Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-14, 14:51
  #1
Medlem
Vad finns det för Linux certifikat som är mertierande? Vill ta ett certifikat så jag kan boosta min karriär. Spelar ingen roll om det kostar pengar.

Tack på förhand!
Citera
2016-05-14, 15:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crno
Vad finns det för Linux certifikat som är mertierande? Vill ta ett certifikat så jag kan boosta min karriär. Spelar ingen roll om det kostar pengar.

Tack på förhand!

Ett certifikat kommer inte boosta din karriär.
Citera
2016-05-14, 16:21
  #3
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crno
Vad finns det för Linux certifikat som är mertierande? Vill ta ett certifikat så jag kan boosta min karriär. Spelar ingen roll om det kostar pengar.

Tack på förhand!
Ett väl utfört arbete boostar karriären. http://www.tomsitpro.com/articles/li...ons,2-654.html
Citera
2016-05-14, 17:19
  #4
Medlem
HeadlessChilds avatar
Jag har sett att RHCE är meriterande i vissa jobbannonser. Men det är dock den ända.
Citera
2016-05-14, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessChild
Jag har sett att RHCE är meriterande i vissa jobbannonser. Men det är dock den ända.

Dock kan jag säga att jag personligen aldrig skulle tittat på certifikat om jag hade letat efter en Ops / DevOps. Finns så mycket annat som är viktigare än ett papper.
Citera
2016-05-14, 17:38
  #6
Avstängd
konstapels avatar
Redhat och Suse har en del certutbildning via tredjepart, sök.

Dock är det fortfarande så att de flesta admins och devs på Linux börjar med programmering och går från det. Tveksamt om det skulle boosta din karriär, då är Microsofts certutbildningar mycket mer gångbara på jobbmarknaden.Finns ett antal företag som ger dem här i Sverige och kraven är numera ganska tuffa:

https://www.microsoft.com/en-us/lear...-overview.aspx
Citera
2016-05-14, 17:39
  #7
Medlem
HeadlessChilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppetm
Dock kan jag säga att jag personligen aldrig skulle tittat på certifikat om jag hade letat efter en Ops / DevOps. Finns så mycket annat som är viktigare än ett papper.
Sant. Men just RHCE ger en mycket bra träning för att bli en Linux sysadmin. Dock som du skriver ska det inte vara något som identifierar dig som en Linux sysadmin. Att ha jobbat som en Linux sysadmin för ett företag som t.ex. Sony väger så mycket mer än ett certifikat.
Citera
2016-05-15, 13:59
  #8
Medlem
BeppeTurbos avatar
Linux Foundation har också kurser som ger certifieringar:
https://training.linuxfoundation.org/certification
Citera
2016-05-16, 15:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puppetm
Dock kan jag säga att jag personligen aldrig skulle tittat på certifikat om jag hade letat efter en Ops / DevOps. Finns så mycket annat som är viktigare än ett papper.

Vad skulle du kolla på?
Citera
2016-05-23, 08:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crno
Vad skulle du kolla på?

Först och främst tidigare erfarenheter, efter det om man är ganska ny - då hade det krävts att någon jag känner gett personen väldigt bra rekomendationer. Det är väldigt svårt att komma in på marknaden - det som krävs är kontakter, bra kunskap och en snabb hjärna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback