Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-14, 22:19
  #1
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Vad har ayahuasca som inte pharamahuasca har och vice versa?

Pharmahuasca är alltså en monoaminooxidas-inhibitor (MAOI) och dimetyltryptamin (DMT) som inmundigas. Kliniskt och enkelt, det kräver inte att en kokar soppa på rötter och lianer i 12 timmar. MAOI-tabletten och DMT-kristallerna smakar inte kattpiss, utan snarare förmodligen knappt någonting alls. Förmodligen resulterar inte pharmahuasca i att man spyr heller.

Det kanske kan vara lite svårt att få tag på en MAOI-tablett? Kanske så mycket svårare än att köpa växter som innehåller MAOIt att det är värt att gå för ayahuasca? Förmodligen är MAO-hämmare också receptbelagda, medan de naturliga produkterna går att importera utan större problem? Är det kanske enklast att göra en MAOI-brygd som dricks tillsammans med att jag äter rena DMT-kristaller - liksom som en kombination av aya/pharma?

Vad är enklast och vad är bäst?

Visst. Det är en upplevelse att möta en schaman i en regnskog och få dricka ayahuasca med honom. Jag litar inte helt på att det bara går att åka ner dit med en charterresa och få träffa en autentisk på-riktigt-schaman som liksom öppnat upp sig för knarkturister dock. Jag gissar att det faktiskt är mer sannolikt att hamna i grymt bra sällskap genom att bara stanna här.

(Om ayahuasca är minsta lilla som rökt DMT, så är en schaman med ålderstigna rötter i amazonas djungler inte direkt i rätt tema. Rent DMT upplever jag snarare som något super-futuristiskt, levande robotar och metafysik. Så långt från en stråhydda i en skog man kan komma.)

Så bortsett från schamanen, vad har ayahuasca som inte pharmahuasca har?

Jag har som sagt rökt rena DMT-kristaller. Kristaller som jag byggt själv! Tänker att pharmayasca/ayahuasca nog också blir något jag kokar ihop själv, om det alls blir av.

Tack för kunskapsbringande svar
__________________
Senast redigerad av EmilSladdertask 2016-05-14 kl. 22:32.
Citera
2016-05-14, 22:45
  #2
Medlem
Kan börja med att säga att det finns många mycket mer erfarenheter att möta i en regnskog innan du ens börjar tänka tanken Ayahuasca. Sen om du vill ha den just så får man fråga vad som leder dig upp till att du är där då. När du sen tar del av att göra bygden så gör du det i samspråk med "regnskogen" och binder där ditt band till din omgivning. När mörkret sen är där och din personliga kväll med medicinen kommer ske så är det upp till dig. Efter det vet ingen annan vart du tar vägen, så därför borde du veta om vad för svar du vill hitta genom skogen. Eller pharma på hemmaplan och nöj dig med det.


Sen kan du ju alltid ta reda på vilka som bär sin vikt när det kommer till vart man kan ta sig och lita på andras erfarenheter. Om du PM:ar mig kan jag rekommendera ett ställe. Det är ofta priset man kan ifrågasätta, men samtidigt så kan man inte sätta ett pris på vissa saker. Tar man sig igenom fyra nätter på en vecka så kommer man ha vissa frågeställningar att ifrågasätta. Åk till S-A och ha en erfarenhet.
Jag förstår varför man är intresserad men samtidigt inte tar sig dit.
__________________
Senast redigerad av take-apart 2016-05-14 kl. 23:15.
Citera
2016-05-14, 23:21
  #3
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Men.

Om jag tillverkar mitt egna MAOI-te och äter DMT-kristaller som jag själv framställt, så är hela grejen med att åka till en regnskog för att göra detsamma lite överflödigt? Varför skulle jag inte känna att det är minst lika mycket värt att vara min helt egna alkemist? Mina rötter sitter inte i djungelns andevärd, utan snarare i rostande industrihallar och stora städer.

Flera av de första gångerna jag rökte DMT var i en fabrikslokal, omvandlat till en klubblokal. Vi var där mitt på dagen när ingen annan var där. Väggarna var fulla med grafitti och sofforna hade råttorna ätit på. Jag rökte det via en bong som någon tillverkat delvis från metallskrot. Det kunde inte ha blivit bättre. Det var perfekt. Man måste inte åka till andra sidan jorden för att hitta rätt.

Det är på min lista att göra innan jag dör att åka till amazonas djungler. Men det är inte för att delta i en sådan cermoni som jag då gör det.

Edit: Nu inser jag att den här tråden är helt meningslös. Klart jag ska göra pharmahuasca och inte ayahuasca.
__________________
Senast redigerad av EmilSladdertask 2016-05-14 kl. 23:23.
Citera
2016-05-14, 23:30
  #4
Medlem
Det är såklart det ena inte är "bättre" än det andra. Bara olika saker. Men samtidigt så ligger det olika värden i dom. Beror lite på hur man ser på saken kanske. Empiriskt. Förstår vad du menar med att det låter fel med pharma och jag visste inte vad jag adresserade. Tack för att du sa det!

Har haft så många otroliga kvällar i regnskogen så det känns viktigt för mig att sära på begreppen.
Finns vissa tuggade soffor i regnskogen!

Och dina rötter finns på fler platser än var du har rotat dig.
__________________
Senast redigerad av take-apart 2016-05-14 kl. 23:48.
Citera
2016-05-15, 21:01
  #5
Medlem
chots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilSladdertask
Men.

Om jag tillverkar mitt egna MAOI-te och äter DMT-kristaller som jag själv framställt, så är hela grejen med att åka till en regnskog för att göra detsamma lite överflödigt? Varför skulle jag inte känna att det är minst lika mycket värt att vara min helt egna alkemist? Mina rötter sitter inte i djungelns andevärd, utan snarare i rostande industrihallar och stora städer.

Flera av de första gångerna jag rökte DMT var i en fabrikslokal, omvandlat till en klubblokal. Vi var där mitt på dagen när ingen annan var där. Väggarna var fulla med grafitti och sofforna hade råttorna ätit på. Jag rökte det via en bong som någon tillverkat delvis från metallskrot. Det kunde inte ha blivit bättre. Det var perfekt. Man måste inte åka till andra sidan jorden för att hitta rätt.

Det är på min lista att göra innan jag dör att åka till amazonas djungler. Men det är inte för att delta i en sådan cermoni som jag då gör det.

Edit: Nu inser jag att den här tråden är helt meningslös. Klart jag ska göra pharmahuasca och inte ayahuasca.

Jag har också en pharmahuasca tripp liggandes som jag planerar att ta snart. Hur mycket maoi tar du i ditt te?
Citera
2016-05-15, 23:00
  #6
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Jag vet ärligt talat inte. Så långt har jag inte kommit!

Det lär ju inte vara så svårt att lista ut dock. Men inte mitt i natten.
Citera
2016-05-16, 17:00
  #7
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Det blir väldigt svårt att prata om dessa aspekter vad det gäller just skillnaden mellan Pharma och riktig brygd, utan att bli väldigt metafysisk¤¤¤. Det finns absolut aspekter som kommer göra stor skillnad på om intaget kommer från en brygd gjord av någon som har bra kontakt med medicinen jämtemot att blanda ihop själv, ännu större skillnad om det är Pharmahuasca.

Det är dock något som överdrivs enormt bland även väldigt erfarna västerlänningar, i min mening. Man kan läsa bara på t.e.x. erowid och dmt-nexus om folk som haft fantastiska upplevelser på Pharmahuasca.

MEN, med detta sagt så rekommenderar jag ändå att man bör köra med en shaman de första gångerna man intar DMT oralt. Dessutom vill man helst köra minst 2-3 ceremonier vid samma tillfälle.

Ayahuasca skiljer sig från andra plant-teachers i att resan du får och hur starkt "energierna" kan flöda, och åt rätt håll - jämtemot t.ex. Svampen.
Slutligen vill jag påminna om att man behöver inte åka över atlanten för att hitta en duktig shaman.

¤¤¤
Citera
2016-06-18, 16:54
  #8
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Nedan är saxat från vad en duktig shaman uttryckt sig på frågan "Can I Drink Ayahuasca Alone?"


During these almost 08 years working with sacred Amazon tea , I had heard repeatedly these questions:

1.Can I drink alone?

Yes , you can if you already had some experience , this means that you had being taking the tea already under some guidance or you had done some diets and you feel ready . If is just your first time and you are looking for a trip you may be think again about it or just be lucky and nothing will happen like the tea will not work , but in case if the tea you got is good and starts working you better would like to be prepare . The right setting and had learn how to repeal some energies that may be around wondering what are you doing there?

Yes, taking ayahuasca is opening portals to different dimensions, is not only a journey inside but is the aperture that tea bring us that make possible that we can go in and out , up and down and is good to have the protection for it . Your body will vulnerable as well yourself if energies that you did not bad idea are on your way or near by. Don't play this or do it for curiosity , curiosity did not killed the cat , it was ignorance . Believe or not the shaman has learnt how to create a safe a space and how to hold it . In the Amazon very good healer had spent time doing shamanic diets. The diet is a spiritual practice , very stricted , the goal is to clean , reset, learn , integrate with the energies of other plants that are call master plants. These plants spirits are the allies of the healers and they are the ones performing the healing , the shaman is just a vehicle



Oavsett hur man ställer sig till vissa av de metafysiska aspekterna som nämns, så vill jag understryka att trots ovissheten kring själva ontologin kring dessa fenomen (öppning av portaler, besök av entiteter), så kan vi säga säkert att dessa fenomen som existerar!
De har förekommit i alla tider, på alla kontinenter.( Inte bara under shamanistiska ceremonier
läs: near death experiences, mystical experiences

Traditioner bär med sig både visdom och trångsynthet. Att dra gränsen är ibland inte helt lätt. Men om man tror att det kan ligga någonting i vad dessa Shamaner som bemästrat hanteringen av ayahusca-ceremonier från generation till generation sedan urminnes tider, så kanske det finns nånting att hämta från texten ovan.
Citera
2016-06-19, 00:08
  #9
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MåsteMeckaDen
[...]

Oavsett hur man ställer sig till vissa av de metafysiska aspekterna som nämns, så vill jag understryka att trots ovissheten kring själva ontologin kring dessa fenomen (öppning av portaler, besök av entiteter), så kan vi säga säkert att dessa fenomen som existerar!
De har förekommit i alla tider, på alla kontinenter.( Inte bara under shamanistiska ceremonier
läs: near death experiences, mystical experiences

Traditioner bär med sig både visdom och trångsynthet. Att dra gränsen är ibland inte helt lätt. Men om man tror att det kan ligga någonting i vad dessa Shamaner som bemästrat hanteringen av ayahusca-ceremonier från generation till generation sedan urminnes tider, så kanske det finns nånting att hämta från texten ovan.
Den stora skillnaden bör ligga i vilka övriga ämnen som ingår i växterna man brygger ayahuascan på, då de antagligen har någon inverkan på hur trippen artar sig. Det blir ungefär som med jämförelsen mellan psilocybinsvampar och rent psilocin/psilocybin. Upptaget av DMT:t och MAO-hämmarna skiljer sig nog också om de ingår i växtmaterial snarare än att de intas i kemiskt ren form. Vidare har vi givetvis en påtaglig psykologisk faktor i form av placeboeffekter, även i frånvaro av en schaman. Känslan av att komma i kontakt med en tusenårig tradition kan ju helt klart trumfa det kyligt platta i att ta lite kemikalier som om det vore psykofarmaka.

I övrigt ser jag dock inte att det skulle handla om mer än ration mellan DMT och harmin/harmalin. En förtjänst med att gå på en ceremoni och inta naturlig brygd kan vara att doseringen är bättre avvägd. Samtidigt ger pharmahuasca en mer exakt dosering och om man titrerar uppåt från låga doser och prövar sig fram med olika ratios så kan man hitta en individanpassad dosratio med hög precision. Första gången jag prövar ayahuasca så gör jag det troligen på en ceremoni men om jag längre fram tar det på egen hand tror jag inte att valet mellan aya- och pharmahuasca spelar så stor roll.
Citera
2016-06-19, 16:27
  #10
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Den stora skillnaden bör ligga i vilka övriga ämnen som ingår i växterna man brygger ayahuascan på, då de antagligen har någon inverkan på hur trippen artar sig. Det blir ungefär som med jämförelsen mellan psilocybinsvampar och rent psilocin/psilocybin. Upptaget av DMT:t och MAO-hämmarna skiljer sig nog också om de ingår i växtmaterial snarare än att de intas i kemiskt ren form. Vidare har vi givetvis en påtaglig psykologisk faktor i form av placeboeffekter, även i frånvaro av en schaman. Känslan av att komma i kontakt med en tusenårig tradition kan ju helt klart trumfa det kyligt platta i att ta lite kemikalier som om det vore psykofarmaka.

I övrigt ser jag dock inte att det skulle handla om mer än ration mellan DMT och harmin/harmalin. En förtjänst med att gå på en ceremoni och inta naturlig brygd kan vara att doseringen är bättre avvägd. Samtidigt ger pharmahuasca en mer exakt dosering och om man titrerar uppåt från låga doser och prövar sig fram med olika ratios så kan man hitta en individanpassad dosratio med hög precision. Första gången jag prövar ayahuasca så gör jag det troligen på en ceremoni men om jag längre fram tar det på egen hand tror jag inte att valet mellan aya- och pharmahuasca spelar så stor roll.
Fair enough.

Uttrycket placebo slängs till höger och vänster för att förklara alla olika aspekter när ens tankar/idéer/förväntningar (aka "set") kan påverka vår upplevelse av verkligheten. Låt mig påpeka här att själva konceptet av det man kan kalla den undre delen av "the spirit world" (aka underworld, men det är även är spirit animals brukar befinna sig, alltså ej bara demoner), är uppbyggd av tankar och vårt undermedvetna. Det är även här man träffar på olika arketyper som verkar finnas i det kollektiva undermedvetna (se vidare: Carl Jung).
Ett sätt att beskriva vad en shaman gör är att de väldigt skickligt behärskar dessa "världar". Undermedvetna känslor, värdingar och trauman existerar på det här planet. Man kan försöka hålla sig till att enbart använda sig av termer inom västerländsk psykologi och på sin höjd sträcka sig till Jung eller möjligtvis så långt som Stanislaf Grof och transpersonell psykologi. Men ju mer erfarenhet av dessa mediciner på ett djupare plan och de insikter som följer, så märker man att även dessa "kartor" (från västerländsk psykologi) över de upplevelser och transformeringar som sker - ja de räcker helt enkelt inte till (även om Stanislav Grof verkligen tar ut svängarna och referrerar både till shamanism och österländsk metafysik).

Nåja, lite off-topic kanske.

En annan nackdel med pharma är att man inte får alla alkaloider. Det kanske krävs ett par ceremonier och några liter fyllda i hinken, men så småningom inser man vikten av "the purge".
Dessutom är ayahuasca väldigt effektiv mot bakterier och gästsvamps-infektioner (som många lider kroniskt av utan att veta om det), detta är också något man går miste om med pharmahuasca.

Med detta sagt, det går att få fantastiska upplevelser utan shamanen, purgen, icaros. Men fråga samtliga erfarna "västerländskt tänkande" aya-psykonauter och de flesta kommer att hålla med om att dricka ayahuasca ceremoniellt tar det till en annan nivå - där ration MAOI/DMT och placebo knappast är de enda faktorerna som skiljer dem åt.

Och för att nyansera det ännu mer: Någon som kör pharmahuasca men går in med en klar, mottaglig samt öppensinnad intention, kan få ut betydligt mer healing jämfört med någon som kör med den bästa shamanen på jorden men går in med skev inställning. Så ja, i slutändan kommer man väldigt långt med Tim Leary's råd: It's all about set and setting
__________________
Senast redigerad av MåsteMeckaDen 2016-06-19 kl. 17:05.
Citera
2016-06-19, 16:41
  #11
Medlem
dunderdasens avatar
Halva grejen med ayahuasca är ceremonin. Men visst, har man gjort det tidigare och bara behöver en påminnelse så kan säkert Aya/Pharmausca hemma vara en ide om man inte har möjlighet att göra det på riktigt.
Citera
2016-06-19, 17:57
  #12
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MåsteMeckaDen
Fair enough.

Uttrycket placebo slängs till höger och vänster för att förklara alla olika aspekter när ens tankar/idéer/förväntningar (aka "set") kan påverka vår upplevelse av verkligheten. Låt mig påpeka här att själva konceptet av det man kan kalla [...] upplevelser och transformeringar som sker - ja de räcker helt enkelt inte till (även om Stanislav Grof verkligen tar ut svängarna och referrerar både till shamanism och österländsk metafysik).
Mja, det du beskriver här är ju ett möjligt ramverk som kan användas för att begripliggöra en psykedelisk upplevelse. Jag förhåller mig skeptiskt till koncept som andevärldar eller för den delen jungianska arketyper. Snarare än att man hittar faktiska underliggande strukturer som är gemensamma för alla mänskliga medvetanden så kan dessa konstrukt vara till hjälp för att beskriva och jämföra upplevelser. Det är min uppfattning i alla fall. Sen håller jag med om att uttrycket placebo kan förta en del av rikedomen hos psykedelika, men jag åsyftade just set. Att man intar en mystisk sydamerikansk lian snarare än kristaller i en toapappersbomb kan definitivt påverka ens mind set inför trippen.
Citat:
Nåja, lite off-topic kanske.

En annan nackdel med pharma är att man inte får alla alkaloider. Det kanske krävs ett par ceremonier och några liter fyllda i hinken, men så småningom inser man vikten av "the purge".
Dessutom är ayahuasca väldigt effektiv mot bakterier och gästsvamps-infektioner (som många lider kroniskt av utan att veta om det), detta är också något man går miste om med pharmahuasca.
Detta med att man inte får alla alkaloider nämnde jag ju i mitt tidigare inlägg och det är troligtvis den största skillnaden om man, som TS efterfrågade, bortser från huruvida det är under en ceremoni eller ej.
Citat:
Med detta sagt, det går att få fantastiska upplevelser utan shamanen, purgen, icaros. Men fråga samtliga erfarna "västerländskt tänkande" aya-psykonauter och de flesta kommer att hålla med om att dricka ayahuasca ceremoniellt tar det till en annan nivå - där ration MAOI/DMT och placebo knappast är de enda faktorerna som skiljer dem åt.

Och för att nyansera det ännu mer: Någon som kör pharmahuasca men går in med en klar, mottaglig samt öppensinnad intention, kan få ut betydligt mer healing jämfört med någon som kör med den bästa shamanen på jorden men går in med skev inställning. Så ja, i slutändan kommer man väldigt långt med Tim Leary's råd: It's all about set and setting
Vi kan stryka ordet "placeboeffekter" helt och använda oss av "set och setting" istället. Då tror jag att det är just set och setting som gör att en ceremoni blir en annan upplevelse. Det är ju självklart egentligen, men det kastar även ljus på hur mycket som innefattas av set och setting. Vilken inställning man har ingår också i set och som du påpekar har den en avgörande betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback