Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 12:19
  #1
Medlem
Den nuvarande påven, Fransiskus II, har som alla här vet varit det minst konservativa överhuvudet för katolicismen som någonsin har funnits. Men nu kommer han ändå med ett konservativt ställningstagande. Fransiskus II här nämligen argumenterat mot den trendiga idén om att kön är någonting som man kan välja, och därmed får uttalandet nog inte särskilt mycket positiv kritik i politiskt korrekta kretsar. I och med detta uttalande så hamnar nämligen den tramssexuella (mitt satiriska namn på transsexuella) rörelsens idéer om könsbyte för barn i ideologisk motsatsförhållande till den katolska kyrkan. Så vad tycker ni andra forummedlemmar, är uttalandet bra eller dåligt? Här är förresten min källa. unvis.it/news.bbc.co.uk/2/hi/7796663.stm
Citera
2016-05-20, 12:24
  #2
Medlem
ojvamysigts avatar
På riktigt? Din källa är en åtta år gammal artikel om något den förre påven sa?
Citera
2016-05-20, 12:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
På riktigt? Din källa är en åtta år gammal artikel om något den förre påven sa?
Hoppsan, det blev visst fel källa. Här är i alla fall den rätta källan.
http://www.breitbart.com/national-se...-body-created/
Citera
2016-05-20, 12:57
  #4
Medlem
Det stämmer förstås vid normal utveckling. Men det finns människor som har allt annat än normal könsutveckling. En del pojkar drabbas exempelvis av total androgenokänslighet och föds därför som flickor, och växer upp som flickor. De diagnostiseras först när mensen uteblir. Då visar det sig att slidan bara är en hudficka in i kroppen. Andra drabbas av partiell androgenokänslighet och har därför en intermediär könsutveckling, med drag från både pojke och flicka. Könsidentitet är därför av biologisk nödvändighet i vissa fall något annat än det formella könet. Det är vetenskapligt belagt. När påven då uppmanar unga att acceptera sitt skapade kön blir det i nämnda fall tragiskt. Gud kan inte göra fel, eller hur?

Citera
2016-05-20, 15:19
  #5
Medlem
TRAMSsexuella underbart! Ska börja använda det begreppet. Sorry OT.
Citera
2016-05-20, 16:12
  #6
Medlem
Att skriva "tramssexuell" eller liknande är bara vulgärt och reaktionärt. Konservativa människor är belevade och artiga och argumenterar i sak mot någonting. De avskyr det vulgära och reaktionära. It's bad show. "Politiskt korrekt" är också ett sådant uttryck, vars syfte är att döda debatt. Bara reaktionära, auktoritära och totalitära människor vill döda debatt. En genuint konservativ person är övertygad om att bestående värden är starka nog att gå segrande ur ideologiska virvelvindar. Monarken, staten, familjen, kärleken, ära, heder, kamratskap. Jag försöker vara konservativ och artig och belevad, men jag misslyckas hela tiden. Jag dras ned till andras nivå. Jag är inte stark nog. Detsamma gäller nog påven. Varför hans helighet besvarar sådana frågor är för mig en gåta.
Citera
2016-05-20, 16:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Att skriva "tramssexuell" eller liknande är bara vulgärt och reaktionärt. Konservativa människor är belevade och artiga och argumenterar i sak mot någonting. De avskyr det vulgära och reaktionära. It's bad show. "Politiskt korrekt" är också ett sådant uttryck, vars syfte är att döda debatt. Bara reaktionära, auktoritära och totalitära människor vill döda debatt. En genuint konservativ person är övertygad om att bestående värden är starka nog att gå segrande ur ideologiska virvelvindar. Monarken, staten, familjen, kärleken, ära, heder, kamratskap. Jag försöker vara konservativ och artig och belevad, men jag misslyckas hela tiden. Jag dras ned till andras nivå. Jag är inte stark nog. Detsamma gäller nog påven. Varför hans helighet besvarar sådana frågor är för mig en gåta.
Ni ska veta att jag personligen inte heller anser mig vara särskilt konservativ även om jag onekligen har vissa konservativa åsikter (men om ni "sant konservativa" hellre vill kalla dem reaktionära får ni gärna kalla dem det). Men enligt mig var dock påve Franciskus I ställningstagande ett av få från honom som kan kallas konservativa ( Cornholio har redan visat på detta med sitt exempel). Så det var därför denna tråd placerades i denna avdelning (för veterligen finns det ingen del av forumet för rent "reaktionära" åsikter).
__________________
Senast redigerad av 12Dagge 2016-05-20 kl. 17:12.
Citera
2016-05-20, 17:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12Dagge
Ni ska veta att jag personligen inte heller anser mig vara särskilt konservativ även om jag onekligen har vissa konservativa åsikter (men om ni "sant konservativa" hellre vill kalla dem reaktionära får ni gärna kalla dem det). Men enligt mig var dock påve Fransiskus II ställningstagande ett av få från honom som kan kallas konservativa ( Cornholio har redan visat på detta med sitt exempel). Så det var därför denna tråd placerades i denna avdelning (för veterligen finns det ingen del av forumet för rent "reaktionära" åsikter).
Påven är snarare en av de minst reaktionära, men säkerligen synnerligen konservativ. Det är omöjligt att vara sant konservativ i dagens samhälle. Då alienerar man sig från det. Men man kan göra sitt bästa. Det tror jag att påven också gör. Han älskar människorna, även de transsexuella, som är syndiga människor liksom alla vi andra. Även muslimer, förresten. Enligt påven finns den viktigaste relationen mellan människan och gud och han är medlare. Påven skrattar inte åt transsexuella, han lider med dem.
Citera
2016-05-20, 19:12
  #9
Medlem
Det var ju en intressant länk som TS bidrog med. Där kan man läsa att amerikanska barnläkarföreningen har samma ståndpunkt som påven. Vänstern är som vanligt faktaresistent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback