Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-18, 19:19
  #1
Medlem
dentredjekungens avatar
Har hittat en sida som säger sig sälja Ray Ban jävligt billigt. Jag är skeptiskt till sidan men om man kan köpa "märkes" glajjor för 200 spänn så är jag villig att chansa. Vad tycker ni?

http://www.vitastorm.co.uk/rayban-c-3_90.html
Citera
2016-05-18, 19:23
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Kopior måste det ju va för det priset om du får hem nåt överhuvudtaget.
Sett massor av såna här sidor på sistone
Kan inte rajban stämma dem?
Citera
2016-05-18, 19:26
  #3
Medlem
dentredjekungens avatar
Jo, absolut verkar det vara kopior.. Men jag är inte så jävla märkeskåt även om jag gillar kvalitutta. Men har sett en kollega köpa Raybans (Fake naturligtvis) via aliexpress som var jävligt lika äkta vara. Och för en billig peng är man villig att chansa.
Citera
2016-05-18, 19:26
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentredjekungen
Har hittat en sida som säger sig sälja Ray Ban jävligt billigt. Jag är skeptiskt till sidan men om man kan köpa "märkes" glajjor för 200 spänn så är jag villig att chansa. Vad tycker ni?

http://www.vitastorm.co.uk/rayban-c-3_90.html

Jag tror ärligt talat att Ray Ban har "gått ner sig" som varumärke. Förra eller förr-förra sommaren hade någon stor optikerkedja i Sverige att om man köpte glasögon hos dem, så fick man ett par Ray-Ban på köpet. Och till och med Ray-Ban med samma styrka som glasögonen. Så min avancerade gissning, är att Ray-Ban inte är så dyrt/fint som det var förr. Att få solglasögon i samma styrka som man behöver i vanliga glasögon är betydligt mer värt (=dyrare) än solglasögon man bara köper från hyllan...
Citera
2016-05-18, 20:03
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror ärligt talat att Ray Ban har "gått ner sig" som varumärke. Förra eller förr-förra sommaren hade någon stor optikerkedja i Sverige att om man köpte glasögon hos dem, så fick man ett par Ray-Ban på köpet. Och till och med Ray-Ban med samma styrka som glasögonen. Så min avancerade gissning, är att Ray-Ban inte är så dyrt/fint som det var förr. Att få solglasögon i samma styrka som man behöver i vanliga glasögon är betydligt mer värt (=dyrare) än solglasögon man bara köper från hyllan...

Tillverkningskostnaden har ju ingenting med försäljningspriset att göra. Varför skulle ditt inlägg vara en antydan om att Ray Ban!blivit "mindre fint"?

Typ alla märkesglasögon tillverkas av samma företag i grunden, dom kan höja priserna som dom gjort bara för att det inte finns nån egentlig konkurrens.
Citera
2016-05-18, 20:15
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tillverkningskostnaden har ju ingenting med försäljningspriset att göra. Varför skulle ditt inlägg vara en antydan om att Ray Ban!blivit "mindre fint"?

Typ alla märkesglasögon tillverkas av samma företag i grunden, dom kan höja priserna som dom gjort bara för att det inte finns nån egentlig konkurrens.

Jag har ju inte pratat ett smack om tillverkningskostnad över huvud taget. Däremot sa jag att Ray-Ban har blivit "på köpet" när man köper vanliga glasögon. Någon optikerkedja gjorde reklam förra sommaren om man köpte "vanliga glasögon" hos dessa, så fick man Ray-Ban på köpet. Därav tror jag att Ray-Ban "gått ner sig" när det gäller märkets exklusivitet. På så sätt blir ju märket "mindre fint".
Det var bara tankegångar från min sida, som jag faktiskt tror stämmer.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-05-18 kl. 20:51.
Citera
2016-05-18, 20:48
  #7
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har ju inte pratat ett smack om tillverkningskostnad över huvud taget. Däremot sa jag att Ray-Ban har blivit "på köpet" när man köper vanliga glasögon. Någon optikerkedja gjorde reklam förra sommaren om man köpte "vanliga glasögon" hos dessa, så fick man Ray-Ban på köpet. Därav tror jag att Ray-Ban "gått ner sig" när det gäller märkets exklusivitet. På så sätt blir ju märket "mindre fint".
Det var bara tankegångar från min sida, som jag faktiskt tror stämmer.

Ray-ban solglasögon i samma styrka på köpet vid köp av glasögon har funnits i rätt många år, vill minnas att jag såg sådana annonser på tidigt 90-tal exempelvis så det är ingen ny företelse.

Att köpa piratkopior av solglasögon skall man akta sig för - man kan skada ögonen om glasen inte är ok och varför skulle en piratfabrik lägga pengar på att glasen är uv400 och ce märkta?
Citera
2016-05-18, 20:54
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ray-ban solglasögon i samma styrka på köpet vid köp av glasögon har funnits i rätt många år, vill minnas att jag såg sådana annonser på tidigt 90-tal exempelvis så det är ingen ny företelse.

Att köpa piratkopior av solglasögon skall man akta sig för - man kan skada ögonen om glasen inte är ok och varför skulle en piratfabrik lägga pengar på att glasen är uv400 och ce märkta?

1990-talet kommer jag inte ihåg gällande ärendet ifråga, däremot 2010-talet när Ray-Ban fås på köpet när man köper "riktiga" glasögon. Därav ser jag det som så att Ray-Ban "gått ner sig".
Endast min tolkning. Ni har säkert flera.
Citera
2016-05-18, 20:58
  #9
Avstängd
Haha. Det står ju "100% original Ray-Ban" så det måste ju vara legit
Citera
2016-05-18, 20:59
  #10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
1990-talet kommer jag inte ihåg gällande ärendet ifråga, däremot 2010-talet när Ray-Ban fås på köpet när man köper "riktiga" glasögon. Därav ser jag det som så att Ray-Ban "gått ner sig".
Endast min tolkning. Ni har säkert flera.

Jag bara informerar om att de i så fall "gick ner sig" för minst 25 år sedan
Citera
2016-05-18, 22:18
  #11
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag bara informerar om att de i så fall "gick ner sig" för minst 25 år sedan
Det stämmer delvis, Ray Ban hade några väldigt tuffa år, speciellt i USA där brillorna såldes i princip för noll-och-ingenting på bensinmackar när det var som värst (alltså väldigt långt ifrån någon Top Gun/Tommy Lee Jones status de tidigare haft). Detta ledde till att de köptes upp 1999 av italienska Luxottica som sedan dess har jobbat med att få upp märkets status igen, något som till viss del lyckades, men som har börjat gå tillbaka bara de senaste 2-3 åren.
Det sistnämna är dock något som jag tycker mig ha märkt bland konsumenter och säljare, men som jag saknar vidare uppgifter på.
Citera
2017-04-06, 09:29
  #12
Medlem
japanskbruds avatar
ray ban känns lite 1992 ..och folk ser ut som stevie wonder när dom går runt med såna på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback