Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-19, 15:52
  #1
Medlem
zoombos avatar
Jag har råkat ut får en snubbe som jag skulle behöva komma åt som jag tidigare hade stort förtroende för. Vi hade båda avgörande uppgifter på ett forum men plötsligt så blockade han mig och tog bort mitt konto och det här har på olika sätt kostat mig både tid, pengar och och energi så jag har all anledning att skaka om honom (fysiskt).

Vi var även vänner på Facebook men nu har han blockat mig helt, kan inte ens skicka PM. Där fanns han med bild och allt och han postade även en hel del inlägg där. Han finns kvar där och är aktiv har jag sett när jag har kollat genom andras konton.

Han har ett rätt ovanligt (svenskt) namn men att söka honom på ratsit går inte, ingen träff. 25 år. Hans sambo däremot hittar jag men det finns ingen annan skriven på samma adress (vi bor tyvärr inte i samma stad).

Vid ett tillfälle så sa han att han jobbade som trafikpolis men jag har kollat med en bekant som är polis och det finns ingen med det namnet i deras interna katalog och det är bara folk från SÄPO som inte är sökbara där.

Däremot ger han en träff på Lexbase och även på hitta.se (bara telefonummer, ingen adress). Han svarar givetvis inte i mobilen.

Jag blir mest förvånad; hur kan man fläka ut sig på Facebook men ändå inte vara sökbar eller finnas i olika register? Är det ens möjligt? Är hela han en bluff? Hans sambo däremot existerar och jag vet t o m vilka hennes föräldrar är. Dom skrev och skriver mycket snuttinutt-trams mellan varandra på Facebook. Men han är och förblir en gåta. Skulle han ha behövt skaffa sig skyddad identitet av någon anledning så borde han vara rätt mörkad på andra ställen och för att skaffa sig detta krävs goda skäl.

Helst skulle jag vilja få hjälp att hacka mig in på hans konto och ge igen med samma mynt men det har jag inte tid till. Hur hittar jag och kommer åt karln?
Citera
2016-05-19, 15:55
  #2
Avstängd
Det här var fan det dummaste jag läst

Hör och häpna TS... Eniro och Lexbase hämtar inte sina uppgifter från Facebook...
Citera
2016-05-19, 16:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtWork
Det här var fan det dummaste jag läst

Hör och häpna TS... Eniro och Lexbase hämtar inte sina uppgifter från Facebook...
TS har ändå en poäng. Det krävs jävligt mycket för att få skyddad identitet. Någon som uppfyller kraven för detta skulle med stor anledning inte använda Facebook under sitt riktiga namn.
Citera
2016-06-05, 01:12
  #4
Medlem
sephines avatar
TS, kan det vara så att människan du söker använder sig av ett alias. Ett alias som låter som en helt normalt riktigt både till för- och efternamn, vad tror du om det?

Till vardags tar man ju för givet att Kalle Andersson, kollegan på jobbet eller styrelsekollegan heter så som det står i förteckningar med mer.
Citera
2016-06-05, 01:59
  #5
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
TS har ändå en poäng. Det krävs jävligt mycket för att få skyddad identitet. Någon som uppfyller kraven för detta skulle med stor anledning inte använda Facebook under sitt riktiga namn.
Skyddade uppgifter är lätt, har många pundhuvuden. De tycks kasta sådant efter dem. Jag sökte lite efter ett ex utan att kunna finna honom (bedrövligt nog minns jag inte ens hans ålder eller två av "hans" efternamn och fråga mig inte om hans ögonfärg eller liknande) Han var inte ett skit hemlig och hade inte flyttat många mil, eller ens brutit gamla polare etc. däremot blev han upprörd när ryktet om att han gillar nådde mina öron då han ansåg att jag inte skulle få veta ngt. Inte hade han problem med att flytta hem igen sedan. Vet en snubbe som fick skyddat och flyttade till en annan del av staden! (Mellanstor stad) Finns dem som har facebook. Inte som att de alla eller ens majoriteten lever i skräck. Många av dem är bedragare som knullar systemet genom att spela offer. Jättebra med skyddat när man blåser folk,så mycket svårare att spåras av offren man lämnar bakom sig. Vore intressant att se om kvinnor eller män oftare har skyddat. Dvs partnervåld eller kriminell livsstil, vilken situation backar samhället upp först.
__________________
Senast redigerad av Trashtextat 2016-06-05 kl. 02:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback