Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-13, 23:30
  #13
Medlem
LagomLats avatar
Rekommenderar boxers från Turnbull & Asser.

Grymt sköna, och ryms i vilka klassiska byxor som helst av rätt storlek.

Prins Charles har dessa under !

LL
Citera
2017-12-09, 11:37
  #14
Medlem
Jag tycker bambukalsonger är det bästa som hänt på länge!

På ullared sålde dom några med märket "Walking" för ett tag sen. Kan säkert hitta dem nån annanstans. De enda jag använder. Svettas inte alls i dom.
Citera
2017-12-09, 16:37
  #15
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschel
Jag tycker bambukalsonger är det bästa som hänt på länge!

På ullared sålde dom några med märket "Walking" för ett tag sen. Kan säkert hitta dem nån annanstans. De enda jag använder. Svettas inte alls i dom.

Bambu=vanlig skitviskos.
Citera
2017-12-13, 10:06
  #16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Bambu=vanlig skitviskos.

Viskos kan väl vara lite vad som helst, både konstfiber och naturfiber? Bemberg ska ju tydligen vara så himla bra som fodermaterial. Och till ett par kalsonger låter väl inte bambu fy skam. Eller? Upplys oss Mäster!
Citera
2017-12-13, 11:18
  #17
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Viskos kan väl vara lite vad som helst, både konstfiber och naturfiber? Bemberg ska ju tydligen vara så himla bra som fodermaterial. Och till ett par kalsonger låter väl inte bambu fy skam. Eller? Upplys oss Mäster!

Viskos är en konstfiber, som i sin tur delas in i syntet- och regenatfibrer. Viskosen är det senare. Man utgår från cellulosa, som kan komma lite varstans ifrån, trämassa, bambu etc, det löses upp i hemska alkalilösningar och spinns ut i en sur miljö, och återgår där till fiberform. Inget av ursprunget finns kvar. Du kan inte skilja på två olika viskoser med olika 'härkomst', egenskaperna i den regenererade formen är identisk. Det finns andra regenatprocesser, som ger andra fibrer, typ acetat, triacetat, kopparrayon (cupro, bemberg), lyocell. Vissa av dessa processer kräver specifika ursprungsmassor, bemberg görs av bomullscellulosa har jag för mig. Jag skriver bara rakt ur minnet nu så risk för nåt litet fel i sak.

Den utdragna fibrerna kan göras ohemult långa och så tjocka man vill, dvs varje fiber blir ett garn, kallas då för monofilamentfiber. De används till fodervävnader, typ i alla kavajer, byxor etc. Långfiber=hög glans. Eller så klipps fibrerna av i önskade längder och spinns till garn, vävda och stickade tyger får mer en bomullskänsla, eller snarare bomull/ull/knaskänsla. Förr kallades monofilamentviskos för cellsilke eller konstsilke och de skurna viskosvarianterna för cellull eller konstull. Alla former har dålig nötningshållfasthet, dålig formstabilitet i vått tillstånd och är rätt kass ersättning för "vanliga" fibrer i underkläder.

Det tillverkades mkt rayon (äldre benämning på viskos) i sverige förr, och i hela europa. Sen kom miljökraven (ok, all lax i viskan dog, den är tillbaka nu, men man ska nog inte rör i sedimenten), idag tillverkas viskos i tyskland och österrike i slutna välövervakade system, sen tillverkas det en jädra massa i indien och kina där det är oklart om de tar någon miljöhänsyn alls. Hmmm undrar varför de rekommenderade 'walking'-kallingarna är så billiga?
Citera
2018-01-19, 12:47
  #18
Avstängd
sanningenskrigares avatar
Jag brukar köra med ICAs egna underbyxor med efter incidenten med brandsläckaren och damen förra året säger jag kort och bestämt - aldrig igen. #tbt #hbt etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback