Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-19, 18:31
  #1
Medlem
Re4listeNs avatar
Jag har ett stort problem. I mitt bostadsområde bor det sjukt mycket skator. Dem för ett sjukt oväsen och är dessutom elaka mått gårdens katter. Får man ta dö på dem ? Får någon annan skjuta dem ? Hur kan man göra för bli av med dem ?
Tack på förhand !
Citera
2016-05-19, 18:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Re4listeN
Jag har ett stort problem. I mitt bostadsområde bor det sjukt mycket skator. Dem för ett sjukt oväsen och är dessutom elaka mått gårdens katter. Får man ta dö på dem ? Får någon annan skjuta dem ? Hur kan man göra för bli av med dem ?
Tack på förhand !


Jag upplever samma problem där jag bor. Bor du i lägenhet? Isf är det hyresvärden du ska ta upp detta med. Dom har jägare som dom anlitar för att skjuta av lite emellanåt. Annars, prova kontakta kommunen.
Citera
2016-05-19, 19:13
  #3
Medlem
hogerspokets avatar
Bor du inom detaljplanerat område får du inte skjuta ö-h-t, med mindre än att tillstånd erhålls.

Därför finns det 'kommunjägare'.

Som nämnts, kontakta hyresvärd eller komunen.
Citera
2016-05-19, 19:54
  #4
Medlem
Sassafras21s avatar
Gå ut med ett luftgevär, hur svårt kan det vara? Det gjorde jag och min kompis som blev trött på alla skrikande skator eller vad det nu var. Vetefan om vi hade licens egentligen. Men det var en trevlig eftermiddagssyssla iaf.
Citera
2016-05-19, 21:45
  #5
Medlem
cacas avatar
Man får inte mata dem med glykol doppade bröd, det är olagligt och de stackars skatorna kan dö då,,,
Citera
2016-05-19, 21:56
  #6
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Man får inte mata dem med glykol doppade bröd, det är olagligt och de stackars skatorna kan dö då,,,

Jag har jäkligt svårt för exempelvis måsar, men gränsen går fan långt innan jag medvetet blir en djurplågare.

TS: Du får inte ens skjuta med airsoft i detaljplanerat område om du inte har tillstånd. Ring kommunen så har de skyddsjägare men fåglarna har ungar nu som kommer dö svältdöden om föräldrarna dör, så det är möjligt att de helst väntar några månader tills det går på jaktkalendern. 1 juli blir skator lovliga för allmän jakt i större delen av landet.

Ibland får man ju acceptera att människor, staden, fåglarna, katterna osv alla är en del av stadsmiljön - även om måsjävlarna skiter på bilen så fort jag tvättat den.
__________________
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2016-05-19 kl. 22:01.
Citera
2016-05-19, 23:42
  #7
Medlem
P04s avatar
Du är försent ute och får vänta till den 1:e juli när skatungarna klarar sig själva.

Det kan väl också tilläggas att det inte har någon större betydelse hur många som skjuts. Det är födotillgången och antalet lämpliga boplatser som avgör hur mycket skator där finns.
Citera
2016-05-20, 21:17
  #8
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Bor du inom detaljplanerat område får du inte skjuta ö-h-t, med mindre än att tillstånd erhålls.

Därför finns det 'kommunjägare'.

Som nämnts, kontakta hyresvärd eller komunen.
Hur är det med fälla inom stadsplanerat område?
Citera
2016-05-20, 21:27
  #9
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Hur är det med fälla inom stadsplanerat område?

Citat:
Om du får oönskat besök av något av 25 namngivna vilda djur i trädgården eller på gården behöver du inte stå hjälplös. Jaktlagstiftningen ger rätt att skjuta, fånga och avlägsna dem om de orsakar skada eller annan olägenhet. Åtgärden måste vara väl motiverad och jaktreglerna följas.

[...]
Djurarter: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, husmus.

Fågelarter: kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink.
Saxat från robsoft/död länk till NVV så ta det med en nypa salt.

Så ja, min tolkning är att man på egen tomt i detaljplanerat område får fånga skata i fälla.

Bor man, som TS, i lägenhet har man ju inte egen tomt och får därmed INTE fällfånga skator.
--

Dock - ta inte detta som en absolut sanning, utan kontakta NVV innan du sätter upp en skatfälla.
Citera
2016-05-22, 15:38
  #10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassafras21
Gå ut med ett luftgevär, hur svårt kan det vara? Det gjorde jag och min kompis som blev trött på alla skrikande skator eller vad det nu var. Vetefan om vi hade licens egentligen. Men det var en trevlig eftermiddagssyssla iaf.
Va fan? Tror du licens kommer då och då i brevlådan,eller?

Licens SÖKER man om man vet vad man håller på med,sedan kan den bli beviljad,eller INTE...

I vilket fall,så VET man om man har eller inte har licens...
Citera
2016-05-22, 16:38
  #11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Va fan? Tror du licens kommer då och då i brevlådan,eller?

Licens SÖKER man om man vet vad man håller på med,sedan kan den bli beviljad,eller INTE...

I vilket fall,så VET man om man har eller inte har licens...

Jag fick min i flingpaketet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback