Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-18, 20:47
  #1
Medlem
w8m8s avatar
Här kan vi diskutera om Nokia nu faktiskt har en möjlighet att komma tillbaka i form av Android-enheter. Samt kanske rapportera om det faktiskt kommer ut en fysisk enhet, specc, m.m.

Jag baserar det hela som start på inlägget ithe Verge.

Jag personligen har alltid gillat Nokia och Microsoft, så jag har stora förväntningar på kommande Android-mobil från Nokia.

Vad tror ni de kommer ut med först?
Citera
2016-05-18, 20:55
  #2
Medlem
w8m8s avatar
Mer info om det hela på Nokias hemsida. Spännande!
Citera
2016-05-18, 21:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w8m8
Mer info om det hela på Nokias hemsida. Spännande!

På Svenska:

http://www.dn.se/ekonomi/nokia-gor-c...om-mobilmarke/

Nokia gör comeback som mobiltelefonmärke. Det finska bolaget har slutit ett avtal med ett nystartat företag som har fått rätten att tillverka de nya mobiltelefonerna och surfplattorna.


Företaget som ska göra de nya telefonerna heter HMD. Bolagets plan är att skapa en ny generation telefoner och surfplattor under Nokias varumärke. HMD:s avtal löper över tio år, enligt ett pressmeddelande från Nokia.
Citera
2016-05-18, 23:25
  #4
Medlem
Om de bara har hårdvaran som inkomstkälla, då blir det väldigt svårt. Jag är väldigt skeptisk.
Citera
2016-05-23, 20:23
  #5
Medlem
Dundersuccé kommer det bli.

Jag är jävligt fäst vid wp (kört från 7-10) men Nokia går fan före.
Citera
2016-05-23, 22:26
  #6
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Dundersuccé kommer det bli.

Jag är jävligt fäst vid wp (kört från 7-10) men Nokia går fan före.

Notera dock att inte är Nokia som tillverkar telefonerna, vad det handlar om är istället att Nokia hyr ut sitt varumärke och förmodligen ett gäng patent till HMD.

Att det står Nokia på telefonen säger förmodligen relativt lite om kvaliten.
Citera
2016-05-24, 00:44
  #7
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Notera dock att inte är Nokia som tillverkar telefonerna, vad det handlar om är istället att Nokia hyr ut sitt varumärke och förmodligen ett gäng patent till HMD.

Att det står Nokia på telefonen säger förmodligen relativt lite om kvaliten.

Det är ju ingen som helst skillnad mot t.ex. Apple som ju heller inte tillverkar sina mobiler på egna fabriker. Detsamma gäller ju flera andra fabrikat. Har alla dessa mobiler tvivelaktig kvalité också då?
Citera
2016-05-24, 01:53
  #8
Medlem
http://seekingalpha.com/article/3977...6505a8d0c#alt2
Citat:
Nokia's (NYSE:NOK) return to the smartphone business is a done deal. A newly formed company in Finland, HMD Global, was granted a 10-year exclusive global license to build and sell Nokia-branded phones and tablets. This agreement also involves the participation of Foxconn.

I guesstimate that NOK will receive $3-15 per unit in licensing fees because the deal also involves Nokia's patent library. I like the potential benefits of Foxconn building Nokia-branded Android devices based on the design aesthetics of Apple's (NASDAQ:AAPL) products. An iPhone-looking Android phone with Nokia's trusted brand name is a killer idea.
__________________
Senast redigerad av 17aug88 2016-05-24 kl. 01:56.
Citera
2016-05-24, 01:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Notera dock att inte är Nokia som tillverkar telefonerna, vad det handlar om är istället att Nokia hyr ut sitt varumärke och förmodligen ett gäng patent till HMD.

Att det står Nokia på telefonen säger förmodligen relativt lite om kvaliten.

Skall tillverkas av Foxconn, som även bygger Iphone. Vad säger det om Iphone´s kvalitet? Vilka lägger inte ut tillverkningen på entreprenad i dagens läge?

HMD består av gamla Nokia-rävar. Tror Kvaliteten kommer vara god.
Citera
2016-05-24, 02:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prunto
Om de bara har hårdvaran som inkomstkälla, då blir det väldigt svårt. Jag är väldigt skeptisk.

Vad menar du egentligen?

Nokia är bland annat världens näst största nätverksbyggare och håller på med 5G.

De försvann inte i och med att de slutade göra telefoner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia
Citera
2016-05-24, 22:37
  #11
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Det är ju ingen som helst skillnad mot t.ex. Apple som ju heller inte tillverkar sina mobiler på egna fabriker. Detsamma gäller ju flera andra fabrikat. Har alla dessa mobiler tvivelaktig kvalité också då?

Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Skall tillverkas av Foxconn, som även bygger Iphone. Vad säger det om Iphone´s kvalitet? Vilka lägger inte ut tillverkningen på entreprenad i dagens läge?

HMD består av gamla Nokia-rävar. Tror Kvaliteten kommer vara god.

Det stämmer bra att Foxconn tillverkar mobiler åt många tillverkare, men det innebär ju ändå inte att det sitter samma komponenter i alla lurar eller hur?

Pratar vi Apple så är processorn t ex specialdesignad för just Apples telefoner.
Tar vi Samsung som exempel så tillverkar dessa alltifrån, processor, flashminnet och skärmar på egen hand.

missförstå mig rätt, det jag menar är att det är dumt att dra några slutsatser om kvalitén baserat på huruvida enheten har namnet Nokia eller inte.

Med det sagt ser jag naturligtvis fram emot ytterligare ett märke att välja på nästa gång jag köper en ny lur.
Citera
2016-05-31, 15:49
  #12
Medlem
w8m8s avatar
Första telefonen inofficiellt kanske? Vad tror ni?
knowyourmobile.com

Tycker personligen inte den ser ut som nåt Nokia skulle ha gjort alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback