Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-19, 08:36
  #1
Medlem
I en debattartikel på Svd debatt (http://www.svd.se/arliga-argument-kr...tingmottagande) skriver två forskare att man skall vara ärlig i debatten om varför man tar in flyktingar. Argumentet att det är ekonomiskt lönsamt gäller då inte. De visar i sin forskning att en flykting kostar i genomsnitt 142 000 kronor per år de första sju åren.

Citat:
Resultaten i vår rapport visar på att det i genomsnitt tar mer än tio till femton år efter invandring innan flykting-invandrare under ett enskilt år ger ett ekonomiskt tillskott till den offentliga sektorns finanser.

Är detta bevis för att man inte kan motivera flyktinginvandring med att det är lönsamt? Hur argumenterar ni emot forskarnas resultat?
__________________
Senast redigerad av eldvittnet 2016-05-19 kl. 08:40. Anledning: syntax
Citera
2016-05-19, 08:50
  #2
Medlem
Tydligen räknar dessa två forskare inte in de initiala kostnaderna som uppstår för flyktingarna.
Citat:
De kostnader som uppkommer initialt under asylprocessen och som belastar Migrationsverket ingår inte i våra kalkyler.
Det är ju dessa kostnader som vi sett redan svälla upp rejält, Migrationsverkets budget har ökat rejält de senaste åren. De kostnader som dessa forskare tar upp kommer på sikt. D.v.s. de underskattar kostnaderna för flyktingmottagandet!
Citera
2016-05-19, 08:55
  #3
Medlem
StyleWarss avatar
Jag tycker det låter vansinnigt lågt räknat. Men så är jag inte ekonom heller.

Flyktingsmugglarna tjänade enligt UNHCR 40 miljarder på krisen 2015. Låter som de flyende är rätt stadda vid kassa.

Själva kostnaden i sig är egentligen oviktig, det jag tycker är sjukt är att det i väldigt många fall är välmående medelklass med inte så lite skuld i sin egna situation som ska ha hjälp.

Och denna hjälp ska bekostas med biståndspengar så att de allra fattigaste inte får ekonomisk hjälp att ha skolgång, vattenreningsverk, vaccinationer etc. Istället ska någon lönnfet gubbe som levt på det folk som nu gör uppror mot de orättvisor de upplever ha de allra fattigastes pengar IGEN.

Så jag skulle vilja göra ett tillägg; 142 000 och tusentals barns liv kostar varje "flykting"
Citera
2016-05-19, 09:00
  #4
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldvittnet
I en debattartikel på Svd debatt (http://www.svd.se/arliga-argument-kr...tingmottagande) skriver två forskare att man skall vara ärlig i debatten om varför man tar in flyktingar. Argumentet att det är ekonomiskt lönsamt gäller då inte. De visar i sin forskning att en flykting kostar i genomsnitt 142 000 kronor per år de första sju åren.



Är detta bevis för att man inte kan motivera flyktinginvandring med att det är lönsamt? Hur argumenterar ni emot forskarnas resultat?


Antog att "vi" tog emot flyktingar av "humanitära" skäl, inte i vinstsyfte ?
(elr ljuger etablissemanget, inkl Boxarn)


Svd har inte länkat till "rapporten", dålig journalistik !


En grundläggande sakfråga borde givetvis varit:
Vad kostar en Svensk från födsel till graven ?
Vad kostar en utlänning från ankomst till graven ?
__________________
Senast redigerad av arbogaerik 2016-05-19 kl. 09:12.
Citera
2016-05-19, 09:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Svs har inte länkat till "rapporten", dålig journalistik !


Rapporten finns på http://www.finanspolitiskaradet.se/d...ammarstedt.pdf
Citera
2016-05-19, 09:10
  #6
Medlem
Men redan år 5 går de med vinst - hur går detta ihop?
Citera
2016-05-19, 09:11
  #7
Medlem
Deras kalkyl är nog inte orimlig vilket skulle ge en månadskostnad på ca 12.000.
Hyra 5000, mat 2500, diverse bidrag 3-4000. Då man har man förmodligen inte räknat med vad flyktingarna kostar vården och skolan utan enbart räknat på individnivå för basbehovet.

En svensk kostar väl därikring också skulle jag tro, en studerande svensk är dock bara win-win för staten eftersom denne är tvungen att ta lån och skuldsätta sig.

Flyktingar i Sverige har det bättre ställt än studenter skulle jag säga, det är ju även synd om flyktingar så dom får massor av privata bidrag från samhället så som kläder, cyklar samt hjälp i hemmet , saker som en student för fixa själv.

Jämförelsen mellan student och flykting är också intressant eftersom flyktingar kommer direkt i studier utan att behöva betala 5kr ur egen ficka.
Citera
2016-05-19, 09:15
  #8
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Deras kalkyl är nog inte orimlig vilket skulle ge en månadskostnad på ca 12.000.
Hyra 5000, mat 2500, diverse bidrag 3-4000. Då man har man förmodligen inte räknat med vad flyktingarna kostar vården och skolan utan enbart räknat på individnivå för basbehovet.

En svensk kostar väl därikring också skulle jag tro, en studerande svensk är dock bara win-win för staten eftersom denne är tvungen att ta lån och skuldsätta sig.

Flyktingar i Sverige har det bättre ställt än studenter skulle jag säga, det är ju även synd om flyktingar så dom får massor av privata bidrag från samhället så som kläder, cyklar samt hjälp i hemmet , saker som en student för fixa själv.

Jämförelsen mellan student och flykting är också intressant eftersom flyktingar kommer direkt i studier utan att behöva betala 5kr ur egen ficka.

Menar du att våra Svenska skolbarn tar studielån från åk 1-9 ?
Citera
2016-05-19, 09:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Menar du att våra Svenska skolbarn tar studielån från åk 1-9 ?

Nej jag tar upp fallet studenter som du märker, inte barn 1-9. Dom flesta som kommer hit är ju uppenbarligen inte barn utan unga vuxna mellan 16-30.
Citera
2016-05-19, 09:21
  #10
Avstängd
spitzbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldvittnet
I en debattartikel på Svd debatt (http://www.svd.se/arliga-argument-kr...tingmottagande) skriver två forskare att man skall vara ärlig i debatten om varför man tar in flyktingar. Argumentet att det är ekonomiskt lönsamt gäller då inte. De visar i sin forskning att en flykting kostar i genomsnitt 142 000 kronor per år de första sju åren.



Är detta bevis för att man inte kan motivera flyktinginvandring med att det är lönsamt? Hur argumenterar ni emot forskarnas resultat?

Vilka skämt siffror, en flykting kostar minst den summan per år. Man måste inse att det är oerhört många avlönade personer som är involverade i varje lycksökare.

En ensamkommande babbelooooba🎶 uppskattas kosta närmare en miljon första året, för boende, tolkar, sfi, myndighetspersoner, dygnet runt service ( barn ).

Man daltar och pjoskar med skäggiga 'isis' gubbar som de vore söta spädbarn.
'can only happen in Sweden'
__________________
Senast redigerad av spitzbergen 2016-05-19 kl. 09:24.
Citera
2016-05-19, 09:21
  #11
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Nej jag tar upp fallet studenter som du märker, inte barn 1-9. Dom flesta som kommer hit är ju uppenbarligen inte barn utan unga vuxna mellan 16-30.


Ja, o min relevanta frågeställning är då följdaktligen , vad kostar en Svensk
staten från 0-16 bast ?
Citera
2016-05-19, 09:26
  #12
Medlem
Den största kostnaden för ett svenskt barn tar ju föräldrarna hand om. Finns dock uträkningar som säger att en svensk kostar runt 1,2-1,8 miljoner från 0-18 års ålder vilket skulle ge ca 100.000 kr per år maximalt.

Bidragen som ett svenskt barn får är dock ganska låga jämfört med flyktingar då denne får boende och mat betalda av föräldrarna och inte av staten, såvida föräldrarna inte är arbetslösa och lever på bidrag, dessa barn kostar samhället självklart mer än arbetande föräldrars barn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback