Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-16, 23:07
  #1
Medlem
Hej allihopa,

Jag är nyfiken på vad det finns för alternativ vad gällande ett särskilt typ av övervakningssystem jag är intresserad av. Systemet ska...

...reagera på antingen ljud eller rörelse och spela in när den reagerar på detta inom en radie på ca 10m.
...skicka denna inspelade information till antingen min dator som kommer vara 2-5 mil bort eller till något form av molnnätverk som jag kan komma åt.
...fungera utomhus utan kablar och ha en batteritid på åtminstone två veckor.
...ska inte kunna spåras till datorn/nätverket den är kopplad till.

Mvh
Citera
2016-05-16, 23:17
  #2
Medlem
sebnies avatar
YOYOCam
Dock har du problemet att den kommer att kunna spåras. Det är oundvikligt.
Batteritiden vet jag inte riktigt. Inte heller så väl utomhusanpassat, man behöver utomhusanpassa det lite.

Men just vad du efterfrågar är extremt svårt att hitta, eftersom de flesta kamerasystem förväntar sig att det finns vägguttag+trådlöst nätverk, eller ett trådat näverket med PoE.

Sedan har du Arlo, som är ett kamerasystem med lång batteritid, men kräver en "basstation" som behöver ström.

Vill du ha en "ospårbar" kamera, så får du sätta upp en TOR-server (.onion), och sedan ha en "vanlig" nätverkskamera som kan ansluta till en FTP-server via TOR via en proxy.
Men då blir det att glömma batteridrift, utan det blir nödvändligt med vägguttag och/eller Nätverk (kör du över nätverk så kan du fimpa vägguttag om det finns stöd för PoE).

Varför skall kameraservern inte kunna spåras? Jag antar att du inte vill att någon ska kunna hitta & sabotera servern/lagringsplatsen för att dölja ett eventuellt inbrott, det kan ordnas genom backup till en cloudtjänst. Finns också specifika kamera-baserade cloudtjänster, t.ex. Arlo, där cloudtjänsten är säker.

Med en sådan cloudtjänst så ligger bilderna på en säker server, så även om förövarna vet vad servern ligger, så är det "lycka till" när det gäller att försöka utplåna bildmaterialet.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-05-16 kl. 23:21.
Citera
2016-05-16, 23:29
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Du får nog skapa det själv eller vända dig till en tekniskt insatt person som kan bygga det åt dig. Det går, utan tvekan.

Allt finns redan, det är bara en fråga om att kombinera det
Citera
2016-05-16, 23:31
  #4
Medlem
StigAllans avatar
Blir nog väldigt dyrt.
Sätt upp en åtelkamera istället.
Citera
2016-05-16, 23:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
YOYOCam
Dock har du problemet att den kommer att kunna spåras. Det är oundvikligt.
Batteritiden vet jag inte riktigt. Inte heller så väl utomhusanpassat, man behöver utomhusanpassa det lite.

Men just vad du efterfrågar är extremt svårt att hitta, eftersom de flesta kamerasystem förväntar sig att det finns vägguttag+trådlöst nätverk, eller ett trådat näverket med PoE.

Sedan har du Arlo, som är ett kamerasystem med lång batteritid, men kräver en "basstation" som behöver ström.

Vill du ha en "ospårbar" kamera, så får du sätta upp en TOR-server (.onion), och sedan ha en "vanlig" nätverkskamera som kan ansluta till en FTP-server via TOR via en proxy.
Men då blir det att glömma batteridrift, utan det blir nödvändligt med vägguttag och/eller Nätverk (kör du över nätverk så kan du fimpa vägguttag om det finns stöd för PoE).

Varför skall kameraservern inte kunna spåras? Jag antar att du inte vill att någon ska kunna hitta & sabotera servern/lagringsplatsen för att dölja ett eventuellt inbrott, det kan ordnas genom backup till en cloudtjänst. Finns också specifika kamera-baserade cloudtjänster, t.ex. Arlo, där cloudtjänsten är säker.

Med en sådan cloudtjänst så ligger bilderna på en säker server, så även om förövarna vet vad servern ligger, så är det "lycka till" när det gäller att försöka utplåna bildmaterialet.

YOYO-cam är bara spårbart till mobilen den är kopplad till, eller hur? Så om mobilen inte kan spåras till en användare är det inga problem för min del, det går att lösa.
Citera
2016-05-16, 23:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Blir nog väldigt dyrt.
Sätt upp en åtelkamera istället.

Verkar som åtelkameror inte reagerar på aktivitet utan tar bilder på förinställda inställningar. Vill jag då övervaka aktivitet måste kameran ta flera bilder i minuten dygnet runt vilket kommer ta väldigt lång tid att gå genom samt kommer köra slut batterierna.
Citera
2016-05-17, 00:30
  #7
Medlem
StigAllans avatar
De åtelkameror jag tittat på tar enbart bilder när rörelser inträffar.
Finns även sådana att man kan tanka bilder till mobilen utan att behöva klättra allt för ofta upp till kameran. Dessa klättringar behövs när batterierna tar slut.
Citera
2016-05-17, 03:20
  #8
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3n0n
.
Stämmer, mobilen kan spåras. Frågan är vad du skall göra med kameran. Jag antar att du skall övervaka en sommarstuga eller något och du vill vara säker på att ingen smashar där bilderna lagras?
Citera
2016-05-18, 14:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Stämmer, mobilen kan spåras. Frågan är vad du skall göra med kameran. Jag antar att du skall övervaka en sommarstuga eller något och du vill vara säker på att ingen smashar där bilderna lagras?

Nja, vill bara veta att ingen kan koppla kameran till mig. Ingen ska veta att jag har satt upp den, äger den eller har något öht med den att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback