Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-17, 20:04
  #1
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, det pratas ju om nya solsystem, som upptäcks av våra geniala teleskop, men om vi nu ser något, är inte denna planet så många år från os, att vi inte alls ser den som den är?
Citera
2016-05-17, 20:20
  #2
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, det pratas ju om nya solsystem, som upptäcks av våra geniala teleskop, men om vi nu ser något, är inte denna planet så många år från os, att vi inte alls ser den som den är?
Den absolut största majoriteten av alla exoplaneter vi upptäckt är bara datapunkter i fina diagram. Ytterst få har vi bilder på och de bilderna är inte speciellt högupplösta.

Dock stämmer det du säger, att om vi har en bild på en exoplanet som befinner sig 1000 ljusår bort, är det 1000 år gammalt ljus.
Citera
2016-05-17, 21:54
  #3
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, oavsett om vi någonsinn skulle hitta något, kommer det aldrig att vara i realtid, och därför är det i princip totalt meningslöst för os att leta? Däremot om en evt. Annan livsform har letat på samma sätt som vi, under mycket lång tid, då blir ju tidsförskytningen samma för dem, i fall de räknar ljusets hastighet på samma sätt?
Citera
2016-05-17, 22:00
  #4
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, oavsett om vi någonsinn skulle hitta något, kommer det aldrig att vara i realtid, och därför är det i princip totalt meningslöst för os att leta? Däremot om en evt. Annan livsform har letat på samma sätt som vi, under mycket lång tid, då blir ju tidsförskytningen samma för dem, i fall de räknar ljusets hastighet på samma sätt?

Ljusets hastighet är väl inte något man kan räkna på olika sätt? Hastigheten är vad den är, och kan väl inte vara allt för svår att mäta?
Citera
2016-05-17, 22:22
  #5
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Ljusets hastighet är väl inte något man kan räkna på olika sätt? Hastigheten är vad den är, och kan väl inte vara allt för svår att mäta?
Så vidare inte "de andra", har ett annan sätt för att mäta hastighet? Om vi ens kan tänka os en annan hastighet, som den vi fantiserar os till?
Citera
2016-05-18, 00:38
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, oavsett om vi någonsinn skulle hitta något, kommer det aldrig att vara i realtid, och därför är det i princip totalt meningslöst för os att leta? Däremot om en evt. Annan livsform har letat på samma sätt som vi, under mycket lång tid, då blir ju tidsförskytningen samma för dem, i fall de räknar ljusets hastighet på samma sätt?
Varför skulle det vara meningslöst för oss att leta?
De avstånd du pratar om har väl inget som helst att göra med utomjordiskt liv, eller hur.

Det finns tex ett flertal stjärnor (med tillhörande planetsystem) inom tex 10 ljusårs avstånd från Jorden. Våra närmaste grannar med andra ord.
Närmaste exoplanet med möjligt liv hade med andra ord befunnit sig på ett kommunikationsavstånd om ca 9 år tur-retur.
Och visst blir det då en helt annan sak än den du föreställer dig?

Men inte ens exoplaneten, med det potentiella livet, i Alpha-systemen kan Observeras med några kikare.
Utan det vi kan göra, och planerar att göra inom något år bara, är att blockera ut ljuset från själva huvudstjärnan, för att sen pga det se exoplanetens reflektion.
En Pixel kommer det att vara, inte mer än en pixel.

Men denna pixel är ju ändå ljus, som alltså kan analyseras. Vi kan alltså se vilka beståndsdelar ljuset innehåller, och det korresponderar med planetens atmosfär.
Så vi kan därför upptäcka ifall det finns vatten, syre, metan på planeten, koldioxid etc. Vi kan få reda på om det finns växtlighet på planeten - om det är en "grön" planet med andra ord.

Du verkar ha förlorat dig bort i det allt för meningslöst avlägsna. Som du själv skriver finns det inget större värde i att - i dagsläget - intressera oss för exoplaneter tusentals ljusår bort.
Bortsett från den stora rädsla för utomjordiskt liv som tyvärr finns hos en betydande andel. Dessa motståndare till utomjordiskt liv hade naturligtvis hellre velat fokusera på det allt för avlägsna, eftersom det aldrig kan bekräftas, aldrig kan undersökas djupare ens. Resultaten blir allt för vaga för att ha någon vetenskaplig betydelse. Det kan bara fungera som en slags "öppnare" för det mänskliga medvetandet (att vi inte är ensamma).


Men om det är Riktiga upptäckter vi är ute efter. Då är det till våra grannar i rymden vi måste gå.
Vi Har som sagt flera närliggande grannar, och det är dessa vi ör utforska, en efter en. Med början med den allra närmaste grannen i Alpha Centauri-systemet, och sen gå till nästa, osv.

Du blri säkert lika förvånad som jag blev när jag först fick reda på det, men vi har faktiskt inte ens undersökt vår närmaste granne Alpha Centarri seriöst ännu. Jag trodde, i min vilda naivitet, att det borde ha varit Prio 1 för astronomerna, men nejdå ...
Våra, för uppgiften, bäst lämpade instrument är inte ens konstruerade för att ens kunna riktas ditåt.

Så vi vet inte.
Vi vet inte vad resultatet ska bli.
Det kommer emellertid förändras inom några få år. För vi planerar som sagt skjuta upp ett mindre rymdbaserat teleskop som ska fokusera direkt på Alpha Centauri-systemet.

---

Och javisst blir tidsförskjutningen likadan även för en annan civilisation, på en annan planet, som letar efter oss.
Om det alltså bor utomjordiska astronomer på Alpha Centauri så ser de på oss, så som vi såg ut ca 2010.
Citera
2016-05-21, 16:08
  #7
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför skulle det vara meningslöst för oss att leta?
De avstånd du pratar om har väl inget som helst att göra med utomjordiskt liv, eller hur.

Det finns tex ett flertal stjärnor (med tillhörande planetsystem) inom tex 10 ljusårs avstånd från Jorden. Våra närmaste grannar med andra ord.
Närmaste exoplanet med möjligt liv hade med andra ord befunnit sig på ett kommunikationsavstånd om ca 9 år tur-retur.
Och visst blir det då en helt annan sak än den du föreställer dig?

Men inte ens exoplaneten, med det potentiella livet, i Alpha-systemen kan Observeras med några kikare.
Utan det vi kan göra, och planerar att göra inom något år bara, är att blockera ut ljuset från själva huvudstjärnan, för att sen pga det se exoplanetens reflektion.
En Pixel kommer det att vara, inte mer än en pixel.

Men denna pixel är ju ändå ljus, som alltså kan analyseras. Vi kan alltså se vilka beståndsdelar ljuset innehåller, och det korresponderar med planetens atmosfär.
Så vi kan därför upptäcka ifall det finns vatten, syre, metan på planeten, koldioxid etc. Vi kan få reda på om det finns växtlighet på planeten - om det är en "grön" planet med andra ord.

Du verkar ha förlorat dig bort i det allt för meningslöst avlägsna. Som du själv skriver finns det inget större värde i att - i dagsläget - intressera oss för exoplaneter tusentals ljusår bort.
Bortsett från den stora rädsla för utomjordiskt liv som tyvärr finns hos en betydande andel. Dessa motståndare till utomjordiskt liv hade naturligtvis hellre velat fokusera på det allt för avlägsna, eftersom det aldrig kan bekräftas, aldrig kan undersökas djupare ens. Resultaten blir allt för vaga för att ha någon vetenskaplig betydelse. Det kan bara fungera som en slags "öppnare" för det mänskliga medvetandet (att vi inte är ensamma).


Men om det är Riktiga upptäckter vi är ute efter. Då är det till våra grannar i rymden vi måste gå.
Vi Har som sagt flera närliggande grannar, och det är dessa vi ör utforska, en efter en. Med början med den allra närmaste grannen i Alpha Centauri-systemet, och sen gå till nästa, osv.

Du blri säkert lika förvånad som jag blev när jag först fick reda på det, men vi har faktiskt inte ens undersökt vår närmaste granne Alpha Centarri seriöst ännu. Jag trodde, i min vilda naivitet, att det borde ha varit Prio 1 för astronomerna, men nejdå ...
Våra, för uppgiften, bäst lämpade instrument är inte ens konstruerade för att ens kunna riktas ditåt.

Så vi vet inte.
Vi vet inte vad resultatet ska bli.
Det kommer emellertid förändras inom några få år. För vi planerar som sagt skjuta upp ett mindre rymdbaserat teleskop som ska fokusera direkt på Alpha Centauri-systemet.

---

Och javisst blir tidsförskjutningen likadan även för en annan civilisation, på en annan planet, som letar efter oss.
Om det alltså bor utomjordiska astronomer på Alpha Centauri så ser de på oss, så som vi såg ut ca 2010.

Jag har aldrig ens tänkt tanken, att tidsförskjutningen kan vara så lite som 6-10 år? Jag har ju alltid trott på att det är totalt omöjligt att vi är "ensamma", eftersom, ingen av os tror det, så varför skulle "andra göra det då? Dock tror jag ju på att "de andrar", inte heller har den tekniken som behövs, för att upptäcka os?, För då skulle de ju ha gjort det för länge sedan, eller hur?

Det du skriver är intressant för mig, därför att jag får nytt perspektiv, på just "tiden", vad är tid? och hur ter den sig för evt. andra planeter med liv? Kanske har vi räknat ut ljusåret som en avstånd till andra himlakroppar, men hur vet vi om den uträkningen är rätt?

Om jag tittar på Jupiter en stjärnklar natt, vad är det då jag ser i realtid? Jag kan ju ingenting om det här, men det fascinerar mig ändå, so have mercy! Berätta gärna mer om ljusår och realtid.
Citera
2016-05-21, 23:47
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag har aldrig ens tänkt tanken, att tidsförskjutningen kan vara så lite som 6-10 år? Jag har ju alltid trott på att det är totalt omöjligt att vi är "ensamma", eftersom, ingen av os tror det, så varför skulle "andra göra det då? Dock tror jag ju på att "de andrar", inte heller har den tekniken som behövs, för att upptäcka os?, För då skulle de ju ha gjort det för länge sedan, eller hur?

Det du skriver är intressant för mig, därför att jag får nytt perspektiv, på just "tiden", vad är tid? och hur ter den sig för evt. andra planeter med liv? Kanske har vi räknat ut ljusåret som en avstånd till andra himlakroppar, men hur vet vi om den uträkningen är rätt?

Om jag tittar på Jupiter en stjärnklar natt, vad är det då jag ser i realtid? Jag kan ju ingenting om det här, men det fascinerar mig ändå, so have mercy! Berätta gärna mer om ljusår och realtid.
Ja, folk gillar inte riktigt det där med ljusår ... vad det kan få för konsekvenser ...
Tänk tex på att vi på Jorden började skicka ut radiosignaler, rakt ut i rymden, för lite mer än ett hundra år sedan nu.
Det innebär som du säkert förstår att de radiosignalerna nådde fram till våra närmaste grannar i rymden bara "några" år senare.
Konsekvenserna av det är då att - förutsatt att tillräckligt välutvecklat liv finns på de planeterna - att de då fick sig en plötslig och dramatisk överraskning ...
Ja, du kan ju lätt föreställa dig vilket tjohej det hade blivit därborta.
Du behöver ju bara gå till den sk "Wow-signalen" och hur det Fortfarande snackas om den, för att få en pedagogisk motsvarighet.
Dvs för Deras, utomjordiska, astronomer, borde det ha varit lite av "Julafton" ... Plötsligt hade deras instrument börjat pipa och ha sig, remsor med spikande grafer hade skrivits ut, och de hade unisont utbrast samma sorts "Wow!" som astronomerna gjorde här på Jorden vid den där "Wow-signalen."
Ja, de hade säkert High Fiveat halva natten också, samtidigt som de dansade deras motsvarighet till Schottis med varandra.

Men, vad mer som hade hänt, är ju att den överraskningen, den upptäckten, hade spridit sig. Ut i hela deras civilisation. Det kanske hade tagit lite tid, men förr eller senare hade det kommit ut till "folket".
Dvs De var inte längre ensamma ...

Men, eftersom de ju Var astronomer, så visste de redan at Jorden fanns.
De visste t.o.m. att Jorden var en "levande planet". Dvs med flytande vatten, syre i atmosfären, fotosyntes och med organismer som andades.
De visste bara inte något om huruvida det fanns särskilt intelligent liv här.
Det fick de först reda på, helt slumpartat, när de mottog våra radiosignaler.

Orsaken till att jag förklarar detta beror ju på vad som hände här på Jorden, för ca 60 år sedan.
Dvs det var ju just då som folk plötsligt började rapportera in observationer om de dära konstiga okända flygande objekten du vet ...
Se på det i relation till när våra radiosignaler nådde fram till våra grannar - det som jag alltså nyss förklarat.
Det innebär alltså att från det att våra grannar först fick kännedom om Jordens intelligenta, utvecklade liv, finns det ett tidsspann på ca 60 år fram till att folk på Jorden började "se lysande farkoster i skyn."

Är det bara en slump?
Citera
2016-05-23, 10:40
  #9
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Är det bara en slump?


"De" lyssnar med andra ord på radio, men saknar totalt förmågan att själva sända?

Trots att "de" enligt dig finns i vårt närområde så har vi inte lyckats hitta "dem" med hjälp av våra radioteleskop.

Är det bara en slump, eller visar detta på bristen på logik i dina tankegångar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback