Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-23, 12:27
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den blev väl dock poppis för att de nu lyckades utifrån att spela kul fotboll. Det var liksom det som nu gjorde att dansk fotboll blev "glädjefotboll". Någon som nu svenskar då blev avis på.
Den blev populär för att den var jälvligt bra... Den rullade frekvent på tex Radio AF (Studentradion i lund) som ju inte har så stor koppling till fotboll.
En skön melodi och en catchy refräng som även en full svensk kunde sjunga med i (extra lätt när man är full och slipper artikulera...)
Citera
2016-06-23, 12:31
  #242
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Den blev populär för att den var jälvligt bra... Den rullade frekvent på tex Radio AF (Studentradion i lund) som ju inte har så stor koppling till fotboll.
En skön melodi och en catchy refräng som även en full svensk kunde sjunga med i (extra lätt när man är full och slipper artikulera...)

Jo det var en bra dänga. Rent nu som låt snäpp högre än nu vår mest använda Vi gräver guld... Kom väl under en tid också när det var en hel del stora danska artister vars musik blev känd i Sverige vilket säkert bidrag en del att vara i samma genre.
Citera
2016-06-23, 12:34
  #243
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vi er røde vi er hvide...VM 1986. Bland de största mästerkspashitarna vi sett i europa, mer populär i sverige än många av våra egna - trots att de åkte i åttondelen.

Tänkte mer på svenska mästerskapslåtar. Footballs Coming Home och Three Lions slog rätt bra de också, sen har vi E-Types låt om champinjoner eller Shakiras Wanker Wanker.
Men som sagt, hur stor en fotbollslåt blir hör väldigt ofta samman med hur bra laget går.
Citera
2016-06-23, 12:40
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det var en bra dänga. Rent nu som låt snäpp högre än nu vår mest använda Vi gräver guld... Kom väl under en tid också när det var en hel del stora danska artister vars musik blev känd i Sverige vilket säkert bidrag en del att vara i samma genre.

Japp. Hanne Boel, Lis Sørensen, Sanne Salomonsen, Anne Linnet, Gasoline (Kim Larsen). Dansk musik var helt enkelt rätt stor i sverige på 80-talet.
Citera
2016-06-23, 12:41
  #245
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja här man man ju se gamla låtar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollsl%C3%A5t

1958 - Vi hänger med
1974 - Vi är svenska fotbollsgrabbar

Framgång de spelas än idag.

1978 - Vi gör så gott vi kan

Nix den är väl bortglömd då.

Damerna kanske sjunger Vi är tjejer, vi är bäst från 1987 fortfarande
Citera
2016-06-23, 12:53
  #246
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ifall de vunnit guld hade låtjäveln blitt en hit. 100% säkert
Finns det nån mästerskapslåt som blivit en hit utan att laget levererat?

Jag tror mer på att folk nynnat på Guetta och Zara Larssons låt om Sverige kommit längre. Hur man än ser på det är mitt team dåligt. Om man vill ha en mångkulturellt inspirerande låt finns det rätt bra artister med utländsk härkomst att välja mellan.

Erkänner att jag gillar EM:s officiella låt
Citera
2016-06-23, 13:03
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Om man vill ha en mångkulturellt inspirerande låt finns det rätt bra artister med utländsk härkomst att välja mellan.

Den danska Mångkultur på en armlängds avstånd.
Citera
2016-06-23, 13:04
  #248
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Jag tror mer på att folk nynnat på Guetta och Zara Larssons låt om Sverige kommit längre. Hur man än ser på det är mitt team dåligt. Om man vill ha en mångkulturellt inspirerande låt finns det rätt bra artister med utländsk härkomst att välja mellan.

Erkänner att jag gillar EM:s officiella låt

Absolut kan det vara så, det är ju en bättre låt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback