Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-22, 17:52
  #13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mach10
Så klart att det är hyresvärden. Fasad och alla utvändiga skikt är inte hyresgästernas ansvar.

Precis. Hyresvärden får sparka på entreprenören så att de fixar det där, så ska det inte behöva se ut. Jag tycker oftast inte att det är något större problem, tyvärr får man alltför ofta säga till (att det ska vara rent och snyggt efter utfört arbete borde vara självklart), men om man väl säger till brukar det lösa sig.
Citera
2016-09-09, 12:19
  #14
Medlem
Har inte varit här på länge men ser nu att det finns några svar.


Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Det är ju hantverkaren som skitade ner som ska återställa egentligen men kan du inte ta ut trädgårdsslangen, en pasava kvast och skrubba bort det själv? det tar väl bara en kvart på sin höjd.....


-Va inte så jobbig!

Men om man inte har en trädgårdsslang eller ens ett vattenuttag utomhus. Inte ens inom rimliga avstånd kan vi ta vatten utomhus.
Om man under ett års tid städat efter hantverkare i lägenheten en till två gånger i månaden så har man verkligen inte lust att göra det utomhus också.


Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Eller så hade ni fel helt enkelt och ville inte ta det. Alla jag hört som inte fått hjälp från HGF har varit rättshaverister. Finns det inget att göra är det bättre att de säger det än att man slåss mot väderkvarnar.


Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag har då aldrig hört någon som inte fått hjälp vid riktiga fel etc. Visst har vissa antingen haft åt helskotta fel och då kan inte HGF göra något ändå eller så har det varit fall som varit av sådan ringa art att det inte ansetts värt att driva det.

Hej! Här har ni ett tillfälle då de inte ville hjälpa till.
Under ett års tid bodde vi i en byggarbetsplats.
Vi flyttade in i lägenheten när den enligt hyresvärden var klar, men det tog ett år till innan de blev klara med den.
Vi hade då besök en till två gånger i månaden av hantverkare för att göra diverse saker.
Det tog fem besök innan vi fick installerat diskmaskinen. Hantverkarna kom dit utan diskamaskin tre gånger, fjärde gången saknades något verktyg.

Vattenläcka och mögelskador i den nyrenoverade lägenheten.
Hantverkare som då passade på att förstöra golvet samtidigt eftersom man trodde det gick bra att släpa en garderob med spik på undersidan genom lägenheten.
Saknades ström i delar av lägenheten när vi flyttade in.
Hål i väggarna efter renoveringen som gjordes innan vi flyttade in.

Inget av ovanstående tyckte hyresgästföreningen var så stort problem.
När väggarna var lagade så hade vi vita väggar och grå spackel för hålen.
Vi godkände inte, de kom hit och målade med en annan vit färg än resten av lägenheten, godkändes inte heller.
Men inget av detta fick vi hjälp av hgf av eftersom lägenheten är bebolig. Ordagrant citat från hgf!

Så länge vi hade typ fyra väggar och något liknande ett tak så kunde vi inte klaga enligt hgf.

Lägenheten var anonserad som "first class" av hyresvärden, kanske inte riktigt vad vi fick...
Citera
2016-09-10, 08:40
  #15
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Hej! Här har ni ett tillfälle då de inte ville hjälpa till.
Under ett års tid bodde vi i en byggarbetsplats.
Vi flyttade in i lägenheten när den enligt hyresvärden var klar, men det tog ett år till innan de blev klara med den.
Vi hade då besök en till två gånger i månaden av hantverkare för att göra diverse saker.
Det tog fem besök innan vi fick installerat diskmaskinen. Hantverkarna kom dit utan diskamaskin tre gånger, fjärde gången saknades något verktyg.

Vattenläcka och mögelskador i den nyrenoverade lägenheten.
Hantverkare som då passade på att förstöra golvet samtidigt eftersom man trodde det gick bra att släpa en garderob med spik på undersidan genom lägenheten.
Saknades ström i delar av lägenheten när vi flyttade in.
Hål i väggarna efter renoveringen som gjordes innan vi flyttade in.

Inget av ovanstående tyckte hyresgästföreningen var så stort problem.
När väggarna var lagade så hade vi vita väggar och grå spackel för hålen.
Vi godkände inte, de kom hit och målade med en annan vit färg än resten av lägenheten, godkändes inte heller.
Men inget av detta fick vi hjälp av hgf av eftersom lägenheten är bebolig. Ordagrant citat från hgf!

Så länge vi hade typ fyra väggar och något liknande ett tak så kunde vi inte klaga enligt hgf.

Lägenheten var anonserad som "first class" av hyresvärden, kanske inte riktigt vad vi fick...

Givetvis jobbigt med hantverkare så ofta och med såna problem.

Kollade ni inte igenom lägenheten och godkände att flytta in innan ni väl flyttade in?
Skulle det vara färdigrenoverat, ha installerats diskmaskin etc vid inflyttning enligt avtalet så ska det ju givetvis vara så. Likaså med ström såklart.
Man ska ju få titta på lägenheten innan man bestämmer sig, sedan får man ju även titta till den så det man skall få är klart innan man flyttar in. Om man godkänner inflyttningen (sedd eller osedd) efter renoveringen är det ju svårare att gnälla på att fel åtgärdas efteråt med diverse obehag och då kan ju inte hgf göra så mycket eftersom det är vad ni godkänt.

Hur tillkom vattenskadorna? Av installationen av diskmaskinen, isf skall givetvis det företaget betala för att åtgärda det hela.

Svårt att säga hur mycket fel HGF gjorde när man inte vet exakt hur det gick tillväga vid inflyttning.
Citera
2016-09-10, 09:01
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Inget av ovanstående tyckte hyresgästföreningen var så stort problem.
När väggarna var lagade så hade vi vita väggar och grå spackel för hålen.
Vi godkände inte, de kom hit och målade med en annan vit färg än resten av lägenheten, godkändes inte heller.
Men inget av detta fick vi hjälp av hgf av eftersom lägenheten är bebolig. Ordagrant citat från hgf!

Så länge vi hade typ fyra väggar och något liknande ett tak så kunde vi inte klaga enligt hgf.
Jag får intrycket att du tror att hyresvärden är skyldig att hålla en högre standard än vad hyresgästföreningen kan kräva, sök på "lägsta godtagbara standard" så bör du hitta lite information.
Citera
2016-10-02, 14:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Givetvis jobbigt med hantverkare så ofta och med såna problem.

Kollade ni inte igenom lägenheten och godkände att flytta in innan ni väl flyttade in?
Skulle det vara färdigrenoverat, ha installerats diskmaskin etc vid inflyttning enligt avtalet så ska det ju givetvis vara så. Likaså med ström såklart.
Man ska ju få titta på lägenheten innan man bestämmer sig, sedan får man ju även titta till den så det man skall få är klart innan man flyttar in. Om man godkänner inflyttningen (sedd eller osedd) efter renoveringen är det ju svårare att gnälla på att fel åtgärdas efteråt med diverse obehag och då kan ju inte hgf göra så mycket eftersom det är vad ni godkänt.

Hur tillkom vattenskadorna? Av installationen av diskmaskinen, isf skall givetvis det företaget betala för att åtgärda det hela.

Svårt att säga hur mycket fel HGF gjorde när man inte vet exakt hur det gick tillväga vid inflyttning.

Vi fick samtal om att lägenheten var klar efter att renoveringen blivit två veckor försenad.
Papperna var påskrivna sedan innan.
Jag hämtade nycklarna på morgonen innan jag körde till jobbet. Mer än så är det inte.
Vi var mycket tydliga mot hyresvärden och när vi hämtade nycklarna frågade jag en gång till mycket skarpt "Är nu verkligen allt klart? Vi vill inte flytta in om inte allt är klart", och vi fick svaret att allt var klart. Kontoret ligger tre mil från lägenheten så det är opraktiskt att kontrollera innan vi hämtade nycklarna.
Självklart påpekades alla felen omedelbart till hyresvärden.

Vattenskadorna uppkom av dåligt underhåll av vattenledningar och packningar (eller vad det nu var). Det var "in"-rören som hade brustit/börjat läcka.

Diskmaskin och allt det där står med i hyresavtalet ja.





Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag får intrycket att du tror att hyresvärden är skyldig att hålla en högre standard än vad hyresgästföreningen kan kräva, sök på "lägsta godtagbara standard" så bör du hitta lite information.


Om hyresvärden säger att det är en lägenhet med "högre klass" och en "standard som man normalt inte ser i lägenheter", detta är alltså citat från deras annons, då anser jag att man också bör hålla åtminstone en högre klass än "knarkarkvarten".
"lägsta godtagbara standard", jo jag vet. Men om det inte är en standardlägenhet utan en "högre klass" enligt avtalen kan man ju tycka att det borde vara andra regler?
Citera
2016-10-03, 09:55
  #18
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Vi fick samtal om att lägenheten var klar efter att renoveringen blivit två veckor försenad.
Papperna var påskrivna sedan innan.
Jag hämtade nycklarna på morgonen innan jag körde till jobbet. Mer än så är det inte.
Vi var mycket tydliga mot hyresvärden och när vi hämtade nycklarna frågade jag en gång till mycket skarpt "Är nu verkligen allt klart? Vi vill inte flytta in om inte allt är klart", och vi fick svaret att allt var klart. Kontoret ligger tre mil från lägenheten så det är opraktiskt att kontrollera innan vi hämtade nycklarna.
Självklart påpekades alla felen omedelbart till hyresvärden.

Vattenskadorna uppkom av dåligt underhåll av vattenledningar och packningar (eller vad det nu var). Det var "in"-rören som hade brustit/börjat läcka.

Diskmaskin och allt det där står med i hyresavtalet ja.

Ja, påskrivet är ju en sak det får man ju göra innan så man vet att man har lägenheten innan man börjar renovera som man vill ha det.
Jag beskyller inte dig för felen men nog hade väl så gott som alla åkt tre mil för att kolla igen. Det är ingen sträcka för att se att det är riktigt gjort. Det är ju trots så att ens hem är sanslöst viktigt och då vill man ju se med egna ögon att det stämmer.
Att säga en sak och sedan hålla det gäller ju inte för alla människor vilket du nu bittert fått erfara.

Givetvis dåligt hanterat av värden men du har fått en viktig lärdom i att alltid kolla allt många gånger.

Tyvärr kan ju vattenledningar/packningar gå sönder typ dan efter man flyttar in även om det verkat bra innan...
Citera
2016-10-03, 13:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, påskrivet är ju en sak det får man ju göra innan så man vet att man har lägenheten innan man börjar renovera som man vill ha det.
Jag beskyller inte dig för felen men nog hade väl så gott som alla åkt tre mil för att kolla igen. Det är ingen sträcka för att se att det är riktigt gjort. Det är ju trots så att ens hem är sanslöst viktigt och då vill man ju se med egna ögon att det stämmer.
Att säga en sak och sedan hålla det gäller ju inte för alla människor vilket du nu bittert fått erfara.

Givetvis dåligt hanterat av värden men du har fått en viktig lärdom i att alltid kolla allt många gånger.

Tyvärr kan ju vattenledningar/packningar gå sönder typ dan efter man flyttar in även om det verkat bra innan...


Självklart hade jag hellre kollat lägenheten först men jag skulle till jobbet.
Klen ursäkt men man tror att även om det är fel så går det lätt att fixa. Men så var inte fallet.
Tre kökslådor tog sex månader att montera.

Jo det är klart att man kan ha otur med vattenledningar och andra "slitagedelar" och det har vi full förståelse för.
Men hur man hanterar det har vi inte förståelse för.
Som hyreagäst ska man inte behöva stå och förklara vad som ska göra och inte göras till hantverkarna.
Exempelvis, inte släpa skåpet med spikar på undersidan över parkettgolvet.
Man borde kanske kapsla in rören som det var innan.
Man borde kanske lämna en servicelucka (igen, som det var innan).
Man kanske ska spackla och måla så det (åtminstone) ser ut att vara en vettig som byggt det.

Allt detta är sådant som vi fått ringa och meddela hyresvärden, en sak i taget eftersom de inte reder ut att göra ett okej jobb från början.

Man blir fruktansvärt less på det efter tre år med problem som nämnt ovan.
Citera
2016-10-03, 13:12
  #20
Medlem
ChristianXs avatar
Det är jätteenkelt. Hyresgästen ansvarar endast för rengöring och städning av hyresrätten. Resten ansvarar fastighetsägaren för. Till och med det som kallas för "normalt slitage" som hyresgästen åstadkommer. Dvs det är inte på något sätt hyresgästens problem om någon smutsar ner fasaden.
Citera
2016-10-04, 08:02
  #21
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis

Man blir fruktansvärt less på det efter tre år med problem som nämnt ovan.

DET är förståeligt, bittert förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback