Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 00:58
  #1
Medlem
Vet inte om det här är rätt tråd men vi gör ett försök.

Hösten 2012 gick jag runt i södra Brooklyn, New York med en kompis som bor där.
Klockan var runt 02.00 på natten och vi hör ett dovt ljud ovanför oss.

Ett ganska tjockt flygplan kommer rakt bakifrån och passerar över våra huvuden. Det flög på relativt låg höjd och i låg fart.

Precis när vi kollar upp mot planet möts vi av en smal men bred stråle (svårt att av att avgöra hur bred) som pendlar fram och tillbaka. Ungefär som att den scannade av marken. Om det är svårt att förstå så kan jag försöka förklara det bättre.

Men min fråga är; Vad kan det ha varit för nåt?

Verktyg för att göra kartor? Något skumt? Känner någon igen detta?

/B
Citera
2016-05-20, 01:00
  #2
Medlem
Grön?
Citera
2016-05-20, 01:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Grön?

Ja, precis. Grön.
Citera
2016-05-20, 01:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrikanylB
Ja, precis. Grön.

Ok, precis som du verkar tro själv. Scannar. Kanske kan verka lite konstigt i New York-upplevelsen med lite alkohol och annat i sig. Hur tror du kartorna du ser på nätet har kommit till?

Edit: Plan får en att direkt tänka på ett Boeing 747 eller liknande, var det lågsniffande som du verkar beskriva det så kan även ett litet Cessna likna ett "plan". JAG anser att ditt ordval "plan" får folk att tänka lite fel. Cessnor går inte särskilt snabbt heller och då kan det se ut som om de står still.

OBS: Cessna kan innebära exakt vilket litet flygetyg som helst, finns i alla former. Använde just den benämningen för att alla vet att det är ett litet flygplan.

Edit: Det är inte ofta man ser google-mapsbilarna heller men jag har sett dom 2 ggr. Konstiga grejor på taket
__________________
Senast redigerad av 17aug88 2016-05-20 kl. 01:13.
Citera
2016-05-20, 01:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Ok, precis som du verkar tro själv. Scannar. Kanske kan verka lite konstigt i New York-upplevelsen med lite alkohol och annat i sig. Hur tror du kartorna du ser på nätet har kommit till?

Edit: Plan får en att direkt tänka på ett Boeing 747 eller liknande, var det lågsniffande som du verkar beskriva det så kan även ett litet Cessna likna ett "plan". JAG anser att ditt ordval "plan" får folk att tänka lite fel. Cessnor går inte särskilt snabbt heller och då kan det se ut som om de står still.

OBS: Cessna kan innebära exakt vilket litet flygetyg som helst, finns i alla former. Använde just den benämningen för att alla vet att det är ett litet flygplan.

Edit: Det är inte ofta man ser google-mapsbilarna heller men jag har sett dom 2 ggr. Konstiga grejor på taket

Har såklart dålig koll. Trodde man jobbade med flygfoton och satellitbilder. Det här är en vanlig metod alltså?

Som jag minns det var det inget "litet" plan. Absolut inte Cessna-liknande. Mer åt militär-fraktplan hållet.
Citera
2016-05-20, 01:22
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrikanylB
Mer åt militär-fraktplan hållet.
https://img.planespotters.net/photo/...Net_384175.jpg
Citera
2016-05-20, 01:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrikanylB
Har såklart dålig koll. Trodde man jobbade med flygfoton och satellitbilder. Det här är en vanlig metod alltså?

Som jag minns det var det inget "litet" plan. Absolut inte Cessna-liknande. Mer åt militär-fraktplan hållet.

Får väl anse att det bolda kvalar in i din upplevelse. Det gröna, "scanningen" är mer positioneringsangivelser då det skall passas in i den digitala världen.

Kan inte svara på vad det var för "plan" du såg men det var nog ingen https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing...Stratofortress eller liknande, alla kör på lite högre höjder.
Citera
2016-05-20, 01:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Får väl anse att det bolda kvalar in i din upplevelse. Det gröna, "scanningen" är mer positioneringsangivelser då det skall passas in i den digitala världen.

Kan inte svara på vad det var för "plan" du såg men det var nog ingen https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing...Stratofortress eller liknande, alla kör på lite högre höjder.

Okej, du har koll på de här grejerna alltså?

Bilden som postades här ovanför på ett fraktplan är ungefär som jag kommer ihåg det.
Citera
2016-05-20, 04:34
  #9
Medlem
darthvaders avatar
"Smal men bred" vad är det för jäkla stråle? ("Fast den är hård så känns den ju mjuk" - Eddie Meduza)

Det var inte en sån här stråle då?
https://www.youtube.com/watch?v=8X7ZhmBEn0A
Citera
2016-05-20, 12:02
  #10
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader
"Smal men bred" vad är det för jäkla stråle?
http://i.imgur.com/LSWBwcp.jpg
Citera
2016-05-20, 17:51
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Scanna av staden för att skapa en 3d miljö i dator kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback