Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 23:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vet du vad de där fönstersensorerna är för något? Exempelvis R SLIDING WINDOW SENSOR, är det det högra öppningsbara fönstret i cockpit men inte fasen sitter det väl sensorer som känner av om det är öppet? Och R FIXED WINDOW SENSOR i så fall?
Nej, vi får hoppas att vår tame A320 skipper är inne på tråden och har en TSM till hands.
Citera
2016-05-20, 23:13
Medlem
Blond.bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vet du vad de där fönstersensorerna är för något? Exempelvis R SLIDING WINDOW SENSOR, är det det högra öppningsbara fönstret i cockpit men inte fasen sitter det väl sensorer som känner av om det är öppet? Och R FIXED WINDOW SENSOR i så fall?

Om jag förstår det rätt så finns det en liten elektromagnetisk detektor i ett par fönster som känner av magnetpulser. Orsaken att de sitter i fönsterna beror på att fönsterna inte är gjorda av metall och de därför får en renare signal.

Genom att ta emot magnetpulser på ett par olika sensorer på ett par olika fönster och räkna ut tidsskillnaden mellan dem kan en dator räkna ut om det finns elektromagnetisk urladdning i närheten, exempelvis en åskstorm. Detta kopplas till vädersystemet som är parat med väderradaren för att visa piloterna var det är åskstormar.

Jag är inte säker på att det är just dessa sensorer som det handlar om, men såvida jag kan hitta så är det sensorerna som faktiskt sitter i de fasta fönsterna.
Citera
2016-05-20, 23:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blond.bimbo
Om jag förstår det rätt så finns det en liten elektromagnetisk detektor i ett par fönster som känner av magnetpulser. Orsaken att de sitter i fönsterna beror på att fönsterna inte är gjorda av metall och de därför får en renare signal.

Genom att ta emot magnetpulser på ett par olika sensorer på ett par olika fönster och räkna ut tidsskillnaden mellan dem kan en dator räkna ut om det finns elektromagnetisk urladdning i närheten, exempelvis en åskstorm. Detta kopplas till vädersystemet som är parat med väderradaren för att visa piloterna var det är åskstormar.

Jag är inte säker på att det är just dessa sensorer som det handlar om, men såvida jag kan hitta så är det sensorerna som faktiskt sitter i de fasta fönsterna.
Det låter så fiffigt så jag knappt fattar, då är det fiffigt!
Citera
2016-05-20, 23:42
Medlem
Tack skunkjobb, pilothockey, victorsilence och dreamtwister som bidrar med sakkunskap i tråden. Finns ju inte så mkt fakta just nu, så ingen kan ju veta vad som egentligen har hänt? Saknar KSV i tråden. Var är du?
Citera
2016-05-20, 23:42
Medlem
Troligtvis explosion eller brand i toaletten på flygplanet, smällen eller branden har slagit ut kontroll på antingen höger vinge eller stabilisator (bakre vinge som folk vill kalla det).

Du kan räta ut utan att ha kontroll på en vinge med hjälp av motorkraft och kompensation från vänster vinge, men en förlorad stabilisator är betydligt svårare, speciellt om den fastnat i fel vinkel.

EDIT: Missade skriva det, med tanke på att det tagit 3sek mellan sensorerna så pekar det på explosion.
En brand sprider sig inte på 3sek och utlöser brandvarnare i både toalett samt övriga planet.
Brandsensorerna har utlösts av antingen rök eller tryckbortfall.
Senast redigerad av KLR 2016-05-20 kl. 23:55.
Citera
2016-05-20, 23:53
Medlem
jimichs avatar
kortslutning i en lampa på toaletten som ledde till en brand? Det som hände på ryska flyget över alaska ju
Citera
2016-05-20, 23:58
Medlem
Hej bidrar med lite info.

Det är ganska lätt att se att det gått åt helvete väldigt snabbt likt MH17.. dvs någon form av explosion.

Allt annat så som en liten brand m.m har man tid på att reagera röken kommer en eldsvåda blir inte okontrollerad bara man tänder på i ett hörn så brinner inte hela planet upp...

Ni har lavatory smoke och avionics smoke.

Dvs röksensorn i en av toaletter samt röksensorn för instrumenten alltså bakom panelerna. Dock ingen cockpit smoke än sålänge att båda ger utslag tyder på en mycket kraftig brand eller bomb.

Jag tippar på bomb

Brinner det lite i planet är det alltid någon som har tid att medela något.
Piloterna hinner medela på 10sekunder.. dem verkade inte ha 10 sekunder på sig denna gången.
Citera
2016-05-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hej bidrar med lite info.

Det är ganska lätt att se att det gått åt helvete väldigt snabbt likt MH17.. dvs någon form av explosion.

Allt annat så som en liten brand m.m har man tid på att reagera röken kommer en eldsvåda blir inte okontrollerad bara man tänder på i ett hörn så brinner inte hela planet upp...

Ni har lavatory smoke och avionics smoke.

Dvs röksensorn i en av toaletter samt röksensorn för instrumenten alltså bakom panelerna. Dock ingen cockpit smoke än sålänge att båda ger utslag tyder på en mycket kraftig brand eller bomb.

Jag tippar på bomb

Brinner det lite i planet är det alltid någon som har tid att medela något.
Piloterna hinner medela på 10sekunder.. dem verkade inte ha 10 sekunder på sig denna gången.

Fast det räcker ju med att en lättare rök smugit sig in i cockpit, röken blir ju giftig och piloterna kan ha tuppat av, oftast är det ju röken och ångorna som dödar inte elden.
Citera
2016-05-21, 00:05
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
kortslutning i en lampa på toaletten som ledde till en brand? Det som hände på ryska flyget över alaska ju

kortslutning i kablarna och brand kanske?

sen har systemet slagits ut på nåt sätt och tappat kontrollen på planet.
Citera
2016-05-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det räcker ju med att en lättare rök smugit sig in i cockpit, röken blir ju giftig och piloterna kan ha tuppat av, oftast är det ju röken och ångorna som dödar inte elden.

Piloterna har relativt bra näsor för sådant och andra hjälpmedel de har även masker.

Hur som helst

F/CTL ELAC 1(2) FAULT (one or both computer failed)

Flyg datorerna la ner 2 minuter efter toa smoke lavatory gick av..
Citera
2016-05-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Piloterna har relativt bra näsor för sådant och andra hjälpmedel de har även masker.

Hur som helst

F/CTL ELAC 1(2) FAULT (one or both computer failed)

Flyg datorerna la ner 2 minuter efter toa smoke lavatory gick av..

Nu var ju felkoden 3 Fault och inte 1 eller 2.

Alltså förlorade man troligtvis alla 3 spoilers på höger vinge, 1 sekund innan tappade man autopiloten och felkod 2 betyder att autopiloten är helt borta, från rökvarning till fel på vinge tog det 3sek.
Citera
2016-05-21, 00:23
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
ja det lutar ju åt att det brunnit, måste varit snabbt förlopp ändå.
Det måste gått oerhört fort, vad nu än källan till detta har varit.

Citat:
Ursprungligen postat av Svaine
Tack skunkjobb, pilothockey, victorsilence och dreamtwister som bidrar med sakkunskap i tråden. Finns ju inte så mkt fakta just nu, så ingen kan ju veta vad som egentligen har hänt? Saknar KSV i tråden. Var är du?
Jag är allt med här, men känner inte att jag har något att tillföra än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in