Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blond.bimbo
Jag är lite skeptisk till terrorist spåret. Det finns ett par olika faktorer. Dels rör de sig om en Egyptian air flyg. 85-90% av alla egyptier är muslimer. Islamsk terrorister försöker överlag slå mot områden som har så lite muslimer som möjligt.

Stämmer inte, de värsta islamistiska terroristdåden har just utförts i muslimska länder. Du kan i princip läsa om självmordsbombare varje dag i Irak etc. Turkiet icke att förglömma. Stora delar av Nordafrika likaså.

Islamister föraktar sekulariserade, nåja i vart fall i deras ögon, muslimer.
Citera
2016-05-19, 12:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Ska man nu smuggla ombord en bomb på ett passagerarflygplan, vore det inte betydligt lättare att göra så med ett plan som åker FRÅN Egypten som det tidigare bevisligen har fungerat att smuggla ombord en bomb på.
Det skulle kunna vara flygplatspersonal i Egypten som apterat en eventuell bomb på planet men valde att spränga på väg från Frankrike för att skapa större oro för flyg från och inom Europa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Stämmer inte, de värsta islamistiska terroristdåden har just utförts i muslimska länder. Du kan i princip läsa om självmordsbombare varje dag i Irak etc. Turkiet icke att förglömma. Stora delar av Nordafrika likaså.

Islamister föraktar sekulariserade, nåja i vart fall i deras ögon, muslimer.
De mest korantrogna kallas för salafister, och det är denna variant av islam som använder sig av terror. Även mot andra muslimer, som alltså inte är lika korantrogna till varje bokstav. Eller kanske helt sekulära.

Rör det sig om en ny typ av sprängmedel, som terrorexptert Hans Brun är orolig för, skulle det vara helt förödande för flygtrafiken. Åtminstone tills man har identifierat sprängmedlet och kommit på alla sätt att stoppa insmuggling. Vi får hoppas att det inte rör sig om det, för då är det nog slutfluget för ganska många...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Ska man nu smuggla ombord en bomb på ett passagerarflygplan, vore det inte betydligt lättare att göra så med ett plan som åker FRÅN Egypten som det tidigare bevisligen har fungerat att smuggla ombord en bomb på.

Ingen vet om bomben, om det nu har varit frågan om en sådan över huvud taget, har smugglats in i Paris. Flygplanet har tydligen varit på en annan destination tidigare. En plats eller flera platser där det kanske är relativt dålig koll.
Citera
2016-05-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ser man på marinetraffic.com så verkar nedslagsplatsen vara funnen. Oceanus har stannat och en hel del fartyg på väg mot platsen.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/...273135/zoom:10

Håller med dig!
Känns som om de hittat området för 3 timmar sedan.
Citera
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Det skall ha funnits 3 väktare ombord enligt SvD. Spontant känns det som om det var någon VIP ombord.
http://www.svd.se/expert-goda-mojlig...ypt-air-planet

Många flygbolag, särskilt i mellanöstern, har beväpnade väktare ombord för att förhindra kapningar. Inte alls uppseendeväckande.

Jag tycker inte heller att det är konstigt att planet var långt från fullsatt. Har varit med på många flygningar med tomma stolar.

Om det rörde sig om terrorattentat i form av insmugglad bomb, vilket inte är osannolikt, kan man tycka att det är lite märkligt att de inte slog till mot ett större flygplan som flugit mellan Paris och annan västerländsk stad. Dessutom var den stora majoriteten ombord på planet muslimer (men det kanske IS skiter i?). Detta talar för att bombningen/kraschningen inte varit särskilt välplanerad, vilket i sin tur stärker hypotesen att piloterna eller t ex väktarna orsakat haveriet. Har för mig att jag läst att dylika väktare ibland bär skjutvapen, och med ett sådant är det nog en ganska smal sak att tvinga piloten att stänga av transpondern och sedan krascha planet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ingen vet om bomben, om det nu har varit frågan om en sådan över huvud taget, har smugglats in i Paris. Flygplanet har tydligen varit på en annan destination tidigare. En plats eller flera platser där det kanske är relativt dålig koll.
Tyckte de sa i SVT live att det var fjärde gången under ett dygn som planet var uppe i luften.
Citera
2016-05-19, 12:32
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Det skall ha funnits 3 väktare ombord enligt SvD. Spontant känns det som om det var någon VIP ombord.
http://www.svd.se/expert-goda-mojlig...ypt-air-planet

Jag tror inte det har något med saken att göra. Om någon vill undanröja en VIP är väl ett attentat mot ett flygplan denne råkar färdas i det absolut sämsta alternativet. Arsenik i ärtsoppan låter betydligt enklare och mindre riskfyllt isf.

Dessutom, en VIP som har råd med egna livvakter kanske inte skulle åka en gammal rostig Airbus utan valt ett annat bolag?

Jag tror mest på olycka pga dålig service på ett gammalt plan i kombination med egyptiska piloter som vevar med händerna och skriker yalla när en varningsindikation börjar blinka på instrumentbrädan.
Citera
2016-05-19, 12:35
Medlem
Blond.bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där vet jag inte om jag håller med om. För IS är alla som inte är rättrådiga sunnimuslimer måltavlor. Bara häromdagen inträffade ju några blodiga terroråd i Bagdad exempelvis och där består befolkningen nästan uteslutande av muslimer. IS tog på sig det.

Det där argumentet fungerar inte alls. Attacken som du syftade på var mot Ateister. Det var en riktad attack. Överlag är ateismen väldigt utbredd i Irak, mer så än de flesta länder i mellanöstern.

Det är svensk media svårigheter att skilja på Folk som är muslimer på pappret, och folk som är muslimer på riktigt. Två helt olika saker.
Citera
2016-05-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Många flygbolag, särskilt i mellanöstern, har beväpnade väktare ombord för att förhindra kapningar. Inte alls uppseendeväckande.

Jag tycker inte heller att det är konstigt att planet var långt från fullsatt. Har varit med på många flygningar med tomma stolar.

Om det rörde sig om terrorattentat i form av insmugglad bomb, vilket inte är osannolikt, kan man tycka att det är lite märkligt att de inte slog till mot ett större flygplan som flugit mellan Paris och annan västerländsk stad.
Kanske var lättare att slå till mot Egypt Air på en väldigt sen timme på dygnet, med få passagerare? Finns en trötthetsaspekt att ha med i beräkningen, bland säkerhetspersonal och andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Dessutom var den stora majoriteten ombord på planet muslimer (men det kanske IS skiter i?). Detta talar för att bombningen/kraschningen inte varit särskilt välplanerad, vilket i sin tur stärker hypotesen att piloterna eller t ex väktarna orsakat haveriet. Har för mig att jag läst att dylika väktare ibland bär skjutvapen, och med ett sådant är det nog en ganska smal sak att tvinga piloten att stänga av transpondern och sedan krascha planet.
Ja, det skiter de högaktningsfullt i. De slaktar mest andra muslimer, pga att de inte är salafister.
Citera
2016-05-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är osäker på det. När jag flög utomlands reguljärt som statsanställd förut hände det ibland att man hade en liten gräddfil (diplomatboarding på flygplatser utomlands), jobbade dock ej som diplomat. Där förekom ingen säkerhetskontroll av bagage. Kommer ihåg ett tillfälle där flygplatspersonal ville gå igenom våra väskor och kontrollera våra pass, men där medföljande lokal statlig säkerhetspersonal skrek något tillbaka, varpå säkerhetspersonalen på flygplatsen tog ett steg tillbaka och gjorde honnör

Då kände man sig nästan lite viktig

Fan vad perverst, inte undra på att det sker terrordåd på flygplan med ett sådant säkerhetstänk.
Citera
2016-05-19, 12:37
Medlem
Blond.bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Är det verkligen sant? Enligt SvD är det snarare så att muslimer är värst drabbade.

http://www.svd.se/muslimer-varst-dra...terrorattacker

Ja det är sant. SVD ljuger. IS attackerar i princip enbart ickemuslimer, ateister som är muslimer på pappret. Ofta rör det sig riktade attacker, mer militära attacker än terrorist dåd. Då de rör sig om terrorist dåd så är de ofta riktat till specifika ställen där det finns många personer av en viss typ.

Att SVD har förkärlek att kalla offerna för muslimer (vilket de inte är) och terroristerna för ickemusliemer (vilket även det är felaktigt), visar mer SVD ställning i det hela än vad som är sant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback