Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-19, 07:27
  #1
Medlem
Tjenis

Ska införskaffa mig en Macbook Pro Retina och såg att Elgiganten, Siba och några andra säljer datorn 2000kr billigare.

Då undrar jag, hur kan Elgiganten vara billigare än Apple Store? Stämmer verkligen priset och är det samma modell? Verkar som att det har varit ett kampanjpris i snart ett år. Gäller fortfarande kampanjen?

Någon som vet? Tack!
Citera
2016-05-19, 07:53
  #2
Medlem
Piglys avatar
Länka gärna de två olika datorerna så man kan kolla om det är ngn skillnad.
Citera
2016-05-19, 07:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partypojke
Tjenis

Ska införskaffa mig en Macbook Pro Retina och såg att Elgiganten, Siba och några andra säljer datorn 2000kr billigare.

Då undrar jag, hur kan Elgiganten vara billigare än Apple Store? Stämmer verkligen priset och är det samma modell? Verkar som att det har varit ett kampanjpris i snart ett år. Gäller fortfarande kampanjen?

Någon som vet? Tack!


Du får bäst svar om du kollar vilket modellnummer den har på Siba etc, och jämför det med modellnumret på Apple. Och att det är samma specar i övrigt. Om kampanjer pågår fortfarande kan resp affär svara bäst på
Citera
2016-05-19, 07:56
  #4
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partypojke
Tjenis

Ska införskaffa mig en Macbook Pro Retina och såg att Elgiganten, Siba och några andra säljer datorn 2000kr billigare.

Då undrar jag, hur kan Elgiganten vara billigare än Apple Store? Stämmer verkligen priset och är det samma modell? Verkar som att det har varit ett kampanjpris i snart ett år. Gäller fortfarande kampanjen?

Någon som vet? Tack!

Apple är inte ute för att billigast . Siba och Elgiganten har ingen produkt kunskap, det är kartong skyfflare. Försök och få en datatekniker på Eligiganten har kopier filer, det kan hen inte, för personalen på Elgiganten är sinnesslöa femfemmor som inte göra en skillnad på en Z80 och en 6502.

Sedan säljer de nog datorn med 0% marginal och hoppas att du skall köpa andra produkter som försäkringar och liknade.
Citera
2016-05-19, 12:34
  #5
Medlem
MartinStLouiss avatar
Samma sak gäller för Microsoft Store och deras Lumia-telefoner. Vet inte varför det är så, men man tycker ju att det borde vara billigare på tillverkarnas egna butiker.
Citera
2016-05-19, 12:48
  #6
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Samma sak gäller för Microsoft Store och deras Lumia-telefoner. Vet inte varför det är så, men man tycker ju att det borde vara billigare på tillverkarnas egna butiker.
Svårt dock att jämföra något som knappt går att GE bort mot världens mest åtråvärda laptops. Inte samma liga riktigt.

Användaren Niggers har redan sagt det, om nu någon missat det så har vi världens krig bland hemelektronikkedjorna, SIBA kommer vara den som får vika sig. De gör vad som helst för att få dit människor, och de som är på jakt efter en Macprodukt är generellt köpstark.

"Köparens marknad när det gäller hemelektronik" är det mest kortfattade svaret som egentligen innefattar allt.
Citera
2016-05-19, 13:41
  #7
Medlem
vet inte om just denna produkt, men man ska nog alltid kolla på spec när man jämför priset.
Hade sett dator som är av samma model, har olika HHD eller Ram, då blir det självklart prisskillnad.

ps.gäller nog inte här, men ibland har butik varor som dem vill rensa ut, eller varor som hade varit retur, då blir priset biligare.
Citera
2016-05-19, 16:28
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
varningar utdelade, håll er till ämnet och inte huruvida personalen är androgyn eller inte. /mod
Citera
2016-05-19, 22:37
  #9
Medlem
Perdites avatar
Företag gör vinst och förlust på olika produkter. Tro det eller ej, men många företag gör förlust på inköpspriset ganska så kraftigt på vissa produkter. Där jag jobbar kan vissa varor gå med runt 30% förlust. Det är därför säljarna är så kåta på att sälja till en massa tillbehör o.s.v. som dom gör vinst på.

Att Elgiganten säljer billigare är nog en förlustaffär för dom. Dom förväntar sig att du köper vinnvaror också så att dom ändå går med plus. Dessutom så blir du ju en trogen kund och återkommer säkert med att köpa varor som dom gör vinst på en annan dag.
__________________
Senast redigerad av Perdite 2016-05-19 kl. 22:39.
Citera
2016-05-20, 08:25
  #10
Medlem
StyleWarss avatar
Här är en bra uppställning för köpsugna så ni inte betalar för mycket.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.6585...ar-apple-store
Citera
2016-05-20, 14:05
  #11
Medlem
Som någon nämnt tidigare - det är inte nödvändigtvis datorerna Elgiganten och SIBA går plus på, utan att folk köper saker runtomkring samt blir återkommande kunder.
Citera
2016-05-20, 15:02
  #12
Medlem
Moments avatar
Köpte en iMac 5k . Och den var ungefär 2000 kronor billigare på siba/elgiganten och media markt .

kolla alltid prisjakt innan du köper dyra saker!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback