Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nu kanske det var dumt av mig att inte samla all fakta jag kom över

Det finns dock rätt mycket information om du går in på t.ex www.aeroinsider.com, och andra sajter som behandlar flygolyckor och incidenter och även artiklar av experter inom ämnet som djupdyker i mjukvaran på Airbus olika plan som var högst intressant då jag fick känslan av att de resonerar att "vi väntar tills de händer nått, risken är liten men händer det något får vi se då".

Det är väl ungefär så alla flygbolag resonerar men att just Airbus konstruktion (någon i tråden är säkert skitduktig på detta) är mycket mer teknologisk lagd än t.ex Boeing gör ju att jag ifrågasätter det rätt rejält. Teknologi och fantastisk mjukvara i all ära men att göra den så oerhört dominant tycker jag inte verkar vara superbra. Dessutom (om man googlar) så verkar incidenterna med Airbus varit en del sen t.ex 2009, och dessa plan har ju inte funnits i närheten lika länge som Boeing (som flög på en tid då det var större risk för krasch).

Dessa incidenter med Airbus, i en tid då flyg ska vara säkrare än någonsin, är värt att lägga ner energi på att läsa om. Sen vet ju vi ju hur fransmännen är med sina byggen.

Köpte en Renault en gång, tog ungefär 18 timmar innan skiten rasa ihop totalt. Ägt en Peugot som också var en jävla skrothög och har även vänner som ägt franska bilar. Visst, det finns ju undantag som med allt annat, men jag gillar det inte.

Jag har hört att elektroniken i franska bilar ska vara skit. Kan ju vara likadant med Airbus.
Citera
2016-05-23, 18:33
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegalizeSweeden
Jag har hört att elektroniken i franska bilar ska vara skit. Kan ju vara likadant med Airbus.

Skoja inte. Rent jävla piss och de värsta köpen jag någonsin gjort.

Kollar man t.ex på Aeroinsider så är det väl 6-7 incidenter med Airbus sedan mars i år, alltifrån att hydraliken har bråkat, till läckage och mjukvarfel. Dessa listas ju dock enbart som incidenter och får ju ingen medial uppmärksamhet överhuvudtaget. Går man tillbaka några år i tiden så ser man också att motorerna slagits av flera gånger och även att autopiloten har kopplat ur vid ett flertal tillfällen.

Och ett sånt jävla åbäke ska man sitta på.
Citera
2016-05-23, 18:34
Medlem
duqus avatar
Jag har mycket stor respekt för el.

Därför kan man börja undra hur piloterna mår om det börjar blixtra från en skruvkontakt som kanske sitter 80-100cm från deras näsor, och denna anordning bör alltså vara säkrad till 16A vid 200V. Sen att den sitter mot glas kan också medföra att det då inte finns skyddsjord, ganska otrevligt då om man råkar snudda vid kontakten för det kan ta livet av en frisk pilot med dom strömstyrkorna.

Av en ren händelse lånade jag ut en lös spisplatta idag till polare som ska till sitt nyinköpta lantställe, det är 2 kokplattor som tillsammans drar 2600W vid 230V = kräver 13A säkring, fönstret i cockpit kräver alltså 1000w mer, det är en jävla hög effekt att lägga ihop med tunna sensorkablar som kanske jobbar med 5 V.

Klippte ut några bilder från haveri-rapporten, jag vågar påstå att när en sån här sak tar fyr, då lär det bli jävligt bråttom att ta ner kärran när 16A far bakvägen in i avionics bay via sensorkablarna, och säkringarna i tablån på väggen drar ju inte så länge som effekten underskrider 3600W....

http://www.ladda-upp.se/bilder/jocqzgmehzyqzi/
Citera
2016-05-23, 18:52
Avstängd
Molon.labes avatar
stämme det att det fanns klotter på planet som sa "vi kommer ta ner det här planet?"

http://www.thegatewaypundit.com/2016...brought-plane/

Citat:
Breaking: Internal Explosion on EgyptAir Flight 804 – Graffiti on Plane said: “We Will Bring Down this Plane”
Citera
2016-05-23, 18:59
Medlem
Citat:

Det finns dock rätt mycket information om du går in på t.ex www.aeroinsider.com, och andra sajter som behandlar flygolyckor och incidenter och även artiklar av experter inom ämnet som djupdyker i mjukvaran på Airbus olika plan som var högst intressant då jag fick känslan av att de resonerar att "vi väntar tills de händer nått, risken är liten men händer det något får vi se då".

Det är väl ungefär så alla flygbolag resonerar men att just Airbus konstruktion (någon i tråden är säkert skitduktig på detta) är mycket mer teknologisk lagd än t.ex Boeing gör ju att jag ifrågasätter det rätt rejält. Teknologi och fantastisk mjukvara i all ära men att göra den så oerhört dominant tycker jag inte verkar vara superbra. Dessutom (om man googlar) så verkar incidenterna med Airbus varit en del sen t.ex 2009, och dessa plan har ju inte funnits i närheten lika länge som Boeing (som flög på en tid då det var större risk för krasch).

Dessa incidenter med Airbus, i en tid då flyg ska vara säkrare än någonsin, är värt att lägga ner energi på att läsa om. Sen vet ju vi ju hur fransmännen är med sina byggen.

Köpte en Renault en gång, tog ungefär 18 timmar innan skiten rasa ihop totalt. Ägt en Peugot som också var en jävla skrothög och har även vänner som ägt franska bilar. Visst, det finns ju undantag som med allt annat, men jag gillar det inte.

Vilka incidenter då? Är väll 2-3 som är ganska stora.
Du tror inte Boeing har sina problem?
Att jämföra bilar meg flygplan är ju helt fel. Frankrike har väll en del lyckade varianter av stridsflyg med fly by wire? Samma gäller väll amerikanerna.
Citera
2016-05-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Jag har mycket stor respekt för el.

Därför kan man börja undra hur piloterna mår om det börjar blixtra från en skruvkontakt som kanske sitter 80-100cm från deras näsor, och denna anordning bör alltså vara säkrad till 16A vid 200V. Sen att den sitter mot glas kan också medföra att det då inte finns skyddsjord, ganska otrevligt då om man råkar snudda vid kontakten för det kan ta livet av en frisk pilot med dom strömstyrkorna.

Av en ren händelse lånade jag ut en lös spisplatta idag till polare som ska till sitt nyinköpta lantställe, det är 2 kokplattor som tillsammans drar 2600W vid 230V = kräver 13A säkring, fönstret i cockpit kräver alltså 1000w mer, det är en jävla hög effekt att lägga ihop med tunna sensorkablar som kanske jobbar med 5 V.

Klippte ut några bilder från haveri-rapporten, jag vågar påstå att när en sån här sak tar fyr, då lär det bli jävligt bråttom att ta ner kärran när 16A far bakvägen in i avionics bay via sensorkablarna, och säkringarna i tablån på väggen drar ju inte så länge som effekten underskrider 3600W....

http://www.ladda-upp.se/bilder/jocqzgmehzyqzi/

Borde man då inte ha bra mkt mer olyckor av detta slag då det finns otroligt många flygplan som har denna lösning?
Citera
2016-05-23, 19:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegalizeSweeden
Vad tror vi om detta då?

Citat:
"Kommer se till att planet störtar”
Samtidigt som utbåten letar svar framkommer uppgifter om att planet för två år sedan ska ha vandaliserats av klotter. Och inte vilket klotter som helst.
Tre högt uppsatta källor inom säkerhetsfrågor på Egypt Air, som New York Times har intervjuat, säger att på planets utsida skrevs meddelandet ”Vi kommer se till att det här planet störtar”. Den hotfulla frasen ska ha skrivits av flygplatsarbetare på vid Kairos flygplats, enligt källorna, och Egypt Air kände till detta.
Anledningen ska vara den fonetiska likheten, på engelska, mellan planets två sista bokstäver ”CC” i registreringsnumret SU-GCC och efternamnet på Egyptens president al-Sisi.
Flygplatsarbetarna har också skrivit ”förädare” och ”mördare” på flygplanskroppen, enligt New York Times.
Liknande klotter ska också ha gjorts på flera platser i Kairo under 2013 när den tidigare presidenten Muhammad Mursi avsattes

AB kl 16.40
Gode Gud alltså ...

Snacka om Operation Mörkläggning.
Desinformationskampanjer - precis som i TWA800-fallet.

Ju mer de håller på och sprider ut all den desinformationen, ju mer misstänksamma kommer folk att bli.
Att de inte har lärt sig det.

Hela denna händelse sprack ju när Egypten offentliggjorde alla uppgifter de fick in.

Nu försöker de alltså hitta någon slags "bevis" i klotter för 2 år sedan.
Och dessutom göra riktiga foliehatts-övertolkningar med vad bokstäver kan ha haft för betydelse ...
Citera
2016-05-23, 19:49
Medlem
Hunden007s avatar
har dem ens hittat hela planet nu?
Citera
2016-05-23, 19:51
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Skoja inte. Rent jävla piss och de värsta köpen jag någonsin gjort.

Kollar man t.ex på Aeroinsider så är det väl 6-7 incidenter med Airbus sedan mars i år, alltifrån att hydraliken har bråkat, till läckage och mjukvarfel. Dessa listas ju dock enbart som incidenter och får ju ingen medial uppmärksamhet överhuvudtaget. Går man tillbaka några år i tiden så ser man också att motorerna slagits av flera gånger och även att autopiloten har kopplat ur vid ett flertal tillfällen.

Och ett sånt jävla åbäke ska man sitta på.

Du har uppenbarligen ingen aning om vilka otroligt hårda krav och tester ett passagerarflygplan ska uppfylla för att bli godkänt.
Vidare så kan en hel modell av flygplan typ A330 ställas på backen, om det upptäcks något på ett enda flygplan som kan tänkas utgöra en fara för säkerheten.
Citera
2016-05-23, 20:20
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Nä, släpp det där. Boeing och Airbus har valt två ganska olika sätt att filosofera kring människa-maskin-interfacet. Både hur man styr och hur "flygmaskinen" bestämmer. Trots att man har två helt olika filosofier är det ungefär samma säkerhet på bägge. Haverierna är kanske lite olika stuk på, men totala outputen är ungefär densamma. Det i sig är lite intressant att man totalt hamnar ungefär lika trots sån skillnad i tänket.
Och nej, rätt hanterade är varken A eller B farliga utan mycket, mycket säkra.

Det är inte typen man flyger i dessa fall utan operatören som skapar flygsäkerheten tillsammans med det land/region flygbolaget kommer ifrån. Oavsett A eller B så kan det vara utmärkt säkerhet, eller rätt farligt med exakt samma typ beroende på vilket bolag (var i världen) man flyger.
Citera
2016-05-23, 20:26
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Du har uppenbarligen ingen aning om vilka otroligt hårda krav och tester ett passagerarflygplan ska uppfylla för att bli godkänt.
Vidare så kan en hel modell av flygplan typ A330 ställas på backen, om det upptäcks något på ett enda flygplan som kan tänkas utgöra en fara för säkerheten.

Skitsnack.
Det myglas heller så mycket det bara igår innan de behöver ställe en hel jävla flotta på backen. Skulle vara katastrof på oerhört många vis men jag antar att din "konspirationsfria" natur tar överhanden och din tro på att de verkligen bryr sig om människor i första hand och inte profit, är korrekt.

Om du har följt världen de senaste 15 åren har väl du märkt hur mycket det har ljugits, manipulerats och myglats på alla möjliga områden i världen men visst, du menar att flygplansindustrin är helt renhårig och bara bryr sig om sina kära passagerare? Hur NAIV får man vara?
Citera
2016-05-23, 20:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilka incidenter då? Är väll 2-3 som är ganska stora.
Du tror inte Boeing har sina problem?
Att jämföra bilar meg flygplan är ju helt fel. Frankrike har väll en del lyckade varianter av stridsflyg med fly by wire? Samma gäller väll amerikanerna.

Låter så drygt när man säger googla, men om du gör det och går in på djupet av de olika incidenter Airbus drabbats av bör du ju hitta likadana. Ska du bara stirra dig blind på "större incidenter" så får du väl göra det. Jag ser hellre till antalet.

Sen kan man fråga sig hur mycket pengar i fickan haveri-kommissionen får när de utreder en krasch. Vi kommer aldrig få veta med säkerhet vad som hände med det här planet. Var det något som ballade ur med teknologin kommer de aldrig skriva ut det helt rent.

Var det inte med F447 autopiloten kopplades ur och började tjafsa med massa felmeddelanden som förvirrade piloterna rejält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in