Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 23:26
  #157
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xteam
Offtopic : LV6 låg i Högsbo mellan 1944-10-01 - 1962-04-01

//X
Ja se på fan i.....det har du rätt i.
Citera
2017-04-23, 08:16
  #158
Avstängd
Många yrkesgrupper kan ju inte "gå av" skiftet klockan fyra på eftermiddagen. Men det innebär inte att poliser får ta hem tjänstevapnet. Både för militär och polis finns det stränga regler att låsa in sitt vapen när man går av.

Jag har nog skrivit det, men inom det militära så får nyckelpersoner ha en tjänstepistol i hemmet. Det är en rimlig tanke om landet skulle bli ockuperat.
Citera
2017-04-24, 21:20
  #159
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemtrevnad
Jag skulle aldrig ljuga, men du får vara lite mer precis om du tycker att jag ruckar lite på lagstiftningen.

Du får vara lite mer precis om du har klagomål angående min tolkning av lagboken.

Jag är akademiker. Jag skulle se det som en stor förolämpning om du hittade något fel i min framställan. I filmen Pulp Fiction sa någon. "-I dare you motherfucker!!

Jag skriver inte felaktiga siffror!

I dare you!

Det råder stor risk för att du förolämpat dig själv med en undermålig efterforskning och bristfällig tolkning av lagen - mätt med akademiska mått då! Bara för att man säger något blir det inte en sanning på Flashback

Vapenförordning (1996:70)
Citat:
2 kap. Innehav m.m. av skjutvapen och ammunition
...
2 § Krav på tillstånd enligt 2 kap. 1 § första stycket vapenlagen (1996:67) gäller inte skjutvapen som har överlämnats från staten till
1. statliga tjänstemän eller personer som tillhör det militära försvaret, räddningstjänsten eller polisen, om de är skyldiga att inneha vapnet för tjänsten, eller

Försvarsmaktens interna bestämmelser (FIB 2000:1)
Citat:
11 § Den som har tilldelats ett skjutvapen får förvara vapnet med tillhörande
ammunition i bostaden, om chefen för förbandet eller den han bestämmer efter
kontroll har godkänt bostaden som förvaringsplats och lämnat skriftligt tillstånd
till sådan förvaring. Ett godkännande av bostad som förvaringsplats skall dokumenteras.
Citera
2017-04-24, 23:20
  #160
Medlem
Finns även äldre befäl, alltså tänk 70 tal som har självskyddslicens på i stort vilken pistol dom vill utan närmare krav. Och gamla licenser gäller.

Numera tror jag FM skulle använda det andra lagrummet som nämndes ovanför. Du kan säkert räkna med att div personal har vapen hemma. Men då pratar vi SOG eller andra skumma människor.
Citera
2017-05-07, 21:16
  #161
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Finns även äldre befäl, alltså tänk 70 tal som har självskyddslicens på i stort vilken pistol dom vill utan närmare krav. Och gamla licenser gäller.

Numera tror jag FM skulle använda det andra lagrummet som nämndes ovanför. Du kan säkert räkna med att div personal har vapen hemma. Men då pratar vi SOG eller andra skumma människor.

NEJ det finns inte militärer som har vapen hemma !!!
Precis som att det inte längre finns vapenkassuner ute i skogarna utan de finns inne på garnisonerna nuförtiden.
och varför skulle någon från Specialförbanden ha vapen hemma ???
Då skulle de även ha en låda ammunition också, och åka med vapnet till jobbet varje dag.

Det är många år sen man drog in möjligheten att förvara tjänstepistolen hemma.
Citera
2017-05-07, 22:21
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
NEJ det finns inte militärer som har vapen hemma !!!
Precis som att det inte längre finns vapenkassuner ute i skogarna utan de finns inne på garnisonerna nuförtiden.
och varför skulle någon från Specialförbanden ha vapen hemma ???
Då skulle de även ha en låda ammunition också, och åka med vapnet till jobbet varje dag.

Det är många år sen man drog in möjligheten att förvara tjänstepistolen hemma.
Självklart finns det officerare med vapen hemma, samt hemvärn. Reservare (och säkerligen div skumma människor som har krigsviktiga tjänster). Sedan finns även självskyddslicens om än att den knappast delas ut längre men som sagt gamla licenser gäller.

Har man fått ut en personlig licens för självskydd på 60 talet gäller den fortfarande. Det var standard förr att tjänstemän kunde få det.

Jag är mkt väl medveten om att inte en normal Pskytt OF2a har sin strf90 hemma men det finns garanterat folk som har det.
Citera
2017-05-07, 22:36
  #163
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Det är många år sen man drog in möjligheten att förvara tjänstepistolen hemma.

Det var inte en möjlighet. Det var ett obligatorium.
Citera
2017-05-07, 22:40
  #164
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
NEJ det finns inte militärer som har vapen hemma !!!
Precis som att det inte längre finns vapenkassuner ute i skogarna utan de finns inne på garnisonerna nuförtiden.
och varför skulle någon från Specialförbanden ha vapen hemma ???
Då skulle de även ha en låda ammunition också, och åka med vapnet till jobbet varje dag.

Det är många år sen man drog in möjligheten att förvara tjänstepistolen hemma.
Jag känner två st.som har TV licens där det står självförsvar på licensen. Dock så är dom föredetta sjömän, men självklart finns det även bland äldre militärer.
Citera
2017-05-08, 01:44
  #165
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Är det orimligt att uppmuntra hv-soldater att äga halvautomater i.308?.

Patron .308 ≠ patron 7,62x51 NATO

http://www.303british.com/id36.html
http://www.fulton-armory.com/%5Cfaqs...FAQs%5C308.htm

Skiljer lite grann i de fysiska måtten på hylsorna och vad som är maxtryck etc. Så att panga med 7,62x51 NATO (den för AK4 och KSB58B) i ett gevär gjort för .308 Winchester kan vara mycket obra.
Citera
2017-05-08, 08:09
  #166
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag känner två st.som har TV licens där det står självförsvar på licensen. Dock så är dom föredetta sjömän, men självklart finns det även bland äldre militärer.

och dessa har fortfarande tjänstevapen hemma ?
Citera
2017-05-08, 08:40
  #167
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
och dessa har fortfarande tjänstevapen hemma ?
Nja, bägge två har sina vapen kvar, huruvida det är egenköpta vapen eller arméns vapen är jag osäker på.
Citera
2017-05-08, 10:14
  #168
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Självklart finns det officerare med vapen hemma, samt hemvärn. Reservare (och säkerligen div skumma människor som har krigsviktiga tjänster). Sedan finns även självskyddslicens om än att den knappast delas ut längre men som sagt gamla licenser gäller.


Känner du någon officer som har vapen hemma så vill jag gärna veta..

Reservare. Nej, de har inte vapen hemma.

Hemvärn. Ja i vissa fall kan man få ha det.

"Självskyddslicens" ??
De sista jag känner lämnade in vapnen på 90-talet. Avsikten med att ha pistol hemma var att nyckelpersoner som flygförare och ubåtsbesättning skulle kunna ta sig till arbetsplatsen även om de blev tvungna att bruka dödligt våld.
__________________
Senast redigerad av Jan66 2017-05-08 kl. 10:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback