessa namn via en annan for lopp."

Jag tvivlar på att det inte står i kurslitteraturen.

Bryt ner problemet i mindre komponenter.

1) Skapa en vektor (array) med fem element.
2) Skapa en loop som körs fem gånger och som läser in ett namn från användaren varje gång och stoppar in det i ett element i vektorn.
3) Skapa en annan loop som körs fem gånger och skriver ut innehållet i de fem elementen in vektorn.

Börja att skriva koden som pseudo-kod, sedan skriver du om den i C#.

Jag lovar att du lärt dig både loopar, inmatning och hur man skapar vektorer innan du har kommit hit i boken. Om du inte klarar nåt sådant här enkelt kommer du nog få enorma problem senare. Du har kanske inte det sätt att tänka som en programmerare måste ha?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback