Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 09:28
  #1
Medlem
nobbenss avatar
Om en kortleks enstaka kort har en tjocklek av 1/3 mm, hur lång eller hög skulle den högen bli om man lade lekar med alla 52 kort uppe på varandra och så många lekar som det finns olika kombinationer i sortering?

En kompis till mig som menar sig vara en hejare på matematik påstår att vårt universum inte skulle räcka till för en sådan stapel kortlekar. En professor i statistik (David Spiegelhalter) menar att om man så blandar en kortlek varannan sekund så skulle inte samma sortering komma upp igen under hela den tid det tog för vår planets livslängd.

Är detta verkligen sant? För mig som inte är van att tänka i dessa termer förefaller det mig helt omöjligt att det kan vara sant. Va tusan bara en rad med kort till vår egen måne ter sig ju som om det skulle räcka och mer därtill!

Den där professorn menade också att min kamrat nog hade räknat rätt när det gäller längden.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Citera
2016-05-20, 09:34
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Spana in tråden (FB) om du blandar en kortlek
Citera
2016-05-20, 12:20
  #3
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Spana in tråden (FB) om du blandar en kortlek
Ja jag såg och jävlars. Det verkar ju stämma det där med att blanda men stämmer också det där med att stapeln kortlekar som åtgår inte skulle få plats i vårt universum om man lade alla lekarna endast i en hög på varandra?

Varför jag intresserar mig är för att jag för ett antal år sedan efter ett poängpokerparti, som jag förövrigt vann när jag gick ut på fyrtal i treor sista given, tog leken vi spelat med och blandade ett antal gånger kuperade och såg efter vilka kort som kom upp (brukar ibland roa mig med det). Då när jag efter en stund avslutade denna session med att veckla upp leken som en solfjäder till min stora förundran fick se att korten av en slump lagt sig sorterade i från ess till kung i alla de olika färgerna, i följd: spader, hjärter, klöver och ruter.

En mycket, mycket, märklig händelse och det var därför jag skrev till denna professor som forskar i otroliga händelser och han påpekade att han hade mycket svårt att tro mig på mitt ord om detta. Hur som helst så är det sant. Vore ju korkat av mig att ljuga om detta och frågan är väl om det inte rent av är än mer korkat att berätta om det då folk ju tror att jag hittar på.
Citera
2017-01-03, 21:43
  #4
Medlem
nobbenss avatar
Då jag nu fått svar i en annan tråd angående min fråga här så tycker jag att det är på sin plats att lägga upp svaret även här och tagga. Ja för det är helt ofattbara siffror

Citat:
Om en kortleks enstaka kort har en tjocklek av 1/3 mm, hur lång eller hög skulle den högen bli om man lade lekar med alla 52 kort uppe på varandra och så många lekar som det finns olika kombinationer i sortering?

Citat:

Det finns 52! olika sätt att sortera korten på i en lek.

Vill man ha varje ordning representerad så behöver man därför exakt 52! kortlekar, vilket innehåller 52*52! kort och således har en total tjocklek om 52*52!/3 mm ≈ 1,4*10⁶⁹ mm, vilket motsvarar 1,4*10⁶⁶ m.

För att få det mer begripligt så är det ungefär 9,3*10⁵⁴ gånger avståndet från jorden till solen eller 1,5*10⁵³ ljusår.

Det rör sig med andra ord om ett extremt långt avstånd.

Antalet sorteringar/antalet kortlekar blir cirka 8*10⁶⁷, dvs en åtta följd av 67 nollor.
__________________
Senast redigerad av nobbens 2017-01-03 kl. 21:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback