Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-15, 01:06
  #1
Medlem
society-players avatar
Tjenna, Är det någon här som har lärt sig att bemästra sin egen hjärna så att du kan stänga av alla tankar som du har och bara höra se lukta känna känsel, och bara vara i detta tillstånd långa stunder.
Vet att meditation funkar bra, men vill kunna vara i detta tillstånd i hela dagar och bara vara och låta universum och modernatur ha sin gång med allt som sker, En situation säg en alkis pratar med mig och sen när ja ska gå därifrån tänker jag "fan va han lukta sprit", vill alltså sätta mig i ett helt tankefritt tillstånd under dagar, veckor, så länge ja kan, Så om ni har böcker om ämmnet hojjta till, har dock läst eckhart tolles power of now
Citera
2016-05-15, 02:46
  #2
Avstängd
WindomEarle31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av society-player
Tjenna, Är det någon här som har lärt sig att bemästra sin egen hjärna så att du kan stänga av alla tankar som du har och bara höra se lukta känna känsel, och bara vara i detta tillstånd långa stunder.
Vet att meditation funkar bra, men vill kunna vara i detta tillstånd i hela dagar och bara vara och låta universum och modernatur ha sin gång med allt som sker, En situation säg en alkis pratar med mig och sen när ja ska gå därifrån tänker jag "fan va han lukta sprit", vill alltså sätta mig i ett helt tankefritt tillstånd under dagar, veckor, så länge ja kan, Så om ni har böcker om ämmnet hojjta till, har dock läst eckhart tolles power of now

"The Power of Now" var en av mina första böcker jag läste inom det här ämnet. Det jag kan säga, är att man lätt blir vilseledd av den boken, det är inte så simpelt som det låter, och det kan vara farligt rent ut sagt, talar av egen erfarenhet, speciellt när man mår riktigt dåligt och är desperat. Eller jag ska inte säga att det inte är simpelt, tror att det är svårt för att det är för simpelt – vi komplicerar gärna allt, men det är inget fel att gå in i en återvändsgränd – det är så man lär sig, och när man gör sig illa. Det är bara min erfarenhet, gillar inte Eckhart, för att det känns som, iallafall, Power of Now, är en verklighetsflykt, den inger falsk trygghet, lite som att religion är folkets opium, så är det här new age-aktigt opium, fast ändå inte, han har tagit mycket ur andra religioner, många gamla traditioner.

Författare jag kan rekommendera, som leder en åt samma håll:

Alan Watts: en upplyst teolog (sägs det) och filosof, som på ett humoristiskt sätt berättar om de gamla religionerna och deras skrifter, speciellt österländsk livsfilosofi. Lättbegripligt, enligt mitt tycke.

The Mind - Alan Watts

https://www.youtube.com/watch?v=emHAoQGoQic

Mooji: Sägs vara en upplyst zen-mästare som också är rätt så lättbegripligt, fast ändå inte – för simpelt att greppa direkt, som sagt. Kan inte påstå att jag har förstått det helt, dock, om något alls, om jag ska vara ärligt.

Walk with Mooji Baba - Love Nourishes Everything

https://www.youtube.com/watch?v=vO83S-dptiE

Osho: också upplyst zen-mästare, han är lite flummigare och romantisk, skulle jag säga. Väldigt mystisk och hypnotiserande, spännande. Rekommenderas, det kommer mycket visdom ur den mannen, enligt mitt tycke.

OSHO: Life Is Not a Problem

https://www.youtube.com/watch?v=ImsyUqeqbT4

Jiddu Krishnamurti: Vill inte kalla sig för någonting alls, när han talar så säger han "talare säger si och så", istället för "jag säger si och så", han pratar väldigt ogärna om sig själv. Det här är nog det mest svårbegripliga jag har stött på, men min magkänsla säger att han även är den "sannaste" och ärligaste av dem, mycket rationellt, lite lullull och rakt på sak. En del är ganska lätt att förstå, men han förklarar väldigt tydligt att man inte ska tro på allt man läser, tänker, ser och hör osv., så det är nog väldigt lätt att man missförstår honom, i början iallafall.

Jiddu Krishnamurti - Selflessness (You're in your own way)


https://www.youtube.com/watch?v=3Ry6qlQrvsI

Bara min syn på det hela, hoppas det var till hjälp på något sätt. Tycker det här ämnet är riktigt spännande, och ger en viss del mening till livet, för mig.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Teologen' Earle31
Citera
2016-05-15, 04:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av society-player
Tjenna, Är det någon här som har lärt sig att bemästra sin egen hjärna så att du kan stänga av alla tankar som du har och bara höra se lukta känna känsel, och bara vara i detta tillstånd långa stunder.
Vet att meditation funkar bra, men vill kunna vara i detta tillstånd i hela dagar och bara vara och låta universum och modernatur ha sin gång med allt som sker, En situation säg en alkis pratar med mig och sen när ja ska gå därifrån tänker jag "fan va han lukta sprit", vill alltså sätta mig i ett helt tankefritt tillstånd under dagar, veckor, så länge ja kan, Så om ni har böcker om ämmnet hojjta till, har dock läst eckhart tolles power of now

Stäng in dig i ett mörkt rum med hörselkåpor på, ta med lite vatten, en kudde och lås in dig.
För din egen trevnads skull, ligg ner under tiden.
Jag ser att du läser Tolles dravel, då är du nog bortom all räddning.

Mvh.
Citera
2016-05-15, 13:56
  #4
Medlem
society-players avatar
[quote=WindomEarle31|57270515] tack mannen du verkar veta vad du snackar om så ja ska titta in allt du länkade ikv !
Citera
2016-05-15, 13:59
  #5
Medlem
society-players avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Stäng in dig i ett mörkt rum med hörselkåpor på, ta med lite vatten, en kudde och lås in dig.
För din egen trevnads skull, ligg ner under tiden.
Jag ser att du läser Tolles dravel, då är du nog bortom all räddning.

Mvh.



Har endast läst den bocken pga att morsan hadde den på hyllan, Tips på bättre ? vill leva fritt i huvudet och långt bort från västerländskt sammhälls hets me paradisehotell, tv, internet, Jobb hetsen alla människor är åndå skådespelare, Varför är tolles snack dravel ?
Citera
2016-05-17, 23:39
  #6
Medlem
dstructs avatar
Meditation låter som det vore något för dig. Du kommer inte kunna stänga av tankar under långa perioder men du kommer förmodligen bli mer medveten om när ditt tänkande inte leder till något konstruktivt, och använda hjärnkapaciteten mer effektivt när du behöver det. Samt inte hetsa upp dig över småsaker.

Alternativt välja att inte titta på paradise hotell, surfa på internet. Skaffa ett jobb du trivs med. Flytta ut på landet, släng telefonen osv.
Citera
2016-05-23, 13:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av society-player
Tjenna, Är det någon här som har lärt sig att bemästra sin egen hjärna så att du kan stänga av alla tankar[...]
Ett avstängt tänkande verkar inte allt för sällsynt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback