Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-20, 09:13
  #13
Medlem
NeonCrosss avatar
Tror mer att mättade fetter skapar hjärtproblem.
Citera
2016-05-20, 10:19
  #14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
Omättade fetter bidrar till high density cholesterol (HDL), mättade fetter till low density (LDL).

Low density sätter sig i kärlens väggar och smäckar igen dem, fångar upp plack osv. High density rensar upp.

Att mättade fetter är en bov vid hjärt- och kärlsjukdomar har väl mer eller mindre uteslutits. LDL är livsnödvändigt, kom ihåg det. Om det finns problem med för högt LDL så tycks det vara på grund av en alldeles för omfattande oxideringsprocess till följd av höga halter av fria syreradikaler. Eftersom mättade fettsyror saknar dubbelbindningar så är de både värmetåliga och betydligt mindre benägna att oxidera, till skillnad från omättade fettsyror som lättare oxiderar och förstörs av låg värme.
Citera
2016-05-20, 20:48
  #15
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Att mättade fetter är en bov vid hjärt- och kärlsjukdomar har väl mer eller mindre uteslutits. LDL är livsnödvändigt, kom ihåg det. Om det finns problem med för högt LDL så tycks det vara på grund av en alldeles för omfattande oxideringsprocess till följd av höga halter av fria syreradikaler. Eftersom mättade fettsyror saknar dubbelbindningar så är de både värmetåliga och betydligt mindre benägna att oxidera, till skillnad från omättade fettsyror som lättare oxiderar och förstörs av låg värme.


Vad är den verkliga boven då?
Socker?
Citera
2016-05-23, 11:08
  #16
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Vad är den verkliga boven då?
Socker?

Vet inte.
Men vad gäller fettsyror så hade jag som grundregel undvikit transfetter och alla former av upphettade vegetabiliska oljor. De har dessutom ofördelaktig fördelning mellan omega3 (lite) och omega6 (mycket).
Citera
2016-06-10, 18:38
  #17
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Det skulle inte förvåna mig om man snart kopplar hjärtkärlsjukdomar till immunförsvaret och ökat inflammatoriskt påslag. Vad är det som gör att immunförsvaret allt oftare hamnar i obalans med ökad prevalens av diabetes, allergier, cancer och ev. hks, det är miljonerdollarsfrågan.
Citera
2016-06-10, 18:42
  #18
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vet inte.
Men vad gäller fettsyror så hade jag som grundregel undvikit transfetter och alla former av upphettade vegetabiliska oljor. De har dessutom ofördelaktig fördelning mellan omega3 (lite) och omega6 (mycket).

Alla omättade vegetabiliska fettsyror dvs. Kokosolja är värmetålig och helt mättad. Intag av mättade fettsyror som komplement till omättade sägs ha en positiv inverkan på de senare med mindre oxidation och jag förstörda bindningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback