Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-18, 15:16
  #1
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Hej! Jag vill ta fler behörigheter bara för "att" så kan man alltid hitta ett nytt intresse om man har t.ex. mc kort. Tungt släp är också givetvis bra.

Min fundering är då; om jag gör ett allvarligt regelbrott då jag ska köra upp nu under min prövotid för B, kan jag bli av med körkortet för B, om jag ska köra upp för mc eller tungt släp?

T.ex. blåser förbi en höger regel eller missar att det blir 70 på en 90 sträcka.

Vad gäller?
Citera
2016-05-18, 23:44
  #2
Medlem
miikoss avatar
Japp, trafikbrott under uppkörning kan leda till körkortsåterkallelse. Men det lär krävas att man åtalas eller att det utfärdas ordningsbot/strafföreläggande för brottet. Att trafikinspektören skulle åtalsanmälan har jag aldrig hört talas om.

Ett tips är ju annars att inte blåsa förbi där man har väjningsplikt eller missa 70-begräsning vid 90-väg på uppkörningen. Om man nu inte vill lägga pengar på omprov. Man bör inte åka fortare ön 80 km/h med släp heller då.´

Och skulle polisen upptäcka en och skriva rapport, så finns risken för körkortsåterkallelse, eller varning om körkortsåterkallelse.

Om man har prövotid eller ej spelar ingen roll.
__________________
Senast redigerad av miikos 2016-05-18 kl. 23:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback