Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-14, 12:55
  #1
Medlem
hej jag och ett par arbetskamrater fiskade upp en massa fina stora abborrar i en göl för ett par dagar sedan. Jag tog av kroken fint och försiktigt med vattniga händer och la dem i en stor spann med rikligt med vatten i.

Vi tog med fisken en halvmil bort där vi bor och släppte i dem i en damm som är jätte stor och med ett djup på 5 meter som djupast . Kan de här fiskarna överleva. De är gott om liv i vattnet med mycket grodor och yngel. Jag har sett stora karpar i som kommer upp till ytan när de är vindstilla .
Citera
2016-05-14, 15:12
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Under förutsättning att det inte blir syrebrist vid högsommar/midvinter, ja - de kommer med allra största sannolikhet att överleva.

Syrebrist är väl ungefär det enda som kan ta kål på abborrar.

Dock kommer det, om dammen är för liten, med största sannolikhet att bli ett s.k. tusenbrödrabestånd om fortplantning sker.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-14 kl. 15:15.
Citera
2016-05-14, 15:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Under förutsättning att det inte blir syrebrist vid högsommar/midvinter, ja - de kommer med allra största sannolikhet att överleva.

Syrebrist är väl ungefär det enda som kan ta kål på abborrar.

Dock kommer det, om dammen är för liten, med största sannolikhet att bli ett s.k. tusenbrödrabestånd om fortplantning sker.

Ja dammen är som en fotbollsplan. Men av någon anledning så tömdes den på massa vatten i vintras. De ändrade på något. Vad vet jag inte. De finns ett oumphus av något slag och ett utlopp som är grävt som ett dike ut. Sedan de tömde den så har jag inte sett en enda fisk. Förut var de hundratals guldfiskar , och några rejäla karpar. Men ser aldrig att de slår nu för tiden. Men spännande att de kanske kan överleva.
Man kanske skulle slänga i lite mört också . För de äter de väl Endel av . Tack för ditt svar
Citera
2016-05-14, 15:39
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimaxia
Ja dammen är som en fotbollsplan. Men av någon anledning så tömdes den på massa vatten i vintras. De ändrade på något. Vad vet jag inte. De finns ett oumphus av något slag och ett utlopp som är grävt som ett dike ut. Sedan de tömde den så har jag inte sett en enda fisk. Förut var de hundratals guldfiskar , och några rejäla karpar. Men ser aldrig att de slår nu för tiden. Men spännande att de kanske kan överleva.
Man kanske skulle slänga i lite mört också . För de äter de väl Endel av . Tack för ditt svar

Storleken på dammen är ju inget bekymmer.

Jag skulle spontant låta bli mörten, det kommer att öka biomassan och därmed risken för syrebrist vintertid - fins flera exempel på karpvatten som gått åt helvete pga. syrebrist vintertid då det finns för mkt vitfisk i vattnet.

Abborrarna kommer att hitta tillräckligt med mat, så det behöver du inte fundera på.

Dock låter det ju lite problematiskt att det tappas mycket vintertid. Karpar/rudor/guldfiskar klarar det bättre än abborren, imo.
Citera
2016-05-14, 16:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Storleken på dammen är ju inget bekymmer.

Jag skulle spontant låta bli mörten, det kommer att öka biomassan och därmed risken för syrebrist vintertid - fins flera exempel på karpvatten som gått åt helvete pga. syrebrist vintertid då det finns för mkt vitfisk i vattnet.

Abborrarna kommer att hitta tillräckligt med mat, så det behöver du inte fundera på.

Dock låter det ju lite problematiskt att det tappas mycket vintertid. Karpar/rudor/guldfiskar klarar det bättre än abborren, imo.

Ja ok jag förstår. De har bara tappat vatten en gång. De byggde dammen för ca 15 år sedan. De gjorde någon konstruktions ändring. Så hoppas de klara sig.
Jag fiskade upp abborrarna i en göl. Ja trodde inte de kunde vara så mycket fisk i en göl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback