Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-13, 21:43
  #49
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Rubriken var korrekt, SD röstade mot förslaget om att narkolepsidrabbade skulle erkännas ersättning från staten. Påstår du annat ljuger du, jag påtalade i första meningen skälet SD hänvisar till och utifrån fakta vill jag diskutera huruvida det är populism.

Du har inte påtalat att jag använt ordet populism felaktigt, däremot har du påstått att SD för en konsekvent politik genom att säga att de vill höja ersättningen för alla. Jag har då efterfrågat dina belägg för det och du misslyckas gång på gång.

Min åsikt är att SD i detta fall agerar populistiskt och som sagts i trådstarten, om de inte är populistiska varför anser de att människor drabbade av narkolepsi ska ha mer i ersättning än andra med grova biverkningar av andra mediciner?

Rubriken var idiotisk och lögnaktig.

Men seriöst, du har flera gånger fått svar på dina frågor och tillför ingen ny information i dina inlägg sedan länge - så varför fortsätta tjata?

Du kan få tycka att "SD agerar" populistiskt, men då använder du bevisligen ordet helt fel. Vad vill du uppnå med detta egentligen? Varför vill du inte förändra praxis?
Citera
2016-05-13, 21:44
  #50
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag anser att 200.000kr/år är en piss i Mississippi.... Dock är det ju inte så att en generell höjning diskuteras någonstans, höjningen SD förespråkar gäller enbart de som skadats av biverkningar från Pandemrix.

Tydligen missbrukar du inte bara ordet Populism, utan också Praxis.

Suck, vilken tramstråd.

Bored now...
Citera
2016-05-13, 21:46
  #51
Avstängd
Det är ju 300 moderatungdomar som drabbats. Kanske 20 av de byter till SD. Alla har ju rika föräldrar så de lär klara sig ändå. SD borde inrikta sig på S-väljare istället. Där finns några fattiga ju.
Citera
2016-05-13, 21:47
  #52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Läser du inte ens dajevlar:s utmärkta argument? Ja, du svarar ju i alla fall inte på dem.


Jag läser men är så pass gammal att jag minns att ingen blev tvingad. Propagandan var dock enorm och det talades om solidaritet och ansvar gentemot riskgrupper.

Typ samma snack en enskild patient kan utsättas för under ett läkarbesök och därmed bli ordinerad en medicin patienten blir ordentligt sjuk av. Dock är det bara en enskild patient, så varför bry sig?
Citera
2016-05-13, 21:49
  #53
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag läser men är så pass gammal att jag minns att ingen blev tvingad. Propagandan var dock enorm och det talades om solidaritet och ansvar gentemot riskgrupper.

Typ samma snack en enskild patient kan utsättas för under ett läkarbesök och därmed bli ordinerad en medicin patienten blir ordentligt sjuk av. Dock är det bara en enskild patient, så varför bry sig?

Det verkar vara ditt slagord i denna fråga (som dock andra tar på allvar även om du inte gör det): "Varför bry sig?".
Citera
2016-05-13, 21:50
  #54
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag var rätt ung när dessa vaccinationer kom. Det var redan då tveksamt kring dess bi-effekter. Tackar Gud för att jag inte tog den sprutan när det begav sig.

Narkolepsi verkar vara helvete på jorden. Förutom alla andra symptom så är just sömnparalys ett rent helvevete att behöva genomlida.

Så jag tycker att dessa människor förtjänar mer.

Sen kan jag bara stå och gapa när jag ser att de vill köra med samma vaccin en gång till? VAd i helvete är det som är fel i huvudet på folk?

Min brorsa fick aldrig narkolepsi som tur är blev dock sängliggande i en månad. Så hög feber att han fick sova några nätter på sjukhus. Trodde han skulle dö där och då

Jag litade redan då på den svenska staten avstod efter att ha läst på och en slutlig konsultation med en granne som gått in på tredje året som apotekare Media körde på skrämselpropaganda. Minns att om det var Aftonbladet med rubriken hur många som skulle dö om svininfluensan blev aktuell. Masspsykos. Vanligt folk trakasserade alla som avstod vaccinet. Tänk på redan sjuka och gamla om du avstår sprutan och smittar. Påminner om religösa som står utanför abortkliniker i USA. Rädda liv.

Självklart är det populism. Alla partier kör med populism. Både stat och media som är köpta av läkemedelsindustrin ska stå till svars. Människan är skrämmande nog riktigt mottaglig för propaganda.
Citera
2016-05-13, 21:54
  #55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Rubriken var idiotisk och lögnaktig.

Men seriöst, du har flera gånger fått svar på dina frågor och tillför ingen ny information i dina inlägg sedan länge - så varför fortsätta tjata?

Du kan få tycka att "SD agerar" populistiskt, men då använder du bevisligen ordet helt fel. Vad vill du uppnå med detta egentligen? Varför vill du inte förändra praxis?

Det är i huvudsak du som svarat i denna tråd hittills och du är uppenbart inte en människa jag skulle ta råd från... Jag har inte tillfört ny information, jag har däremot försökt förtydliga mig. Något som tyvärr inte rår på dig, du är ju fast i din lilla värld där allt är svart och vitt, det finns bara rätt och fel. Inget därimellan.
Citera
2016-05-13, 22:41
  #56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Det värsta är dock alla de nojiga blåsta föräldrar som tog med sina barn och vaccinerade och som sedan fick bieffekterna. För dessa är saken en helt annan.


Men de vuxna som tog den på egen hand för man var helt livrädd för svininfluensan och tvekade inte. Ja. Man kanske skulle ha gjort lite research innan eller tänkt till ordentligt. Förtroendet hos staten är dock stort oss många. Något som oroar mig.
Fan vad du tjatar om statens ansvar.
Staten köpte in stora mängder av ett vaccin som var godkänt över hela jorden. Ska man skylla på någon så är det företaget som inte testat det ordentligt.

Nu när vaccinet används igen undrar jag om problemet är löst?
Citera
2016-05-14, 01:44
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jo, jag har upplevt det själv. Men tänk dig att behöva leva med det varje dag, och det kan komma när som helst, även i vaket tillstånd eftersom du helt plötsligt bara somnar.

Lätt för dig att vara kaxig som inte lider av skiten, eller hur?

Narkolepsi förstör människors liv fullständigt.
Hehe jo jag vet. känner en tjej som har det. man får skaka igång henne ibland. mitt på dagen händer det att hon faller ihop och så ser man på ögonlocken att hon försöker vakna ur en sömnparalys

fotnot: om du uppfattade mig som högfärdig så ber jag om ursäkt. trodde vi pratade om sömnparalyser utanför narkolepsi
Citera
2016-05-14, 08:10
  #58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Motiveringen till nedröstningen är att de tycker det är fel med taket om 10miljoner kronor som högsta ersättning. De inser att media har full fokus på frågan och i mina ögon är de enbart populistiska då de tycks anse att de som drabbats av narkolepsi efter massvaccinationerna har rätt till mer i ersättning.

Det riksdagen beslutat om är att de som drabbats av skador från biverkningar av vaccinet ska ha rätt till ersättning på samma sätt som alla andra som skadats av biverkningar från olika mediciner.

Massvaccinationen gjorde att Läkemedelförsäkringen upphörde att gälla på grund av det stora antalet vaccinerade och riksdagen har som bekant beslutat att därför ersätta de drabbade enligt samma villkor som gäller i Läkemedelsförsäkringen.

Mina frågor är:

1. Är SD populistiska i denna fråga?
2. Anser SD att ersättningen skall höjas för de som drabbats av svåra biverkningar/skador av andra mediciner också? Om inte varför?
3. Varför röstar SD nej till ett beslut om att de drabbade ska ha rätt till ersättning även om de drabbade inte omfattas av försäkringen då de enkelt kunnat lägga till en reservation för beslutet?


Varför är det alltid populism när Sd kommer med ett bra förslag? 10 miljoner är en fattigfälla. Vad gör man när de 10 miljonerna redan tagit slut vid 50 års ålder?

TS är en hårdhjärtad typ.
Citera
2016-08-20, 16:09
  #59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför är det alltid populism när Sd kommer med ett bra förslag? 10 miljoner är en fattigfälla. Vad gör man när de 10 miljonerna redan tagit slut vid 50 års ålder?

TS är en hårdhjärtad typ.

Jag är inte speciellt hårdhjärtad... Problemet ligger i att du liksom andra saknar läsförståelse.

Att säga att det är populism då SD kommer med ett bra förslag, är inget jag gjort då jag inte anser det bra att särskilja drabbade från medicinska biverkningar utifrån medicin.

Min åsikt är att det är populistiskt att i en hypad och medialt uppmärksammad fråga gå ut och kräva mer pengar än de 10miljoner läkemedelsförsäkringen max betalar ut för allvarliga biverkningar orsakade av mediciner.

Hade SD lobbat för en högre ersättning generellt hade jag stöttat dom i förslaget. Sen att rösta emot att staten skulle agera försäkringsbolag, då staten genom massvaccination friställt läkemedelsförsäkringen var givetvis enbart på grund av att det gav uppmärksamhet.
Citera
2016-08-20, 21:24
  #60
Medlem
Som sk "röstmaximering" är förslaget inte så tokigt. Här finns kanske en medicinal- och sjukvårdskritisk väljargrupp, som kan fångas med detta valfiske. Den gruppen torde i andra sammanhang mest rösta på MP, men då maskrosorna nu är uppbundna i regeringssamverkan kan tillfället vara det rätta för SD att slå till.
Kanske SD även kan fiska lite bland folk, som anser sig vara överkänsliga mot mobiltelefoner och annan elektronisk apparatur? En grupp som inget parti hittills inriktat sig på. I och med att såväl regeringen som M numera intresserar sig för en restriktiv invandringspolitik, kanske SD måste börja leta efter fler grupper marginalväljare och udda ämnen att göra politik av.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback