Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-13, 10:39
  #1
Medlem
Jag har ett par filmer på datorn som jag ska föra över till ett usb minne, och filmerna fungerar kanon på datorn, men när jag sedan ska se dom via usb så står det att den inte stödjer filtypen eller att den codec som användes för att komprimera filen saknas..
Kan jag ladda ner något program för att få fram den codec eller så för att filen ska fungera?
Vad är det som gör att det inte går att köra filmen via usb minnet?
Citera
2016-05-13, 10:42
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonash93
Jag har ett par filmer på datorn som jag ska föra över till ett usb minne, och filmerna fungerar kanon på datorn, men när jag sedan ska se dom via usb så står det att den inte stödjer filtypen eller att den codec som användes för att komprimera filen saknas..
Kan jag ladda ner något program för att få fram den codec eller så för att filen ska fungera?
Vad är det som gör att det inte går att köra filmen via usb minnet?

I vilket program försöker du kolla på dem?
Citera
2016-05-13, 11:05
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
borde inte vara någon skillnad om du tittar på filmerna från ditt usb eller hårddisk så länge du använder samma program för att spela upp dom på datorn.
Citera
2016-05-13, 11:07
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Det bör funka även om filmerna ligger på USB, märkligt.

Ang codecs.
Codecs finns att ladda ner gratis, här har du 2 altenativ:
K-lite Codec pack: http://filehippo.com/download_klite_codec_pack/
CCCP - Combined Community Codec Pack: http://www.cccp-project.net/

Annars kan du använda VLC, det är ett videouppspelningsprogram som funkar med det mesta utan att det behövs laddas ner codecs: http://www.videolan.org/vlc/
Citera
2016-05-13, 11:28
  #5
Medlem
Jag använder både windows media player och VLC, det hör till att Usb minnet är köpt ifrån Ebay, kanske kan påverka ?? tycker det är riktigt märkligt då det som sagt fungerar bra på datorn...
Citera
2016-05-13, 13:43
  #6
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonash93
Jag använder både windows media player och VLC, det hör till att Usb minnet är köpt ifrån Ebay, kanske kan påverka ?? tycker det är riktigt märkligt då det som sagt fungerar bra på datorn...

Hur stora är filmfilerna? Större än 4GB?
Kan det vara så att USB-minnet har filsystemet FAT32?
FAT32 kan inte hantera större filer än 4GB, så det kan vara det som är problemet.

Lösningen isåfall är att byta filsystem till NTFS på USB-minnet(men då kan du inte använda det till MAC-datorer).
Citera
2016-05-15, 12:52
  #7
Medlem
Filerna är allt mellan 1.5 till typ 4 Gb, har inte kollat vilket system det är, men är det NTFS som jag ska ha?
Citera
2016-05-16, 14:55
  #8
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonash93
Filerna är allt mellan 1.5 till typ 4 Gb, har inte kollat vilket system det är, men är det NTFS som jag ska ha?

Ja, om det är filer som är större än 4GB så ska du ha NTFS, FAT32 kan som sagt inte hantera större filer än så.
Citera
2016-05-22, 20:54
  #9
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonash93
Jag har ett par filmer på datorn som jag ska föra över till ett usb minne, och filmerna fungerar kanon på datorn, men när jag sedan ska se dom via usb så står det att den inte stödjer filtypen eller att den codec som användes för att komprimera filen saknas..
Kan jag ladda ner något program för att få fram den codec eller så för att filen ska fungera?
Vad är det som gör att det inte går att köra filmen via usb minnet?

Det råkar inte vara videofiler från en Goprokamera? I så fall, så är det för att gopro vill köra sin egen codec, och det medför ofta att det inte funkar med VLC, även om det funkar. Så är den väldigt kinkig.
Testa ladda ner Gopro studio isf.

Annars kan det vara så enkelt att datorns usbportar är "trötta" eller datorn över lag.
Vart är det meningen att videofilerna ska spelas upp förövrigt? Eller bara som backup?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback