Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 11:45
  #1
Medlem
Hejsan!
Har funderat över detta ett tag nu då jag har tyckt att man har fått "mycket" mat för lite kalorier, så vettetusan om jag har tänkt fel här!

Iallafall, ett exempelt är Findus frysta Pasta bolognese (köttfärsås och pasta fryst i typ små tärningar i en stor påse).

Kalorier per 100g är 130kcal, en portion på 350g ska bli ungefär 450kcal. Men det jag undrar, om jag ska se till att bara få i mig en portion. Väger man det när det är fryst och innan man tillagat det, eller är det 350g efter man har värmt det? Tänker att det måste ju väga mer när det är fryst eller är jag helt ute och cyklar?

Kanske väldigt dum fråga men skulle uppskatta om nån vet och har svar
Citera
2016-05-20, 11:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorinas
Hejsan!
Har funderat över detta ett tag nu då jag har tyckt att man har fått "mycket" mat för lite kalorier, så vettetusan om jag har tänkt fel här!

Iallafall, ett exempelt är Findus frysta Pasta bolognese (köttfärsås och pasta fryst i typ små tärningar i en stor påse).

Kalorier per 100g är 130kcal, en portion på 350g ska bli ungefär 450kcal. Men det jag undrar, om jag ska se till att bara få i mig en portion. Väger man det när det är fryst och innan man tillagat det, eller är det 350g efter man har värmt det? Tänker att det måste ju väga mer när det är fryst eller är jag helt ute och cyklar?

Kanske väldigt dum fråga men skulle uppskatta om nån vet och har svar

Du behöver utrustning för att kunna mäta hur många kalorier det är i färdigmat för det är alltid fler kalorier i mat som genomgått en process än vad man anger på paketet. Det bästa du kan göra är att laga till din egen mat för du kan du hamna närmare det verkliga kalorivärdet. Speciellt den typen av mat som du nämner är lätt att laga till själv.
Citera
2016-05-20, 12:02
  #3
Medlem
Pecanpies avatar
Laga maten själv så har du flera fördelar: Det blir billigare och det är lättare att räkna kalorier.
Dessutom slipper du en massa tillsatser och salter.

Citat:
Tänker att det måste ju väga mer när det är fryst eller är jag helt ute och cyklar?

Väg det både i fryst tillstånd och sedan efter tillagning så får du svart på vitt om du tänker rätt.
Citera
2016-05-20, 12:06
  #4
Medlem
General.Maximus.s avatar
Fryst.
Citera
2016-05-20, 14:05
  #5
Medlem
AquaRegias avatar
Det spelar ingen roll. Är det t.ex. 4 portioner i en påse så kommer 25% utav vikten att utgöra 1 portion, oavsett om du väger maten fryst eller tillagad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback